Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2488 ggr
[fabienne]
1

Färg på sele

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hamnat i en stor beslutsångest och vill gärna ha hjälp av er som har ögon för sådant här. Jag ska beställa en sele till Jessie men jag kan inte bestämma vilka färger jag ska ha. Jag har tydligen något visualiseringshandikapp då det är stört omöjligt för mig att föreställa mig hur något skulle se ut. Jag vet inte vad det är med mig, det har alltid varit så, haha. 

Jag ska beställa en y-sele med en färg på remmen och en annan färg på tyget bakom remmen. (Här finns bilder på hur konstruktionen ser ut, jag inser att beskrivningen kanske inte var toppen.)

Vilka färger tycker ni skulle passa till honom? Jag har funderat på svart rem och oranget (?) tyg, eller svart rem och ljusblått tyg, eller svart rem och rosa tyg, eller mörklila rem och skogsgrönt tyg… Ja, ni hör ju. Jag kommer aldrig att kunna bestämma mig. 

Hjälp tack! 🌺

Jag bifogar en bild på hunden i fråga.

Ambrose
1

Brunt tyg och en stark mörkblå rem?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Saffran0Spice
5

Svart rem och äppelgrönt tyg =)

Galenihundar
1

Jag tycker den svart/gula selen var skitsnack på Basenjin! :-) Den skulle passa tror jag.

[fabienne]
1

Tack för era förslag, de lät fina allihop! Jag fastnade lite extra för ditt förslag, Saffran. Det lät som äppelgrönt skulle bli väldigt fint till hans färger. Det lutar nästan åt att jag skrotar mina tidigare idéer och kör på det. Ska fundera lite till, bara. Älta lite mer. 😃

Jag förstår inte varför det ska behöva finnas så många valmöjligheter jämt. 🤐

Galenihundar
1

Självklart ska det stå skitsnyggt och inte "skitsnack" i inlägg #3 :-)

[fabienne]
0

Jag förstod det, Galenihundar 😃Det är så vanligt med fel-autokorrekterade ord nu så står det lite tokigt så läser man nästan om det automatiskt till något ord som skulle kunna passa bättre in. 👍

Misarn
1

Något färggrannt iaf, din hund har så snygg färgteckning att Jessie skulle passa i det :-)

Hiro
1

Jag tror svart rem och grön typ äppelgrön som #2 skrev :)

[fabienne]
0

#7 Ja något färggrant blir det, jag har ledsnat ur totalt på hans helsvarta selar nu. Nu behövs lite färg! 🙂

#8 Så får det bli! 👍 Ska mäta och skicka iväg ett mail lite senare ikväll. Hoppas hon har någon sådan grön färg nu då, när jag äntligen bestämt mig!

[Forest]
1

Jag tror med han kan passa i grönt jag gilla den selen som var grön o blå den stack ut fint.

[fabienne]
0

Nu fick jag svar, hon hade varit bortrest utan mottagning så det dröjde lite. Hon hade äppelgrönt! Nu ska jag mäta hundratusen gånger. Dock insåg jag nu att jag även måste bestämma hur långt bak maggjorden ska sitta. Jag har tyckt att de tidigare selarna varit lite väl trånga bakom frambenen så nu vill jag ha ordentligt med luft där så att han inte störs av selen. 

Är det någon nackdel med att ha maggjorden långt bak? Jag velar mellan två olika ställen att ha den på. Vad tror ni, den fram eller längre bak?

Saffran0Spice
0

Tycker det ser bra ut, hade nog flyttat mag-remmen  3-5cm längre bakåt (mot svansen) - det man ska tänka på är att mag-remmen ska sitta ganska löst, men samtidigt inte så hunden kan krypa ur den. 
Ha i bakhuvudet att om hunden springer långa språng, så han nästan ligger parallellt med marken (i luften) så ska mag-remmen inte dras/tryckas mot bröstkorgen när han sträcker ut sig så pass mycket =)

[fabienne]
0

Vilken rem ska flyttas lite, den längst fram eller bak? Tänkte att där jag ritat mina streck så kan man tänka sig att mitten av remmen är. Så där ett av strecken är så ska remmen vara (på ett ungefär), och ett streck ska bort. Jag förklarade nog otydligt, det kanske jag gör fortfarande. 😃

Hur undviker man att remmen trycks mot bröstkorgen i språng? Är det bara att reglera det med hur spänd magremmen är eller kan man tänka på något annat i utformningen av selen? 🙂

Saffran0Spice
0

#13 Hahaha trodde varje streck var en rem!
Så jag menade det streck som är närmast midjan ^^

Det jag skulle gjort var att ta exakta mått (mot skinnet) och ev lägga till någon cm, då blir selen större, men inte för stor =)

[fabienne]
0

😉 Nu är äntligen måtten skickade så nu finns ingen återvändo. Hon kunde förhoppningsvis sy den under nästa vecka. Håll tummarna nu för att den sitter som en smäck när den väl kommer!

[Forest]
0

15 tror säkert den kommer sitta som ett smäck. Men håller tummarna och bjud oss på bild hur den ser ut sen 😎

[fabienne]
0

#16 Bilder utlovas! 👍

[fabienne]
2

Nu ÄNTLIGEN kom selen efter mycket mailstrul, och sedan tyckte posten dessutom att det gick bra att söla i en massa dagar innan jag fick mitt paket. Men nu är den här i alla fall! 

Det var ett väldigt konstigt ljus ute och trots att jag försökte rätta till bilden så blev den halvdassig, och så en vovve som vägrade stå upp på det. 👍 Selen sitter bra tycker jag och äntligen slipper det spänna bakom frambenen på honom när han rör sig. Det måste kännas jätteskönt för honom. Jag är nöjd! Jag tror Jessie är det också.🙂

LinaK
0

#18 Ser ju kanon ut, och snyggt blev det! 👍

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[fabienne]
1

#19 Tack! Jag var så nervös över att selen inte skulle passa efter allt krångel, men jodå! Nog passade den bra.

Här är den andra dugliga bilden, sedan fick jag inte ihop fler. 🙂

Saffran0Spice
1

Supersnyggt! 👍

Exoticas
0

Blev jätte snyggt :)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[Forest]
1

Selen ser verkligen ut att vara skön och sitter bra, jätte snygg vart han i den med 👍

[fabienne]
0

#21, #22, #23 Kul att vi är av samma åsikt! 😃