Drar din hund?
Drar din hund i koppel trotts att du inte vill att den ska det eller drar den bara vid vissa tillfällen? Isf vilka tillfällen och är det något du tränat in och hur tränade du det då?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Velvet drar ibland då hon inte ska tex om hon vill fram till en annan hund men i överlag så vet hon vad som gäller och går då med slaktkoppel trotts andra hundar/djur i närheten. Men jag ska försöka lära henne att det är bara vid vissa tillfällen som det är tillåtet att dra och det ska vara då hon har dragsele på sig.
Tidigare hundar jag haft:
Penny drog inte ens då hon skulle utan hon trodde att hon satt fast så fort det tog emot
Ruben älskade att dra men drog endast då han hade dragselen på sig och jag gav komandot
Reb drog aldrig i koppel utan bara då han hade dragselen på sig och han visste dessutom skillnaden mellan dragselen, spårselen och reflexselen! Fråga mej inte hur han lärt sig det för varken jag eller pappa hade nånsin lärt han det.
_**/Mvh Anne

Min hund Lilly drar som mest precis när hon kommit utanför dörren , då är hon så uppspelt så hon inte kan hålla sig . Men jag började träna henne för ett tag sen och hon har blivit jätteduktig.Nu saktar hon ner när man säger Sakta/Stanna och hon vet att hon inte får fortsätta gå förän man säger varsågod. Än är det lite arbete kvar men det är det värt. Hon drar också ibland om hon ser en hund eller någon hon känner.

Hanna drar om det är något riktigt spännande på gång, annars går hon fint med slakt koppel. När hon var yngre drog hon hela tiden, men hon slutade då hon förstod att jag var ännu envisare än hon. Stannade upp alltid när hon drog och började gå åt andra hållet. Det blev att gå mycket av och an, men det hjälpte.
Ingen av mina hundar drar, någonsin. Promenaderna är lugna hela tiden. Spelar ingen roll vad dom ser, när jag korrigerar, så lyssnar de och stannar kvar vid min sida. ´ler, stolt´

Nja, inte nämnvärt alls. Säger jag fot så går han fot. Är ju tränad till det. *ler*
Ascot, 6 månader, är inte tränad till att inte dra. Gör det ibland när han är uppspelt och ser andra både hundar o människor. Annars går han ganska fint.
Om hon ser en hund eller någon människa hon känner drar hon som attans.
Annars är hon rätt duktig på att gå fot.
ecko har blivit riktigt duktig på att inte dra. Har kört stanna-metoden hela tiden nu. Han går med slakt koppel hela tiden. Men när vi är med Lufsen (mammas hund) så glömmer han allt vad träning heter. Men annars drar han bara när han ser en annan hund, men kommer när jag säger åt honom. Och när han ser någon han känner.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Nej Skorpan drar inte, henne får man snarare dra med sig =)

Viggo, 7 månader går nu ganska perfekt i koppel, utom om det kommer en 4-bent kompisar ;-) Annars går han väl hyfsat :)
Hades är säkert värst i Sverige på att gå i koppel ;)
Nej, inte nu längre. Blev först avsevärt bättre när jag började med sele istället för halsband. Sedan tränade vi stenhårt på "stanna-metoden" till och från i ett halvår.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
näe snodden drar ingenting ;-)
Min kusins hund som jag går ut med på somrarna med henne drog jättemkt förut och en gång när farmor gick med honom och han såg en igelkott på vägen drog han så mkt att hon var tvungen att släppa honom,han är en boxer på ett år och han är verkligen skitstark.och han drar speciellt mkt när han ser andra hundar och hästar så jag tränade honom att gå vid benet och när vi gick vid en hage med 2 hästar brydde han sej inte ens om dom,samma sak med hundar som han ser på gatan.Ibland glömmer han att han ska gå vid benet så drar han men för det mesta gör han inte det

nicki drar om jag inte tjatar på henne att hon ska gå fot. och då går hon inte fot särskilt bra. vi har varit slarviga med att träna det sedan vi gick agilitylydnadskursen för ett o ett halvt år sedan eller nåt sånt.
men när hon ser andra hundar så drar hon bara ibland, om det är en hund som hon tycker ser extra intressant ut, annars struntar hon i dem aldeles. då tycker jag att det är lättare när hon går utan koppel, för då lyssnar hon på vad man säger vilket hon inte gör lika mycket när hon har kopplet på sig. något man skulle kunna träna på…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
när han var 12 veckor och var färsk,vägrade han att gå överhuvud taget,det höll i sej länge,vi kom aldrig någon vart,sedan för ca 3 veckor sedan då blev det kul att promenera skönt äntligen blev det promenad av.
Men nu drar han när vi ska gå hem,och om någon går före oss,och det är lite jobbit.
Så det måste jag ta tag i nu,för nu är han snart 4 månader,tiden går fort.

*putt* kom igen nu erkänn era hundars dragande! =P
_**/Mvh Anne

Min drar
eller så lägger hon sig ner om hon ej vill gå åt det hållet som jag vill…Men blev bättre sen jag köpte en gåfintsele…även om hon avskyr den

hej min diezel drar ibland i koppel… men då gör jag bara en liten lätt ryckning i kopplet så slutar han….för en stund iaf :)

Jodå, visst drar han, men när han gör det då stannar jag så han får vänta, drar han igen så stannar jag igen osv. Det funkar efter en del träning. Men det e mest när han ser sina vänner, eller får upp ett löptiksspår.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Ja som tusan!! ;)
Måste träna bort det, men jag är ju bara 14år, jag kan inte träna hundar ;)
Det här med att tanna var gång Hades drar funkar inte som det ska. Vi kör med att han får gå igen när han stannat och tittat på oss. Nu har han slutat med det ibland och stannar och nosar eller försöker gå åt alla andra håll.. jobbigt

När Vidar drar stannar jag, men det räcker inte med att kopplet blir slakt eller att han tittar på mig, han måste backa tillbaka till min sida oxå. Går det inte tillräckligt fort i mina ögon, backar jag, så att det tar ÄNNU längre tid att komma framåt, dit han vill.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Man kan även göra så att varje gång hunden drar så tvärvänder man och går åt ett helt annat håll det brukar sluta med att hunden håller koll på den som håller i kopplet för att den aldrig kan vara helt säker på vart ni är på väg.
_**/Mvh Anne

Mina går mkt sällan i koppel, men nej de drar inte.
Nalle drar om det kommer en hund i närheten, men inte annars, då går han med helt slakt koppel :)
Aaa det gör han !!

Ja, tyvärr! Mest i början, han blir så uppspelt att få gå på promenad, så jag brukar släppa honom lös när jag öppnar dörren (har tomt) så får han springa några ärevarv runt innan kopplet kommer på. Sen funkar det hyfsat, annars blir det ett skarpt NEJ! så lugnar han sig. Största problemet är om barnen går framför (om vi går utefter vägen), då vill han gärna "glömma" detta med fot, han måste ju vara först… Men matte vill ju ha koll på småttingarna oxå…
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Om mina hundar brar, stannar jag tills kopplet inte är streckt länder dvs när han kanske i bästa fall kommit till mej för att checka varför jag stannade :P