Stor mängd spermier - större drift?
Ja kort och gott, finns det något som helst samband mellan mängden spermier och sexuell drift? Exempelvis är min hund efter en avelshane, som har nästan fyra gånger så stor mängd spermier än vad som är vanligt för en hund av hans storlek. Jag ställer inte frågan för att jag på något sätt upplever den hanen som översexuell, utan bara allmänt och av ren nyfikenhet. (Jag har f.ö. ingen aning om hur stark sexuell drift den hanen har jämfört med andra egentligen - jag är inte det minsta haj på beteende hos avelshanar, så jag bör inte uttala mig. Jag vet mest att trädgården skulle kunna hålla inne en brottsling, på riktigt. Han har ju å andra sidan fått smak på livets goda väldigt många gånger, så han vet ju vad som faktiskt finns på andra sidan inhägnaden liksom, hehe.) Man kan ju undra vad som går i arv…
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
Nej, driften har inget att göra med antal spermier🙂
nej driften här inte ihop med mängden/antalet spermier, rent nyfiken så undrar jag hur vet du att han har dubbelt så mer än normal hane i hans storlek?
Vet du vad…den här frågan är så intressant att jag tycker du ska ställa den till SLU i Ulltuna. Där finns det veterinärer som jobbar med just det du frågade om😎 Dom forskar inom allt möjligt och där tar dom även spermaprov och utför insemineringar och annat smått och gott🙂
Lycka till🙂
Hälsning från en stor djurvän
#2 - Det var t.o.m nästan FYRA ggr så många som vad som är normalt för hundar av hans storlek. 😮
4 hur vet du det?
Thaisilk vet det nog för att jag skrev det ;) Och min uppfödare vet det, då det faktiskt kan mätas på vissa djursjukhus som jobbar med fertilitet. Uppsala vet jag kan mäta mängden bl.a. Men då frågar jag detsamma! #1 och #2 Hur vet ni det? #3 - Ja det var en riktigt bra idé! Det ska jag faktiskt göra! Om jag måste välja vad jag tror, så tror inte jag heller att det har något samband. Men å andra sidan tänker jag, att en hane som varje parning producerar stora kullar p.g.a. sin spermiemängd, är av starkare slag när man tänker på evolutionen och "survival of the fittest". Därmed ser jag också möjligheten till ökad drift, för att säkerställa att han får utnyttja sin gåva. Genom fortplantning skapar han fler av sin "starka" sort (om nu spermiemängden och drift är genetiskt dvs). Sedan vet jag inte ens om stora kullar är ändamålet för naturen. Det här är bara mina tankar, och jag är tveksam till att de är minsta hållbara, haha. Ni som har god/akademisk kunskap/utbildning i detta får gärna prata på.
Älskade Charlie 🌺

#6 en stor mängd sperma ökar ju inte antalet ungar i en kull rimligtvis, eftersom det styrs av antalet ägg som släpps, alltså modern. en normalstor sats innehåller ändå en sådan mängd spermier att den kan befrukta säg, 5-7 ägg :P
stora kullar är heller inte nödvändigtvis vinnande. det funkar för tamhundar där människor är inblandade, men stora kullar innebär också ofta en något lägre födslovikt, mindre mat/unge och större konkurrens. i en miljö där mat är begränsad, för vilda hundar exempelvis är ju det en vågskål.
#7 - Ja, det har du ju faktiskt helt rätt i! Men då är frågan varför man ens mäter spermiehalten? Det här med "stora kullar" är inte min teori utan djursjukhusets, så man kan ju undra hur det hänger ihop. Vi får skylla på att det var danskar :P
Älskade Charlie 🌺

behöver inte vara storleken på satsen, men om det finns exempelvis misstanke om att hunden har låg fertilitet kan man mäta antalet levande spermier i ett prov och se exempelvis mängden missbildade spermier, antal och duglighet. ett sådant prov kan ha gjort för att undersöka hundens fertilitet. en hög andel levande icke missbildade spermier ökar ju definitivt chansen för en lyckad parning, och även mängden befruktade ägg. en låg mängd livsduglig sperma kan ju minska eller helt utesluta befruktning, så på så vis kan det ju ge större kullar. chansen för lyckade befruktningar ökar med god spermakvalité.
Varför jag undrar är att man inte kollar mängden utan hur kvaliteten är hos hanen, bra eller dålig. Att mäta mängden det visste jag inte att dom kollar, svårt att få ut allt.
OBS! Man mäter inte hela satsen utan antal per 1 ml!
Ja, man kan undra varför det mäts. Men som sagt, enligt djursjukhuset ser de en parallell mellan mängden spermier och de stora kullarna efter honom (vad jag vet är den minsta kullen efter honom på sju valpar). Men det låter ju konstigt.
Ni som menar att det inte hör ihop med drift och spermiemängd.
Har ni någon källa för det?
Älskade Charlie 🌺
11. Fast inga ägg inga valpar där spelar ju inte mängden någon roll alls, jag har en fertil tik som fått ovanligt stora kullar ena är svenskt rekord delad plats med sin mormor med antalet valpar i en kull. Låter mycket konstigt att dom tagit hela satsen och mätt till vilken nytta då? Är som säga min hund har en lång penis så han får mer valpar eftersom sperman slipper simma så långt 🤪
#12 - Ja det är precis det jag syftar på när jag menar att det låter konstigt. Det borde ju snarare vara äggen som avgör kullens storlek framför spermierna.
Men sedan vill jag ännu en gång förtydliga, att de inte alls mätt hela satsen, utan antal miljoner per 1 milliliter.
Älskade Charlie 🌺
#6: Det naturliga urvalet fungerar inte riktigt så, det sker liksom naturligt inte genom ökade drifter för att säkerställa att "bra" anlag förs vidare.