Mush vaisto
Hej. Någon som testat mush vaisto? Jag funderar själv på art ge min hund det. Upplever ni att hunden blir mätt? Varför har ni vaisto och inte "vanlig" barf? Hur mycket köper ni hem åt gången? (Har i frysen) Tar ni fram "bullarna" i förväg innan utfodring eller hur gör ni? Behöver lite mer kött på benen känner jag innan jag eventuellt byter foder. Vad är positivt/negativt? Berätta allt!
@vendelasandell på instagram.
Jag ger Mush Vaisto periodvis när dom säljer på extrapris - har just nu ett gäng påsar i frysen som jag ger av. ger annars VoH och mixat av nöt, lamm och hjort.
Ingen större skillnad på Mush Vaisto jämfört med det övriga jag ger. Mina hundar kan äta bra mycket mer än dom får, så mätta blir nog aldrig mina oavsett mat😃 Jag tar fram på kvällen, det jag ska ge dagen efter och tinar i kylskåpet.
#1 Tack för svar!
Det är väldigt smakligt för hunden, men räkna med att det går åt mycket mer än vad som står i tabellen. Dessutom står det en sak på deras hemsida som jag ställer mig undrande inför, särskilt nu när min hund blivit väldigt dålig i magen efter att ha ätit det:
"Kan jag ge min hund en måltid som stått framme hela dagen? - Ja, det kan du! Om portionen stått framme hela dagen kan den börja lukta lite illa eftersom bakteriemängden ökat, men den är inte farlig för hunden att äta".
Det finns inget som bakterier växer snabbare i än finmalet kött(avfall) som står i rumstemperatur. Vilka bakterier som finns i det från början har man ingen aning om, och de förökas ju kraftigt om det får stå i rumstemperatur.
Min lilla envisa hund vägrade att äta det, hon vill helst inte äta något annat heller för den delen.
Vart bor du? Har i frysen som vi inte ska använda.
#3 - njae, hundar är olika individer och generellt kan man nog inte säga att dom behöver mer än vad som står på påsen.
Mina får inte mer. Trots att dom är aktiva, så behövs inte mer än rekommenderat. 5 kilos hunden får 75-100 gram per dag (3-4 bullar) och 7,8 kilos hunden får 150-175 gram per dag (6-7 bullar). Dom får ju även träningsgodis varje dag, så matgivan behöver absolut inte ökas 🙂
Vad gäller rumstemperatur, så finns et ingen anledning att låta färsk mat stå framme en hel dag. Äter inte hunden upp direkt, så in i kylskåpet med det🙂
Någon som testat Mush Vaisto? Ja, min hund åter det som helfoder sedan ca. 1,5 månad tillbaka. Upplever ni att hunden blir mätt? Ja, men jag ger mer än vad som står i rekommendationerna, min hund får 125-150 gram om dagen, enligt rek. ska han ha 110 gram. Varför har ni Vaisto och inte "vanlig" barf? Jag har varken plats eller kunskap att helbarfa, men vill ändå ge min hund artanpassad föda. Hur mycket köper ni hem åt gången? 2-3 påsar. Går åt ca. 1 påse per vecka, men vi är till djuraffären i princip varje vecka samt att vi inte har så mycket plats i frysen. Tar ni fram "bullarna" i förväg innan utfodring eller hur gör ni? Tar ut de i en påse för att tina 1-3 timmar innan utfodring. Jag har bara positiva erfarenheter av Mush Vaisto. Finns en lång lista på fördelar jag kan rabbla upp, men bland annat har han äntligen kommit i bra hull (har alltid varit lite underviktig), mjuka gosiga trampdynor som inte spricker eller är torra, finare tänder, päls och så vidare.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Jag gav vaisto till min för ett tag sen när han var så kräsen och det funkade bra på honom. Jag följde inte fodergivan alls, jag gav min mycket mindre än vad som rekommenderades och jag tyckte han var nöjd. Fin i hull och päls. Tog fram hans portion några timmar innan han skulle äta. Anledningen till att jag inte BARFar är för att jag har för lite kunskap, annars skulle jag helst göra det. Jag slutade med vaisto efter några månader när han ville äta VoH igen, mest pga kostnaderna.
Upplever ni att hunden blir mätt?
- Ja min hund blir mätt på vaisto
Varför har ni vaisto och inte "vanlig" barf?
- Kör på både och:) Men är skönt att ha när man inte har fixat annat och om man inte kan ha så mycket i frysen.
Hur mycket köper ni hem åt gången? (Har i frysen)
- Vaisto har jag 2 påsar av och sedan en del annat:)
Tar ni fram "bullarna" i förväg innan utfodring eller hur gör ni?
-Innan ibland så de är mjuka och ibland ett par timmar innan så de får tugga lite också
Behöver lite mer kött på benen känner jag innan jag eventuellt byter foder. Vad är positivt/negativt? Berätta allt!
Här kan du läsa om mina positiva erfarenheter:) https://www.mushbarf.com/sv/barf-erfarenheter/shetland-sheepdog-hund/shetland-sheepdog/barf-utfodring-med-en-shetland-sheepdog
Hälsningar
Fredrika
Upplever ni att hunden blir mätt?
Ja, fast jag ger 3% av kroppsvikten.
Varför har ni vaisto och inte "vanlig" barf?
Jag ger Vaisto tre gånger i veckan och vanlig barf fyra gånger i veckan. Anledningen till att jag varierar med Vaisto är egentligen ren lathet. Då behöver jag inte blanda eget lika ofta. XD
Hur mycket köper ni hem åt gången? (Har i frysen)
Brukar bara köpa hem två påsar åt gången. Men då ska tilläggas att jag har frysen full med annan hundmat.
Tar ni fram "bullarna" i förväg innan utfodring eller hur gör ni?
När jag ger mat på kvällen så brukar jag ta upp ny mat och lägga i kylen så får det tina till dagen därpå.
Behöver lite mer kött på benen känner jag innan jag eventuellt byter foder. Vad är positivt/negativt? Berätta allt!
Vad gäller helfoder så tycker jag helt klart Mush vaisto är det bästa som finns på marknaden just nu. Du hittar inte ett mer naturligt foder än detta. Det enda negativa är priset samt att det inte är gjort på svenskt kött. Men Mush kommer att komma med påsar på 3 kg vilket kommer ge betydligt bättre pris. :)
Tack för alla svaren!!😃
Min hund kommer (om jag räknat rätt) äta ungefär 1 påse på två dagar. =ca 15 påsar i månaden. Har ganska liten frys men ska försöka lösa problemet och läsa på lite mer. Men verkar helt klart luta åt mush vaisto. Hade helst viljat barfa men känner mig alldeles för okunnig om det ännu.