Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 847 ggr
Ellen89
0

Lat i lydnad...

Hejsan,

Min tik ar ratt sa 'lat' nar hon sitter eller lagger sig ner alltsa hon ligger lite at sidan… jag har inte riktigt brytt mig forut men nu vill jag garna jobba mer i lydnaden… har ni nagra tricks jag kan gora for att fa henne rak utan att jag ror henne sjalv?

5ara
0

Vi har precis börjat en kurs i vardagslydnad (har gått en gång) och min har börjat göra likadant. Sitter på skinkan och lägger sig på sidan. Värsta valpstilen😛 Vill ju inte att detta ska befästas så jag undrar samma sak.

Ambrose
0

En väldigt enkel lösning är ju att sluta ge beröm när hunden latligger. Har hunden tillräkligt med tålamod(kan kanske inte kräva sådant av små valpar i början) så fattar de tillslut även om du får ställa  den upp och göra om ligg många gånger. Ser man till att hunden först och främst sitter ordentligt(inte latsitter på sidan) så är ju chansen större att den lägger sig korrekt :) 

Så kort ch gott.. träna in sitt/ligg från början, kanske t.om. med handrörelser för att guida hunden rätt ;P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ellen89
0

#2 Hur skiljer va da om hunden ar hemma och bara vilar? Annat kommando kanske? Kan ju bara ha koll lite grann hemma. Vi gjorde fot, ligg, fot, ligg ganska snabbt (alltsa ga nastan direkt efter ligg) och da efter ett tag la hon sig rakare faktist…hmmm fortfarande fundersam :)

5ara
0

Min kille växer väldigt mycket just nu så jag ska avvakta och se hur det utvecklar sig… Sitt går ganska bra men på ligg tippar han över lite (oavsett om man ger kommandot från stående eller sittande). Gjorde även som Ambrose skrev. Provade från början med handrörelser och godis men han tippar över ändå så jag ska låta det vara några veckor tills han växer lite mindre🙂

#3 Jag kanske tänker helt fel nu men hunden förstår väl efter ett tag skillnaden mellan att aktivt träna lydnad där man ska vara väldigt alert och att vila hemma?

Ambrose
0

#3 Att lära in ett annat ord för när den bara ska lägga sig hemma och vila och kan röra sig som den vill är en bra idé ja. T.ex. "lägg dig", "vila", "sov" osv.. tanken med "ligg" är ju att de ska ligga snabbt, snyggt och inte röra sig över huvud taget tills du ger ett slutkommando. För att få till ett så noggrant ligg som möjligt där hunden aldrig tvekar på vad den får och inte får göra.. så är det bättre att ha ett annat kommando för slappligget.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se