Hunden hatar salvan!
Igår var vi hos vet och fick raks bort pälsen på en stor del av hundens rygg pga fukteksem, vi ska nu sprita+smörja med en salva 2 ggr/dag. Alsolspriten går bra men när man ska lägga på salvan å blir han skogstokig! Hatar att behöva tvinga honom så som vi fått göra nu, förtroendet för oss lär väl sjunka i botten till slut :(. Hur ska vi göra? Och nej, godis har inte funkat hittills…
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Vad är det för salva? Vad tror du han reagerar på i salvan? Tänkte om det svider eller nåt.
Vissa saker är måsten i min i och min hunds värld, som att bli hanterad. Skogstokig eller ej, hunden får härda ut. Stoppa undan godiset, styr din hund och tyck inte synd om den, den överlever och du hjälper den.
Håller med 2 hunden får helt enkelt ta det, det är inte för inte man gör vissa saker som inte alltid är så jätte roligt men dom får uthärda och här får dom en godis efter "det otäcka" så som klippa klor anser ena är pesten 😎
Här håller jag med Majken. På med tratt om hunden inte vill lämna området i fred.
Om det går bra att röra med alsolsprit men inte med salvan, då undrar ju jag vad det är för nåt med den där salvan som är så jobbig 🤓
Det kan helt enkelt vara så att hunden har ont och därför inte vill att man ska peta - men det måste göras, så belöna massor efter.
Tack för alla svar, och tack gode gud så löste det sig ändå! I morse när vi skulle köra så gjorde vi så att jag först spritade (något han t.o.m. verkar tycka är skönt?) och samtidigt som min mamma kliade Molle för att distrahera honom så applicerade jag salvan, fortfarande baddandes med paden. Det gick hur bra som helst! Hoppas det går lika bra nu annars är det väl bara att göra som ni säger, köra på för att man måste helt enkelt!
Det där med salvan måste bara ha varit någon fix idé, kanske var han fortfarande skärrad efter pälsrakningen hos veterinären som han tyckte var obehaglig?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#7 Min hund är också så när man klipper klorna. Skriker och sprattlar som om man skär tassarna av honom. Men distraherar man honom och man klipper utan att han märker så känner han inte ens något. Så det är väl bara rädsla. Min hund blir bara räddare ju mer man håller fast honom. Antar att dom skrämmer upp sig själva som vi människor kan göra ibland.
//Flöffo