Din perfekta ras (drömtråd)
Om du fick beskriva din dröm ras hur skulle den vara och finns den i verkligheten?
Beskriv en ras (utseende, temperament mm)som du kanske önskar fanns som skulle vara bäst för dig eller en som redan finns som enligt dig är perfekt :)
Jag tycker skärpan är otroligt viktig. Jag vill ha en hund som verkligen kan försvara hem, hus & sin flock. Hunden ska ha mycket jävla anamma i sig.
Den ska vara förarvek, reserverad & familjekär. Inte för mycket självständighet förutom vid uppgifter där det behövs (vid sök ex.)
Redo att jobba men ingen arbetsmaskin - det ska vara en hund också.
Aktiv, intelligent, snabb & smidig.
Inte vara feg eller backa för någonting, vatten eller andra hinder ska inte vara läskig.
Hunden ska kunna gå genom eld & lågor för sin förare.
Som redan sagt ingen arbetsmaskin, men en aktiv hund som nöjer sig med personsök, cykelturer, drag, agillity & lydnadmen ändå kan ta det lugnt ett par dagar.
En hund med mank över 50.
Har än så länge inte hittat någon ras som stämmer in direkt, så om någon har förslag så välkomnas de ;)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det finns redo alldeles underbara hundraser! Men med mitt livssituatio just nu, så skulle jag vilka ha en mellanstor hund, lugn, massa päls och lätthanterligt. KAnske en japanskspets? :)
En Engelsk Cocker Spaniel såklart!
Fast med mycket mer "go" än vad de har nu, och inget stort jaktintresse :P. En riktig arbetskompis som älskar att jobba men samtidigt är väldigt vacker och går bra i ringarna. Rasen ska vara lätt att träna, lätt med vardagslydnaden, ha stort föremålsintresse, älskar människor och vara matglad. Den ska ha kapaciteten att ta sig långt inom de flesta grenar, brukset (inte skydd), agility och lydnad.. Annars ska den vara som en cocker är mest, glad, älskar livet och livlig :).
Tass Josephine
#1 En smidig sportschäfertik vore nog något för dig.
-
Utseende och storlek som en lapsk vallhund eller i alla fall en spets 🙂.
Mentalitet som en korsning mellan min cairn och min jaktlabbe; lika lättförd och lättmotiverad som labben och gärna hennes go' och gla' kexchokla' men med lite mer "jävlar anamma" och attityd från terriern. Vill också gärna ha terrierns skärpa och vakt vilket ligger på en alldeles lagom nivå.
Och jo, så har jag alltid varit fascinerad av vallning också så jag får nog slänga in lite bc eller wk också 😛.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Aussien har alla kriterier jag söker så drömrasen har jag redan :)
-
En större Tax - typ stövare i kroppen som man kan dra med på vintern (skidor) och jaga med och gosa med. I övrigt allt som taxen har :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Medium storlek, medium pälsvård, will to please men inte arbetsnarkoman. Lätt att ha lös, sällskaplig, inte allt för high pitch skall då det ger mig huvudvärk, frisk ras, bra trickhund och gärna gilla apportering. Allra helst skulle rasen finnas i blue merle men det är jag flexibel med. Hunden ska vara okej med korna och hästarna och inte jaga runt dom så låg jaktlust överlag.
Närmaste jag kommit fram till är welsh springer spaniel, vad tror ni? :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#8, Welshen lär nog ha jaktinstinkt, iom dess ursprung som stötande fågelhund. Därför borde den inte vara den lättaste att ha lös.
Jag tror mer på Sheltien jag ;P.
Tass Josephine
#8 welshar kan vara lite svåra att ha lösa pga jaktinstinkten. :)
#4 Tyvärr kommer inga tikar in här, hehe :) Kanske en hane.. Vet inte. Känns ändå som en schäfer skulle bli lite väl aktiv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#8 och #9 Jodå, men det är närmaste jag hittat. :) Jag har inget emot att träna hunden lite för att vara realistisk. Sheltie är för liten och har för gällt skall för min idealdrömhund. :)
#8 Tänker på LH eller KH collie. Kanske en golden :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#13 Tack för tips. :) Jag har varit inne på collie men jag orkar inte fler hundar med rädslor tyvärr och här i USA avlas inte mycket på mentalitet. Golden har jag kikat på men känns som höftstatusen är riskabel. Hunden kommer springa lös mycket så vill gärna ha hög chans på friska leder.
Jag har varit i rasdjungeln länge. ^^ Vet att welsh har en del HD med men känns inte som lika hög risk som golden. Har även kollat urhundar men de har starkare jaktlust. Vinthundar likaså. Många sällskapsspetsar finns inte tillgängliga här, såsom finsk lapphund eller svensk lapphund. De har ganska gällt skall med men har varit inne på dom. Även kollat på storpudel, mellanpudel, lagotto etc.
