Såna saker gör mig arg
Jag var på en promenad när jag möter en kvinna med en hund som vrålskäller på Ronja. Hon skriker "TYST" åt den flera gånger utan någon verkan. Jag går vidare med Ronja lugnt i kopplet vid sidan om mig. Hunden fortsätter skälla även när vi hunnit en bit. Jag vänder mig om och ser hur kvinnan slår till hunden (ganska rerält alltså!!) på nosen för hunden skriker och lägger sig på marken. Sen ser jag hur dom går raskt därifrån. Jag blev så j*vla förbannad men jag hann inte snappa upp dom när dom försvann bakom kröken. Hur ska jag göra, kan jag anmäla detta som djurplågeri?
Om du vet vem hon är osv kan du ju göra det, annars kommer nog inte särskilt mycket hända tyvärr
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag har följt många trådar inne på olika djursajter och min undran är varför man hela tiden pratar om att anmäla så fort det är någonting man reagerar emot??
Jag kan givetvis förstå att man vill djurens väl i första hand men varför inte börja med vanlig kommunikation?
/Maria
#2 Om en person slår en hund så är det misshandel.
Ser man någon slå ett barn så går man väl inte fram och diskuterar om saken eller går vidare?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#3 Jo jag går direkt fram och säger åt personen att sluta slå barnet. Inte ringer jag polisen först i alla fall, det gör jag senare om personen inte tar reson.
Samma sak skulle jag göra med en sådan hundägare, säga till, påminna om vad man får och inte får göra med/mot hunden. I vilket fall som helst tror jag inte att polisen skulle ha möjlighet att komma på ett sånt larm, det måste ha prioritet 1001 eller något liknande för dem.
Man kan ju ringa djur polisen, vet inte om det heter just ''djurpolisen'' men jag vet att det finns något sånt
I'm out 
#5 Ja det var ungefär det jag menade. Ursäkta
#6 Okej 🙂
I'm out 
Jag håller med Peter. Jag konfronterar givetvis den personen som jag anser göra fel i allra första hand.
/Maria
Fast någon som tycker det är helt ok att slå sin hund publikt så där har nog gjort det rätt många gånger och rätt ofta och anser förmodligen att de inte gör det minsta fel. Det går inte att bara tro att man ska kunna säga till en gång som en främmande människa och helt plötsligt ska de förstå att vad de gör är fel.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#4 Då gör vi olika
Ser jag en misshandel - oavsett offer - så ringer jag polisen innan jag konfronterar. Då vet jag att de är påväg om personen skulle börja bråka med mig och om de får för sig att gå så är de medvetna om att polisen kommer ha ordentligt signalement att gå efter om de avviker.
#9 Det förändrar inget, man måste ingripa om någon slår en hund eller ett barn tycker jag. Vet personen inte om att hon/han begår ett brott, alternativt tycker att hon/han inte gör det, får jag försöka informera om vad som gäller.
#10 Det skulle fövåna mig mycket polisen skickar en patrull om jag ringer och vill anmäla att en hundägare slagit sin hund på nosen.
Naturligtvis kan man ingripa när det sker, men måste det ena utesluta det andra? Såg jag någon våldsamt slå sitt barn i parken så skulle jag konfrontera OCH ringa polisen omedelbart!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#7 bara mensde utsäkta om jag uttryckte mig fel :)
#11 Mycket sannolikt att de inte skickar någon - men om flera ringer och anmäler samma person för att slå sin hund så kommer polisen tillslut att reagera och åtminstone undersöka misshandel. Det är inte en direkt lösning, men en anmälan kan bidra till en lösning senare.
Om inte annat så kan en anmälan få personen ifråga att kanske tänka till med hur den faktiskt behandlar sin hund.
#12 Jag har inte sagt att det ena skulle utesluta det andra, jag har bara varit oense om i vilket ordning man agerar. Jag menar att jag säger ifrån först. Saffran0Spice menar att man ska ringa polisen först.
#14 Då är det väl ändå bättre att säga ifrån direkt till personen och kanske få in åtminstone en tanke i huvudet på denne. Om man istället ringer polisen och polisen kommer senare när fler har anmält kan ju hunden redan ha fått spö massor av fler gånger.
#15 Klart att man kan säga ifrån direkt, men tror du inte det kommer gå in mer hos personen om man konfronterar och samtidigt berättar att denna nu är anmäld också? Att som främling gå fram och konfrontera kanske inte ger effekt alls, medans om man kommer fram som främling och konfronterar och samtidigt berättar att man nu anmält händelsen skrämmer lite mer. Jag tror det ger mer reaktion på det sättet =)
#13 Jaha 🤪 Händer alla :)
I'm out 
I Stockholm finns en enhet inom polisen som i första hand arbetar med djurärenden, verkar vara pg i några andra storstadsområden, men det finns ingen djurpolis i Sverige.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.