Hitta omplaceringshund?
Jag har i flera år gått i tankar att skaffa en hund. Nu när jag skaffat sambo och flyttar är jag ensam väldigt mycket då jag inte känner andra människor osv osv. Min sambo är även allergisk mot pälsdjur i viss utsträckning. Jag undrar då var jag kan leta efter en omplaceringshund som kan passa mig? Jag vill börja med en omplacering då jag inte vill binda upp mig på ca 10 år om jag känner att det inte skulle fungera i längden utan mjukstarta med säg 3år. Tacksam för svar!
Nu hänger jag inte riktigt med? Vill du ha en omplaceringshund i tre år för att du inte vill binda upp dej i 10 år? 🤔
Hundar är ju ingen slit och slängvara, som man flyttar runt efter några år. Speciellt inte omplaceringshundar som ofta haft en tuff start eller andra problem.
Tar man en hund på omplacering så ska man vara medveten om att det är för livet.
/Elisa
Ja just därför vill jag börja med en äldre hund, ingen valp
Jag tror vad #1 reagerade på är att du tänkt ha hunden i 3 år. Man vet ju aldrig hur gammal en hund blir så även om du skaffar en omplacerings hund som är gammal så kan den ju fortfarande leva i många fler år än 3.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#2 En hund på tre år kan leva 10-12 år till. Så vill du bara testa föreslår jag att du blir dagmatte.
Jasså ts menade en hund som bara har kvar? Det vet man ju aldrig 🤔
som sagt, dagmatte. Eftersom sambon är allergisk bör man inte alls köpa hund utantesta tex att vara dagmatte.

Någon gång har jag sett att man omplacerar hundar som är 12-15 år vilket jag tycker rätt illa om. En hund som är 12 kan leva längre än 3 år. Min Tax blev 16. Du får försöka leta efter en hund i den åldern. Men ingen kan garantera att den hund du tar kommer att dö inom 3 år.
>>>Malum domesticum<<<
Nej haha menar självklart inte exakt tre år men jag vill inte ha en unghund så att säga. Men dagmatte går väl inte jämföra alls med att ha en hund, självklart köper jag ingen hund och sen lämnar tillbaka det är därför jag som sagt letar efter en äldre hund
Till min fråga: tips på var seriösa omplaceringar kan hittas?
Hundstallet.se
#7 man kan också låna hundar en tid för att kolla allergin.
Att köpa en hund och riskera att det inte går med allergin är verkligen en chansning. Det är allt annat än kul att behöva göra sig av med en hund man fäst sig vid.
Du kan ju prova att vara jourhem till en hund. Då får du ju träning och stöd, plus att du kan kolla ev. allergi.
/Elisa

Blocket är var jag brukar läsa. Min egen omplacering är därifrån.
>>>Malum domesticum<<<