Nerklippt storpudel vore kanske något Cahira?
-
Har redan min perfekta drömras, ingenting kan mätas upp till hur hon är. Vill inte få det att låta som skryt men jag känner mig riktigt lyckligt lottad över att just hon är min hund.
En vacker och mentalt underbar storpudeltik.
Väldigt "mammig" ska vara med mig överallt dock, kan både vara positivt och negativt.
Har aldrig visat ilska eller morrat till mig eller andra hundar.
Kan varmt rekomendera storpudel om man vill ha en glad trevlig, aktiv hund som vill vara med överallt :-)
Min drömhund är en smart, lättlärd, arbetsvillig hund med bra kontakt, men som trotts det även kan vara självständig och arbeta på egen hand. Den ska kunna användas inom det mesta, men snabbhet och vighet är inte speciellt viktigt. Den ska vara modig och kunna hänga med på det mesta, spår, sök, lydnad, gärna skydd, jogging, cykling, simning och kanske lite drag. Scoutläger och uteritter :) Vill imte ha en hund som gnäller eller skäller överdrivet, men ändå såpass så jag kan lära in ljuden som kommando. Vill att hunden ska tycka om att kela och tro att den är en knähund. En hund med mycket personlighet är viktigt och den får gärna vara lite knasig och klantig. Till utseendet ska det vara en stor, gärna något kraftigare hund, med kort päls. Rottweiler passar in bra, men man får jobba hårt och ha lite tur för att få en lättmotiverad och kontaktsökande hund som kan tänka sig att göra vad som helst för en bit köttbulle ^^
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#15 Har starka funderingar på det faktiskt.. Får se. Men welsh är jag förälskad i och jag kan jobba med jaktlusten så tror det blir bra. :) Gillar apportering! :)
Älskar Diggers päls som bara behöver borstas vid fällning och hans storlek, gillar Apaches will to please och arbetsmoral, gillar Frodos sällskaplighet och Ixxi.. ja åh, hon är min lilla prinsessa. ❤️ Det är skönt med små hundar när det gäller pälsvård pga min fibro men jag föredrar egentligen de mediumstora.
Hade jag fått sätta ihop en hund själv hade jag valt en Pudel i en staffekropp. Pudel för att jag tror att en lättlärd renodlad sällskaps-clownhund hade passat mig perfekt, men den där pälsen rår jag verkligen inte på. Staffen för att jag tycker att de har ett fantastiskt utseende, med lättskött och bra päls.
Medelstor/stor hund, som lab/AM storlekar. Enmannahund - Ska vara ointresserad av främlingar & lugn med väldigt hög retningströskel, men ändå vara pigg och arbetsvillig med matte. Vara intresserad och glad av spår, drag & lydnad och hänga med på det som erbjuds, utan att kräva det utav en dagligen. Lydnad innebär att den ska vara ivrig till att lära och jobba för att få belöning, samarbetsvillig och lättlärd.
Låg vakt, skälla kanske 1 eller 2 gånger för att signalera att någon har kommit till gården är ok men den skulle senare helst bli ointresserad, helt ok med total saknad av vaktinstinkt. Tar inte till skall ofta.
Kunna ha lös, låg jaktinstinkt och skulle komma bra överens med andra djurslag, ska vilja vara med familjen men fungera att lämna ensam i några timmar ibland.
Det är nog min absoluta drömhund i vad jag skulle vilja skaffa just nu, och mycket av det hänger på just träning träning och träning 😍 Eurasier är det närmaste jag har hittat till det…!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Min drömhund är italiensk vinthund och jack russel, båda raserna passar mig och jag gillar mys, bus och natur ^^ vill ha en hund som aldrig viker min sida, inte bryr sig om andra särsilt(där fungerar iv,n oftast bra) lagom lätt att lära, för man vill ju ha en utmaning, men ändå en kompanjon att följa med mig hit å dit :) har ingen hund nu, å aldrig haft, men så fort jag har möjlighet till så ska jag skaffa en.
Lutar mest åt vinthunden, vill inte kapa tråden, men vad tror ni? Jag gillar att mysa inne med någon, vill ha en hund som aldrig lämnar min sida, inte bryr sig om folk. Jag tycker oxå om att vara ute i naturen och då skulle det inte sitta fel med en liten hund att promenera med/leka/träna.
Ingen klipp- eller trimras
Större än den jag har nu (7 kg)
Will to please
Kunna ha lös
Gilla att jobba utan att kräva för mkt av mig
Gosig
Social
Jag är inne på flat men vet inte riktigt. Många spetsraser tilltalar mig också :P Är väldigt anpassningsbar själv till vad hunden behöver, men vill ha mer GO i nästa hund än min nuvarande.
