Rottweiler världen
Har ju själv en Rottweiler valp, men sedan jag fick henne så har jag inte snackat med sådär jättemånga Rottisägare.. men nu senaste två dagarna så har jag träffat på Rottismänniskor.. och de verkar bara snacka skit och gnälla hela tiden? Det handlar om allt från kennlar, olika hundsporter, träning, domare, utseende, osv osv… Är det seriöst såhär? Ni som är vana inom Rottisvärlden? :P Innan när man funderade på Rottis så hade alla bara positiva saker att säga.. förändrar ju inte min syn på Rottis.. men rätt tråkigt och irriterande med allt gnäll :P Tänker jag efter så verkar hundägare inom bruks rätt gnälliga allihopa ;p
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Har inte träffat någon som klankat ner som så mer än vad gäller uppfödare, men då har det alltid funnits logisk en anledning till det med så personligen tar jag det inte som skitsnack. Snarare informativt då man vet vilken kennel man ska passa sig för och inte, sen är det upp till var och en hur kräsen man är med det man hört samt hur noga man kollar upp de saker som man fått veta.
Det enda som så är att rasen har förlorat sin power och blivit mer slö, fullt logiskt då rottweilern går mer och mer som utställningshund numer än som den brukshund rasen egentligen är.
Min uppfattning går då emot din. När jag hade rottis så såg jag knappt ens några hundar inom brukset, medan de gick runt på utställning, spände muskler och berättade vilka fantastiska arbetsmaskiner de hade. Otroligt tröttsamt och sorgligt för en trivsam ras.
T.ex. två olika personer jag träffade senaste dagarna. Person 1 har från kennel x, klagar på kennel y, person 2 har från kennel y, klagar på kennel x… oberoende person som inte längre har Rottis tycker att båda kennlar är helt ok, men olika. Person 1 påstår saker om IPO som inte stämmer om man sett IPO en enda gång, samma person säger att man är för hård i IPO träningen, men slår minuten senare en flaska i huvet på sin hund för att den inte lyssnade… Många rykten om hur elaka vissa folk är när de tränar.. jag hade sett den människan träna en vecka tidigare på håll.. inget konstigt alls där och såg väldigt trevligt ut… osv osv… Folk klankar ned på importerade hundar för att det tydligen är fusk av en kennel i utställningsringen… Ja.. massa sådant xD
//Ambrose
Tror det där är genomgående för många raser tyvärr. Själv har jag både sheltie och aussie och känner igen det du beskriver ovan alltför väl…
#4 Tråkigt om så är fallet. Hade ju varit trevligare om folk kunde se det positiva istället för att bara leta/hitta på negativa saker.
//Ambrose
#5 Kan bara hålla med dig!
Som #4 säger så är detta skitsnack något som förekommer inom de allra flesta raser, tyvärr. Exempelvis så har vi ju denna konstant pågående tävling mellan Jämthund och Gråhund (Grå, norsk älghund) där det ständigt kommer nya påhopp, uppfattningar och omvridna meningar kring raserna gällande vilken som är den ledande jakthunden.
Istället för att försöka ta fram det positiva så fokuseras det på det negativa, många gånger har det hänt något som ligger i grund till snacket, andra gånger är det ren okunskap och vissa gånger till och med avundsjuka.
Det kan exempelvis vara så att någon inte kan erkänna att denne har fel kring en sak, detta eskalerar och blir därmed en grund till någon typ av skitsnack.
Men att det ska vara avundsjuka tror jag faktiskt det handlar om väldigt sällan, folk brukar ha väldigt lätt att ta till avundsjuka som en ursäkt för andra människors beteende.
Vilket jag anser är skitsnack i sig.
Det jag vill poängtera är att det kan ligga mycket bakom som gör att folk pratar illa om andra privatpersoner, grenar, raser, uppfödare, träningsmetoder m.m - vissa gånger är det också ren fakta, om än dåligt formulerad sådan.