Hund hoppar när man springer
Min tervueren hoppar på mig och skäller och verkar tro att det är lek. Hur gör ni för att träna bort detta? Vill gärna kunna testa på bland annat agility med henne och då måste jag ju kunna springa bredvid henne, sedan är det ju bra och härlig motion att löpa några kilometer om dagen :)
Min gjorde precis likadant, jag började med att öka farten när jag gick vissa korta sträckor, berömde och belönade när han inte hoppade och skuttade. Så gjorde jag om och om igen, sen till slut hade jag ökat farten så pass att jag kunde jogga lite en otroligt kort sträcka, bara några meter. Berömde och belönade när han sprang fint kvar bredvid. Vi jobbar fortfarande på det, men det går bra!
Vi har testat på lite agility och jag tycker inte att han är likadan då, han har något annat att tänka på då så han har aldrig hoppat och skuttat på mig vid såna tillfällen 🙂
Så gör min hund ibland också. Vi höll på med utställning förut och då var hon tvungen att springa fint bredvid mig. Jag putta bara bort henne och sa nej när hon hoppade mot mig.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag började med att gå i rask takt och sa nej när han trodde de va lek, sen började jag om att gå i rask takt ett par steg bara och gav beröm och belöning för att han inte lekte, sen kunde jag öka takten, men de tog ett tag, korta sträckor fick de va i början, sen kunde jag börja jogga, nu är han en perfekt jogging hund.😃
Jag stannar så det roliga slutar och fortsätter när hunden slutar och berömmer när skuttandet inte händer. De kopplar rätt fort. De vill ju ha roligt.:)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Beror på situation. Vid passivitet håller jag honom med benen runt hans midja och i pälsen+halsbandet så att han blir "låst"
På vissa promenader gör jag lika dant, andra går jag bara på.
-
Jag visade stor skillnad på när jag "bussprang" och när vi sprang seriöst. Hoppade hon när vi sprang seriöst så lockade jag ner henne och så höll vi på tills hon fattade galoppen.
// Nadja