Rädd hund. (?)
Hej!
Jag har en powder puff-hane på snart 6 år som helt utan förvarning har börjat blivit rädd för olika saker.
Det började ni i början av veckan då vi gick promenad den vanliga rundan på morgonen på ca 1 km, som vi har gått i snart 3 år, då vart han rädd för en buske. Och jag menar inte det här sättet så han hoppar till som om det vore ett ljud som kom ifrån busken, utan snarare så att han la öronen bakåt, slickade sig själv mot backen och hade svansen långt in mellan benen medans vi passerade busken. Och detta har nu fortsatt tills idag, varje promenad vi går förbi just den busken gör han så. Men igår vart han precis likadan vid ett äppelträd, det var en stor gräsplätt och ingenting runt om kring, bara ett äppelträd, han lixom sneglade upp mot trädet och sen strök han sig mot backen med svansen mellan benen och öronen bakåt.
Jag tänkte först att det var att trädet var så stort han vart rädd för, men vi passerar många träd på våran promenad och inget utav dessa reagerar han på, och just det trädet har han fortsatt reagera på. Och inte heller såg jag några djur i trädet.
Sen nu imorse när vi var ute så var han väldigt skeptisk till allt, det var någon som kastade ett tungt föremål på en kärra ca 100m bort, så det var en dov duns, och den dunsen vart han jätterädd för, visade samma beteende igen och försökte fly. han var såklart kopplad så han kom ingenstans. Men det var inte en hög smäll, utan mer en dov smäll. samma sak när jag skulle slänga hundpåsen i en soptunna, när jag stängde locket vart han totalt livrädd och försökte gömma sig.
Kan det vara så att han har fått känslig hörsel?
Detta beteende visar han bara på dagtid, jag gick kvällspromenad med honom igår vid halvelva på 3 km, och då visade han inte rädsla för någonting alls, trots att det då var mörkt ute och vi passerade både trän och buskar som var kolsvarta, så det kan inte vara någonting han ser som han blir rädd för, det torde vara lukt eller hörsel.
Jag har träffat unghundar som beter sig så här men det har varit unghundar som sagt, som har varit i spökåldern, kan han ha kommit in i någon ny era av spökålder?
PUAH vilket långt inlägg, hoppas någon tar sig tid och läsa och svara!
Våran fd hund kom i spökåldern varje sensommar/höst men det var inte fören det vart kväll/skymning som man la märke till detta. Då var det buskar,papperskorgar mm som hon reagera på. Eftersom din hund är 6 år och börjat med detta nu så kanske det kan vara bra att kolla upp synen, din ras kan drabbas av olika ögonsjukdomar just för att utesluta att det är synfel så rek jag en synundersökning/ögonlysning
1# Jo , jag har bokat årskontroll på honom och ska in den 16 september. Och då kommer de också att kolla hans ögon. Menj ag har inte tyckt att det har varit något han ser som han blir rädd för utan snarare någon som han hör, men jag kan ha fel. Men jag hoppas inte att det är synen det är fel på. Han har ju så himla många år kvar att leva!
2 Även en hund som kanske ser lite dåligt kan ha ett mycket värdigt liv :) Men måla inte f*n på väggen det kan vara helt enkelt bara en fix ide eller så kan det vara du som ser hans kroppsspråk bättre ;) Våran fd hund hade inga fel på sin syn trots detta reagera hon varje år.
3# Jaha se där. Är det någon form av hösträdsla?
Det underliga är att det är just vid samma buske på varje promenad, busken står vid en tomt och jag funderar på om de kan vara någon form av besprutningsmedel på busken eller något slags gift som får honom så rädd?
Jag har ingen aning, det känns som att jag bara sitter och gissar. =/
Kan vara synen eller hörseln, bra att ni ska kolla det hos veterinären :)
5# Ja Självklart måste vi kolla det då det inte har varit några som helst bekymmer förut. Jag blir ju så orolig att det ska vara något fel på mitt lilla hjärta.
#6 oavsett om det är syn eller hörseln är chansen liten att det ska vara nåt allvarligt som gör att ni tex inte kan ha kvar hunden. Många hundar kan leva med nedsatt hörsel eller nedsatt syn utan problem :)
7# Ja det är klart att det är så, men eftersom han blir rädd för vissa saker så vore det ju jobbigt för honom. Jag kommer självklart inte att ta bort honom! Jag vill bara inte att han ska vara rädd, men idag var han framme och nosade på busken som han oftast är rädd för, och jag tänkte att det var framsteg. Men efter ha nosat på den i sisådär en halv sekund så gjorde han om allt igen. Öron bak, kroppen på marken och svansen mellan benen.
Nja, vi får se hur det går hos veterinären. men jag hoppas på det bästa och tror stenhårt på att det är någon form av spökålder i sen ålder. =)