Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 9250 ggr
Low
2

Kasta boll - alltid dåligt?

Man läser ju överallt hur man ska akta sig för boll- och pinnkast, eftersom det stressar hunden. Min hund är raka motsatsen. Han är Pudel så apportering ligger ju i honom sedan förr. Vi kastar inte varje dag, men nästan. Och han är fullkomligt överlycklig när jag bestämmer mig för att ha ett pass med kast. Under leken jobbar vi tillsammans. Han vet att man alltid sitter ner, lugn och fin, och ser mig i ögonen före kastet. Och så fort vi slutar är han som vanligt, om nästan inte mer lugn och liksom nöjd. Han vet att det är färdiglekt. Jag har förstått att många hundar blir stressade, fullkomligt besatta, förväntar sig kast m.m efter denna typ av jaktlek, men är det inte väldigt individuellt? Eller ska jag räkna med att min överlyckliga och nöjda hund innerst inne utsöndrat stresshormoner? Även jag har blivit rekommenderad att sluta kasta, "bara för att". Men jag ser verkligen ingen orsak till det? Varför skulle jag ta ifrån honom det bästa han vet? Jag tycker faktiskt det är lite synd när folk hämmas av alla varningar. Det kanske mycket väl är så att en hund visst klarar av kamplek, jaktlek m.m. För nog är det väl individuellt? *Egentligen lite apropå överbeskyddande hundägare*

Maja2
2

Jag skulle vilja säga att det är stor skillnad på "kast och kast"   Kastar du bollen och hunden jagar som en besatt direkt du kastar, så kan det vara oerhört stressande. det blir då en jakt"lek". Måste hunden behärska sig och sitta ner tills du kastat, och ger kommando, så blir det en apport. Två helt skilda saker.

VildaVittra
3

Lägger hunden av att komma med bollen när du slutar/säger nej, så är det inte ett problem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Low
0

#1 Ja det var ett klokt svar. Jag har liknande rutiner i alla lekar, för att undgå stress, så det kanske är därför jag inte ens tänker över att vi snarare apporterar. Jag kan verkligen se framför mig hundarna som bara springer fram och tillbaka - självklart är det stressande! Men med så många "insatta" som finns här, som ändå säger blankt nej till kast (så som jag upplever det bör jag understryka!), så tycker jag det är konstigt att man inte förstår varför det stressar. Eller snarare hur det kan blir en fin stund, istället för en stressande? Så min slutsats: jag vill framhäva att apportering - lugn o behärskad - kan vara en fantastiskt kul och fin lek om din hund klarar det. Skräms inte av alla ord om stress, innan du testat!

[VargVikens]
0

Under kontrollerade former borde inte hunden blir så pass stressad att det är skadligt kan jag tänka.  Kamp är ju också världens bästa grej om man gör de rätt dvs att det är under kontroll och mer på mina villkor.

Arashi
0

Beror mycket på ras och individ skulle jag säga. En hög energi ras har ofta närmare till stress för dessa hundar är det ofta ett klart nej till all form av boll/pinn kastning, med undantag från nått enstaka kast vid ev träning. Förutom att en ras av hög energi (stort sätt alla bruks hundar) ofta har en lägre stress tröskel så har dom en tendens att värkligen kasta sig efter bollen slira och kasta säg i svängarna, detta är extremt dåligt för framtidens led hälsa, kanske är kul när hunden är ung men inte när man står där med en 5 åring som är stel som en 12 åring… så jag skulle säga, ägaren känner sin hund bäst vet du med dig att din hund inte har lätt till stress och inte kastar sig efter bollen som en galning, så ser jag inge fel med att kasta boll/pinne till sin hund under kontrollerade former.

Karmatarerskanise
2

Pinnar är dock aldrig bra. De kan fastna i munnen/svalget.

Tyvärr ser jag oftast stressjakt och inte apport samtidigt som ägaren tror att det är bra aktivering. Är ganska hemskt att se hur hunden blir stressaf direkt föremålet kommer fram.

Vattenskadad
0

Ja det kan bli till en stressande lek, vi har två brukshundar, men den ena av dom är fullkomligt ostressbar och inte ett dugg intresserad av att jaga boll/pinne. Den andra kommer upp i stress, men där har vi valt "sitt, ligg, stanna" och sen gömma bollen så att det blir ett uppletande. Sedan tror jag att ju fler hundar du tillsätter i kompotten desto mer stress. Vår mest stressade hund är en polski owzcarek nizinny, så inte ens en bruksras. Bollen är därmed inte ens med i söket utan då väljer vi annat föremål som vi byter ut med jämna mellanrum för att just det objektet inte ska framkalla stress. Alla hundar är så olika och skönt att din Pudel slappnar av i bollkastningen!

[Forest]
0

Här älskar Donna med att man kastar leksaker och hon kan ibland få svårt med sluta eller vänta på att man ber henne hämta leksaken. Så om hon vill leka så kastar man inte utan vi tar det vid träning vi får välja bort kasta till rätt tillfälle kan man säga.

Linnea
0

Har en beagle som har väldigt mycket energi. Vi kastar boll nån gång i veckan. Bollen ligger alltid framme och hundarna leker själva med den ibland. Hon sticker efter bollen direkt när man kastar den men går jag därifrån eller bara slutar kasta så blir hon antingen lugn eller så börjar hon springa runt med nån leksak eller börjar leka med vår andra hund. Andra hunden brukar inte bry sig alls om att vi kastar, hon gör nåt annat, nosar runt  trädgården, käkar gräs eller nåt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Whippetgerbilen
0

Vi hade en Papillon ett litet tag och han var tokig i att hämta bollar, det jobbiga var att han stressade upp sig och skällde hysteriskt…

Dogs is my world ♥

SuperLimm
0

Absolut är det individuellt! Sen tycker inte jag att det kan kallas aportering det många gör, att bara stå och kasta en boll som hunden hämtar och sen kasta iväg den igen.

Pinnkastning tycker jag dock inte om, det kan sluta riktigt illa. Min hund har fått bära pinnar om vi är ute på promenad men jag har aldrig uppmuntrat till lek med pinne. Det verkar dock inte vara så många som förstår riskerna med pinnkastning.

Min hund blir väldigt stressad av den typen av jaktlek. Framförallt när man kastar snö. När hon börjar skälla slutar jag direkt och ignorerar henne tills hon lugnat sig. Tyvärr går hon på ett dagis där dom inte slutar bara för att hon står och tokskäller så min träning har ingen som helst bättrande effekt.

Mvh Linn