Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2681 ggr
Gejter
2

Hund som slickar

Hej!

Jag har en mycket slickig papillon. Jag vet inte vad det beror på. En del säger att det beror på att man smakar salt. Men varför är en hundar så slickbenägna medan andra inte är det. Min första hund, en westie, var också ganska slickig. Min andra, en ceskyterrier, slickade aldrig, knappt ens om jag hade doppat fingrarna i nåt gott. Nu är jag då inne på min tredje hund som är irriterande slickig. Jag försöker säga nej, vända mig bort från honom eller ta undan honom, men så fort han får tillfälle så är han där med tungan. Om det är salt han vill åt kunde man ju köpa en saltsten, men då blir han väl törstig och dricker mycket. Vet någon vad det beror på eller är det bara att hundar är olika? Har ni några tips om hur man får honom att sluta?

zabelle
0

Hoppas du får något bra svar,  jag har samma undran över min lilla york.
Hon slickar så fort hon kommer åt. 
Vi har skojat om att köpa just en saltsten 😉

Zabelle   

zabelle
0

Puttar upp.
Ingen som vet varför vissa hundar slickar mycket?

Zabelle   

[JeanetteK]
0

Jag har också en slickig hund - en flatcoated retriever. Om man inte så åt honom att sluta tror jag han skulle kunna slickas för alltid. 🙂 Inga problem att få honom att sluta, men man måste säga åt honom. Har dock ingen aning om varför han gör så.

Ambrose
1

Finns flera anledningar till varför en hund slickar. Det smakar salt. Den vill lära känna en ny person. Visa sig snäll/undergiven (gör min alltid på större hundar) Vara mysig och tvätta sin familj/kompisar. Hunden gör det aldrig för att vara dum så att säga till den är inte bra. Speciellt inte om hunden är osäker för då gör man det bara värre :) Men har man en slickig hund så kan man lära den att luftpussar är bra.. eller bara lugnt och stilla lära in "nu räcker det" :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[JeanetteK]
0

#4 Japp, jag håller med - jag säger "nu räcker det". Det är ju absolut inte som att han gör fel. Men han behöver stoppas, och "nu räcker det" funkar jättebra.

Ambrose
0

#5 precis. Så länge man gör det på ett lugnt och vänligt sätt.. kanske avleder eller ger dem något gott/lite extra mys när de väl slutar så lär det sig tillslut. Personligen så försöker jag istället lära min tjej att slicka eftersom det andra alternativet är att hon bits.. visst hon menar väl och vill klia mig.. men det gör ont :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Gejter
0

Tack för alla svar. Jag ska prova med ett lugnt "nu räcker det" så får vi se hur det går.

Cireea
4

Jag slickar tillbaka😃

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck