Vill inte äta!
Är lite orolig för vovven nu.. 6 månader gammal är han.
Hela den här veckan har det varit svårt att få honom att äta. Han som annars brukar slänga sig över maten, men nu får man nästan truga för att han ska äta. Han får i sig maten, men antingen vill han inte äta alls så vi först får gå ut med honom och sen äter han när han kommer in, eller så äter han litegrann, går därifrån och kommer tillbaks sen och äter. Det har varit så hela veckan. Och som sagt, han brukar nästan slänga i sig maten, men nu äter han långsammare också.
Han har även varit lös i magen hela veckan.
Han får dock i sig maten, och han är jättepigg på att ta godis som vanligt. Han är lika pigg som vanligt och han dricker bra med vatten.
Bör jag vara orolig eller kan de ha såna perioder? Magen kan ju bero på något han ätit ute, för han har ganska känslig mage och han tuggar i sig ALLT på promenader..
Kan ju vara så att om dom är besvärade i magen så kan dom matvägra. Men han äter lite ändå? Ifall han är lös så kanske det gör att han inte vill fylla magen eller bara kan äta efter han tömt sig. Koka ris och ge vätskan till honom. Antingen som den är eller i maten. En hund jag passade ett längre tag var inte matglad och även lös. Hon hade stressmage och känslig mage. Finns spec foder för sånt. Annars kan du ringa å rådfråga veterinär.
||My Love For Animals Is Immortal||
Kolla hans tänder så att det inte är någon inflammation eller så som gör ont.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Ska prova det där med riset. Hur länge ska man koka det då? Normalt när man kokar ris ska väl vätskan koka bort?
#2 Ska försöka kolla, men han gnager ju lika glatt som vanligt på allt annat, som godis, tuggben, oss.. =P Borde han inte vara ovillig till sånt också om det berodde på tänderna?
#3 Ni kanske är mjukare än fodret?😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja, vi kanske, men inte tuggbenet =P Och torrfodret får ligga i blöt ganska länge, så det är ganska mjukt det också.
Ska träffa min fodervärdskunsolent på söndag, så lyckas inte jag kolla tänderna får han göra det då.
Eftersom han ändå äter, om än motvilligt, och han dricker och verkar pigg så lär det väl inte vara någon orsak till panik i alla fall?
#6 Nej, jag skulle ta det lugnt och avvakta om jag inte såg någon skada direkt.
#3 Du får ta mycket mer vatten än ris, du kan även förvara vätskan i kylen om du kokar stor mängd. Riset ska koka längre än vanligt, nästan kokas sönder. Du kan även ge lite ris till vovven, och vit fisk. Hoppas det löser sig med krabaten
||My Love For Animals Is Immortal||
Idag tvärvägrade han äta frukosten. Provade då att ge honom ett annat foder, en gratispåse jag fick när djursjukhuset hade öppet hus som jag aldrig öppnade. Det åt han med god aptit, men sitt eget vägrar han. Så det verkar vara maten det är fel på.
Ska ringa fodervärdskonsulenten idag och fråga vad jag ska göra.
Tappar han tänder?
Har en valp i samma ålder som gör likadant och enligt uppfödaren kan de bete sig underligt under den tiden. Hon tar ibland annat foder, ibland inte och ibland äter hon bara om man slänger ut det på golvet/marken eller liknande. Så det behöver inte nödvändigtvis vara maten det är fel på :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nej, han är klar med tandbytet.
Endel hundar lär sig snabbt att man får något godare om man inte äter sin egen mat…
Jag skulle ta bort allt annat gott om hunden inte äter sin egen mat. När den ätit upp sin mat kan den få ben och godis igen.
Mvh Linn
Min hund började bli väldigt kräsen när han var ca 6 månader, jag bytte foder ett flertal gånger och han åt det nya fodret med god aptit i några få dagar. Sen slutade han igen, han matvägrade 1-2 dagar ibland men nu när han snart är 1 år har det vänt om helt. Nu äter han upp maten direkt och har god aptit.
Han kanske tror att det är maten? skulle prova att ge kokad fisk och ris tills magen är bättre! en del vovvar tror det är käket som gör dem dåliga..har hänt mig ..:)
Hälsningar
Fredrika
Petade i ett rått ägg med maten, och då gick det ner. När han får mat ikväll tänkte jag blanda med risavkok istället för vanligt vatten, så får vi se hur det går.