Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2883 ggr
Anne-Li Will
1

Jag är så arg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade precis ätit middag och var på väg upp för trappan. ( som är bredvid våran ytterdörr, öppen då det är så varmt. Vi bor på landet.  

Iallafall så är jag på väg upp och helt plötsligt springer 2 av 3 av våra grannars  jack russellhanar in och attackerar våra hundar. Våran tik som löper och min jack russell mix hane blev ju förstås jätterädda, chockade och flög efter dem då de bara rusat in i deras hem och attackerat.  Jag bokstavligt talat slänger mig efter hundarna  och kastar ut dem. (Kan även berätta att hundarna är helt förstörda, tror de är av den högsta grad av ostabilitet, och helt borta i huvudet fast de är med om ni förstår mig? Blir så förbannad på deras 2 ägare. Har aldrig träffat hundar med sådana starka psyken, läskigt. De känns som om de skulle kunna skaka av sig vad som helst. Typ bli skjutna i ett ben och förfarande bara gå på om ni förstår?Hundarna får göra helt som de vill och ingen korrigering eller disciplin.  

Efteråt så blir jag förbannad, ledsen,  jag kokar inombords och börjar skaka. Men försöker att inte visa det för hundarna.

Vad ska man göra, tycker mest synd om hundarna som ska behöva leva i sådana ostabila och ohälsosamma förhållanden. Var tvungna att skriva av mig. Kan även säga att våra hundar är väldigt stabila. Dock är ju ingen hund perfekt.

Inlägget ligger även uppe på problemhundar och jrt i fokus. Bilden är på min snygging.

Rafflan
2

Prata med ägaren om att hålla sina hundar på deras gård.

Hur vet du att hundarna lever i sådana ostabila och ohälsosamma förhållanden? hund aggressivitet är inte onormalt, och är hund det kan dem lätt trigga i gång den andre, och bor man på landet kanske man sällan ser andra hundar och då inte ser det som ett problem? dock borde dem hålla hundarna kopplade och se till att hundarna inte kan ta sig ifrån gården.

Saffran0Spice
3

Hoppas verkligen inte det sker igen - men skulle det de, ta hundarna och stäng in dem i ett rum, ring sedan polis eller lst (vilket som är bäst?) och berätta att du har två okända hundar i ditt hem och behöver hjälp. Om de blir omhändertagna så kanske deras ägare vaknar till liv och fattar sitt oansvar 😡

Väldigt fin liten kille du har 🌺

Anne-Li Will
0

#1 tro mig, man ser det på alla sätt och vis.

#2 Bra idé!

luckysheltie
1

Förstår att du blir arg. Jag har själv grannar som har tre jack russells som inta får tillräckligt med motion eller aktivering. Kanske 1-2 promenader runt området om dagen (ca 1 ½ km om dagen) och sedan släpper dom ut hundarna på trädgården där dom först börjar skälla och ibland springer ner på vägen. Så ja, jag kan förstå dig.😡

Hoppas att det går bra med dig och hundarna och att allt ordnar sig!🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Rafflan
5

#3 jaså? jag har en rottis i området, extremt aggressiv och blir helt galen när den ser andra hundar, men jag dömer inte ägaren för det.
Hunden kanske kommer från dålig avel, omplacering med dålig bakgrund eller har problem av annan orsak.

Min granne går tydligen ALDRIG ut med sin hund, hur vet jag det? jag har bara sett honom gå ut med hunden 1 gång på 4 månader. Dock är hunden i fint hull och fint musklad, så mest troligen går han ut när jag inte ser det?

Man ska inte anta nåt bara för att man inte ser/vet allt…

MelliPirelli
1

Förstår helt klart att du är arg, hoppas dina hundar inte blev allt för skärrade :(

Tänkte säga som #2, kasta in hundarna i bilen och dumpa hundarna hos polisen (gärna i "fel" län om du bor vid en länsgräns).

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Anne-Li Will
3

#5 Det är skillnad på hundägare som försöker korrigera sina hundar och de som skiter och inte bryr sig ett dugg. En hund lever i nuet, och är du en bra och tydlig ledare så spelar det ingen roll om hunden kommer från en dålig bakgrund. De tycker inte synd om sig själva och vill alltid leva i harmoni och må bra. Vilket de inte kan om ledaren är ostabil / tar sig an en för krävande hundras! Cesar has tought me that.

TrasselTroll
9

#7 Är Cesar din förebild har du mycket kvar att lära…

[VampireGirlElvira]1
0

Följer.

SuperLimm
0

#7 Fast om en hund har riktigt kass mentalitet från dålig avel spelar det ingen roll hur bra ledare du är.

Har du pratat med ägarna till hundarna? Vad säger dom?
riktigt tråkigt verkligen, det som hände! Jag skulle också bli riktigt förbannad.

Jag upplever faktist jack russels som såna hundar som inte visar att de har ont. De är så envisa  att de går på ändå. Jack russel är ingen enkel hund att äga och är ingen hund vem som helst ska ha. Får dom ingen motion, aktivering och tydliga krav på sig förstår jag att hundarna verkar störda/dumma.

Mvh Linn

[tk1971]
2

En jack russell som har ont kan visst visa att den har ont. Den kan t.o.m. bita ifrån sig om man tar på den när den har ont. Och som alltid - det finns individuella skillnader även bland jack russell.

SuperLimm
0

#11 Självklart finns det individuella skillnader, det gör det ju alltid. Jag skrev min uppfattning av rasen, inte att alla inom rasen är så. De som TS skrev om i början låter som såna hundar och jag ville bara tala om att jag upplever det som ganska vanligt att just jack russel är såna.

Mvh Linn