Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 716 ggr
emmajensennn
0

Passande hund?

Hejsan! Jo det är såhär att jag och min kompis ska om några år skaffa hund ihop.
(Alla kommentarer om att det är dålig idé osv undanbedes tack!!)

Grejen är den att vi inte vet vilken hund som passar oss…
Det är som sagt några år kvar MEN vi skulle gärna vilja kolla igenom redan nu och läsa på lite mer om raserna och kanske även testa umgås med dom och se.

Vi kommer bo i lägenhet och jag kommer aktivera hunden så mycket jag kan då jag tycker om att leka med hundar och även träna tricks och så.
Min kompis vill inte ha för stor hund, och jag vill inte ha så liten (inte mindre än en Bullterrier och inte större än Schäfer). 

Så, har DU några tips? :)

You can't make a rainbow without a little rain

Wellcraft
1

Kolla rasgrupp 9.
Annars finns eurasier.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MissanTissan
0

Jadu, jag skulle tipsa om att testa på att vara jourhem åt en hund som kommer från Irland. För att testa sig fram. Jourhem är då att du tar hand om en hund tills den finner ett hem då dom här hundarna kommer från hundhem och får sitta dag in och dag ut i en liten  kennel för att ingen vill ha dom. Man betalar för maten, leksaker och koppel, men behöver inte stå för veterinär eller sådant.

Hemsidan ditt vi räddar är:

Www.FriendsForever.Se

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

emmajensennn
0

#2 Det är en tanka jag också haft! Dock vet jag inte om det finns i närheten av Vetlanda..?

MissanTissan
1

Vet inte vart det är men skicka en intresse anmälan när ni är redo och fråga.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

luckysheltie
1

Kanske en sheltie? De kräver en del motion blandat med aktivering så jag ver inte om ni kan erbjuda de men kanske. Enligt rasstandard är tikar 35-36 och hanar 37 cm men man kan hitta kennlar som har större runt 40 cm. Skicka meddelande för mer info.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

The Animallovers!!!
1

Kanske en staffordshire bullterrier? Eller varför inte en liten skåneterrier.. Fast skåneterrier är nog för små för dina önskingar!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

emmajensennn
0

#5 Känner många Shelties o varit hundvakt för en ett tag o va tyvärr inget som klickade för mig :(

#6 Staffordshire bullterrier har vi faktiskt funderat på! Och såndär Bullterrier med äggformat huvud, kommer inte ihåg vad dom heter… O ja tyvärr är Skåneterrier för liten för min smak ;)

luckysheltie
0

Vet ju inte riktigt hur mycket aktivering ni kan erbjuda men här är några raser. Keeshond Finsk lapphund Mittelspitz Japansk spets

emmajensennn
0

#8 Hmm… Frågan är om dom inte är lite för långhåriga.. Eller är dom lätta i pälsskötseln?

luckysheltie
0

#9 Enligt mig har de lätt pälsskötsel. Keeshond, Mittelspitz och Japansk spets ska borstas en gång i veckan och Finsk lapphund kanske varannan vecka förutom när de fäller då.

emmajensennn
0

#10 Jaha okej ^^ Då va det ju inte så farligt :)

[Murvel]
2

Hej! 

Av ren nyfikenhet: hur ska ni ha hunden tillsammans? Det är inget fel att ha en hund ihop med en kompis (så mitt inlägg är ingen kritik), men det är ju ovanligt så jag undrar bara hur  ni hade tänkt det? 

Ska hunden byta hem osv, och bor ni kvar hos föräldrar och syskon då? För då kan vissa raser vara mer eller mindre lämpliga till just de förhållandena. Om ni bor i gemensam lägenhet försvinner den aspekten, då hoppas en bara att ni kan hitta en ras som passar bådas behov :)

emmajensennn
0

#12 Vi ska bo tillsammans i en lägenhet så hunden behöver ju inte flytta mellan oss eller så :) Och tanken är att i första hand så står jag som ägare på hunden men vi båda delar på alla kostnader så sätt :)