Min drömras är medelstor. Ca 50-60cm. Pälsen har ingen större betydelse, dock ingen päls som behöver trimmas/klippas regelbundet. Den ska inte ha för mycket jakt och ingen utpräglad vakthund. Den ska VILJA jobba MED mig, utan att vara arbetsmaskin. Mycket will-to-please och stort föremålsintresse. Den ska vara självsäker men inte aggressiv. Gärna smidig - lämpad för agility. (Men det är mest ett +) Har funderat på både aussie och schäfer från bra linjer. Men även Australian kelpie och Tollare. Har sagt att innan jag dör ska jag äga en aussie, har länge varit en drömras. Tror ni jag är inne på rätt raser eller har ni annat förslag? :)
@vendelasandell på instagram.
#24 Alla raser du nämner är väldigt aktiva hundraser. Har du kollat på engelsk springer spaniel, golden retriever, labrador retriever och flat coated retriever?
Schäfer har alltid varit och kommer alltid vara en av raserna som ligger mig varmast om hjärtat. De är lugna, självsäkra, modig, arbetsvillig och lättlärd. De har också en bra storlek och är dessutom väldigt vackra hundar. Nu är ju inte alla hundar likadan och jag har ju bara mina ena erfarenheter, men drömmen vore ju att få ha min Schäferkille en gång till vilket är ganska omöjligt.
Annars är Sheltien en ras som passar mig superbra, fast jag hade önskat att min kunde vara lite vassare, ha lite mer go eller vad man ska säga.
#25 Flatte har jag kollat på. Det är också en aktiv ras! Lite det som är meningen att den ska vara aktiv ;)
@vendelasandell på instagram.
Drömhunden ska vara: Lugn och trygg i sig själv Ingen clown hund Klara av lata dagar Ha ett driv i träning när det bjuds Självständig och kunna jobba iväg från mig som förare Ingen jaktlust utan kunna gå att ha lös lätt Absolut ingen arbetsgalning som inte kan sitta still eller tjuter om man inte gör något hela tiden! Sen saker som väl inte är ett krav men som gärna får vara med: Över 50 cm Mycket päls Någon ide om en ras som passar in?
Codeavalone.blogg.se
Min
drömras…
Mycket will to please
Arbetsvillig
Något förarvek men inte
överdrivet
Merlefärgad halvlånghårig päls
Reserverad mot främmlingar
Vill vara med på allt jag vill göra med en hund (agility, freestyle
, lydnad, rapport, spår, sök, dog parkour
på promenader)
Ska
kunna ta det lugnt och
vila någon vecka om det skulle behövas (alltså lite trickträning och promenader och godissök)
Inte
ha några större hälsoproblem i rasen
Inga rädslor eller aggressivitet
Inga jaktinstinkter alls
(prioriterar att kunna ha hunden lös, har
också ett gäng smådjur hemma)
Lättlärd
Ska
ha "attityd", att inte
lyda mig blindt utan att kunna göra egna val ändå
50+ i manken
Ja är väl det jag kommer på… Har
inte riktigt hittat en ras som passar än så länge, så kommer ni på någon så säg gärna det!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En tyst Eurasier utan jaktlust som älskar vatten är min drömras just nu faktiskt! :)
Mvh Linn
#31 Vi delar dröm! 👍
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
En lagotto med lättare päls, lite mer ös och aningen mer skin på näsan utan jaktinstinkt. Det är vad jag drömmer om just nu!
// Nadja
Jag vill ha en frisk ras med mod att ta sig an getter och lite jävlaranamma, blir nämligen vansinnigt snabbt uttråkad av will to please-hundar, jag passar bättre med hundar som svarar mig "motivera varför" på kommandot.
Noll pälsvård och klor som slipar ner sig själv, helst ska de födas utan könsdrift också om man nu får önska fritt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Frisk ras utan några rasbundna sjukdomar. Mellan 10-25kg. Ingen pälsvård mer än dammsugning ;) Enkel i vardagen med nya människor och hundar, men mycket "go" i den vid träning. Massa will-to-please och ska tycka alla min idéer är toppenbra. Lätt att ensamträna och ha lös. En lätt och smidig kropp som lämpar sig väl för agility.
Min cavalier passar bra in på det här, förutom rasbundna sjukdomar, att han är lite jaktidiot och jag skulle vilja ha lite mer uthållighet i träning. Också borstning få. Hm. Han passar ganska bra in iaf ;)
Whippeten är den perfekta rasen för mig då den är en frisk hundras i sig. Det är en bra storlek på rasen då det är en Medium hund till liten Large hund, rasen har trevligt temprament och har en tydlig on and off knapp. De har en bra kroppstyp som lämpas till de flesta hundsporter. Men det perfekta whippeten för mig är en som inte hårar lika mycket och är inte så envis utan har lite mer "will to please", annars är ju rasen härlig och gosiga som småbarn… det behövs lite humor för att kunna ha en whippet. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -