Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3278 ggr
Alexxiis
0

Hur många timmar?

Hej! Jag och mina föräldrar funderar på att skaffa en hund. Så jag har en fråga till er som jag skulle behöva svar på :)

Hur många timmar kan en hund vara ensam i en stor hundgård med leksaker, hundkoja, mat mm?

Ambrose
1

6 timmar är max enligt jordbruksverket, men det är mest en föreskrift/rekommentation vad jag har förstått. Hur länge man än lämnar hunden ensam så ska det endast göras om hunden klarar av det. Alltså är ordentligt ensamtränad, eftersom hundar är flockdjur och inte mår bra av att vara ensamma för länge. Dessutom är det många hundar som inte vill rasta sig inne i sitt utrymme så sådant måste man också ha i åtanke. Inte ok att hunden måste hålla sig t.ex. i 10 timmar under dagen varje dag. Om hunden har tillgång till leksaker eller inte spelar mindre roll. De flesta som är trygga med att bli lämnade ensamma ligger bara och väntar på ägaren. Otrygga hundar hittar på hyss, låter och förstör hemmet, så där hjälper inte leksaker heller :P Det kan dessutom vara skönt för hunden om utrymmet inte är allt för stort. T.ex. lämnas ensam i en stor inhängnad bakgård eller liknande eftersom de då har så mycket revir att hålla reda på så att de inte kan slappna av. Jordbruksverket har även föreskrifter för minsta tillåtna rastgård etc. En aktiveringsgrej som t.ex. Kong kan dock vara bra om hunden är rastlös när den är ensam. Jag vet att de flesta med hund arbetar, och tror att de flesta även lämnar hunden längre än 6h, men har man möjlighet så är det sjysstast mot hunden om man kan ordna så att den får i alla fall komma ut och rastas en gång under dagen. T.ex. m.h.a. hundrastare, hundvakt eller hunddagis :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Turast
1

Beror helt på hunden och om den är ensamtränad osv.. vissa hundar kan aldrig vara själva utan att få separationsångest Hundar i hundgård ska Rastas Var 6e timme har jag för mig, kan ha fel men tror att det var så. Men bara för att det är lagen (om det va så som jag sa) betyder det inte att alla hundar kan va ensamma så länge

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Alexxiis
0

Okej tack så mycket #1 #2 Tror ni det funkar (om man har någon bekant som rastar och tittar till hunden 1-2 gånger) att lämna hunden ensam i 7 timmar?

Ambrose
0

1-2 ggr under de 7 timmarna? Jadå! Med en vuxen hund som är ordentligt ensamtränad så tror jag inte det skulle vara några som helst problem :) Skälvklart kan man ju inte lämna en valp lika länge. De är bara bebisar och väldigt beroende av sin flock så sådant får man lösa på något annat sätt. T.ex. skaffa hunden i början av ett långt lov eller att folk tajmar sina semestrar så att valpen får så mycket tid som möjligt. Jo bättre och noggrannare man gör ensamträningen xrån början, desto enklare blir det under resten av hundens liv. Gäller visserligen all träning :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

vallhund
0

#1 Det är rekommendation för hundar som är inomhus, inte om hunden är inomhus o inte hundar i hundgård.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ison
1

Hundar i hundgård tror jag bara "behöver" lämna rastgården 1 gång/dygn enligt regler. Om rastgården har vindskydd och div nödvändigheter.

Alexxiis
0

#4 Ja då borde det funka med en bekant som tittar till! Vi tänkte köpa en amstaff hane som är runt 1-2 år. #5 Vad gäller för hundar i hundgård då? :)

Alexxiis
0

#7 Oj såg nu att #6 svarade på min fråga! #6 Jaså! Självklart kommer hunden bo inomhus och få rastas mm precis som vanligt det är bara när vi jobbar/är i skolan som hundgården behövs! Det känns ändå tryggt om någon tittar till hunden och rastar den 1 gång när vi inte är hemma så jag tror jag får be någon bekant att göra mig den tjänsten! men om jag fattat rätt så är det alltså egentligen inget måste?

Ison
0

Du får ju såklart bäst information genom att själv läsa och tolka Jordbruksverket på deras hemsida. Hundgård i all ära, men 7 Tim/dag ensam hade jag övervägt noggrant. Alla hundar gillar inte att vara själva och det är väldigt många timmar om familjen vill bort senare på kvällen och lämna hunden igen.. Så det gäller att göra etiska överväganden, inte alltid hund passar in i livet fast man vill. Beror ju lite på om man ska ha sällskapshund eller i verksamhet(jakt, draghundar osv).

Alexxiis
0

#9 Så som det är just nu så blir det troligtvis ingen hund. Varken jag eller mina föräldrar känner att vi vill lämna en hund ensam i så många timmar.. Men vi får se! Kanske kan man fixa hunddagis eller dylikt!

Hildgrim
0

Låter klokt att ni avstår hund i just denna situationen. Även om en hund får sin rastning så är 7 timmar ensamhet per dag väldigt mycket för ett flocklevande djur. Men som du själv var inne på så finns det hunddagis (eller dagmatte).