Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1316 ggr
Saffran0Spice
1

Ja undra varför...

Var nyss på kvällspromenad, mötte då en kille med en stor GD hane (Grand Danois) - när hans hund får syn på min så morrar hans hund lite, husse svarar med att vråla åt hunden och kasta omkull den i alfarullning, för att sedan fortsätta att skälla på hunden.

Jag blev så chockad att jag bara stannade till och inte riktigt visste vad jag skulle säga eller göra. Killen rycker upp hunden från marken igen och ska gå förbi oss när hunden plötsligt drar åt mig och min hund med panik i ögonen.

Killen ryter igen och mumlar att han inte fattar varför ''hundjäveln'' gör så varje gång han möter andra hundar.
Ja man kan ju verkligen undra varför 😕…

Wellcraft
3

Suck, folk slutar aldrig att förvåna.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sugar Mist
3

Ibland har man en dålig dag och vissa tar ut det på hunden olyckligtvis :/

-

Saffran0Spice
7

eller hur, nu fattar jag varför hunden morrade från början - vi möttes på oupplyst gångväg och min hund är svart + att jag hade svart jacka och mössa. Men den lilla morrningen krävde knappast den behandlingen, inte för att den behandlingen någonsin skulle krävas dock -.-'

FjantYoda
1

Passerade några liknande i vårvintras, hunden hann knappt ens börja göra något, var säkert 10 meter till mötet minst, så började matte veva kopplet  så det snärtar till på nosen på den upprepande gånger, jepp jepp, tror verkligen den klarar hundmöten myyycket bättre i framtiden… NOOOT!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[fabienne]
1

Men man blir ju så ledsen. 😕 Jag har aldrig sett någon trycka ner hunden på marken, men däremot så mötte vi en liten Pudel som började morra och göra utfall mot oss, och sedan blev det plötsligt tyst. När jag vände mig om ser jag att pudeln hänger i halsbandet och knappt har baktassarna i marken.  Tror säkert den behandlingen gjorde så att pudeln har goda chanser att klara nästa hundmöte bättre… Jag ångrar stort att jag inte sade något till ägarna.

wingren
0

Om ni ses någon mer gång kanske det vore en god idé att prata med hundägaren? Som jag brukar säga, vet man inte att man gör fel kan man inte göra rätt. Jobbigt att se en sån situation :/

Karmatarerskanise
2

Tyvärr lever många kvar i tron om att sådan behandling krävs i uppfostran.

#6 Om en främmande lägger sig i hur man behandlar sin hund brukar det få motsatt effekt än den man önskar.

wingren
0

#7 kanske det, men det låter som att det är värt ett försök i detta fallet eftersom det verkar ganska brutalt. Sen är det ju A och O HUR man säger det, man får ju inte låta "överlägsen" så att säga. Sen väljer ju TS det själv givetvis :)

Karmatarerskanise
0

#8 Njä, hur spelar mindre roll. En som inte bett om hjälp eller andras åsikter blir arg när andra lägger sig i. Har aldrig hört talas om någon som tagit till sig en främlings "tillrättavisning"

Men visst är det upp till ts :)

wingren
0

#9 Ne okej, tråkigt att du aldrig varit med om det. Jag har till och med fått föräldrar att tänka till om sina barn ^^ Vilket iaf jag tror många gånger är känsligare. Tråkigt när folk inte kan ta till sig när man försöker hjälpa dem.

SuperLimm
1

Man kanske kan fråga om ägaren testat någon annan metod eller om den tycker metoden verkar fungera bra men jag tror som Hera, det är nog rätt lönlöst att försöka få hundägaren att tänka om. Verkligen tråkigt att sånt där är så pass vanligt som det faktiskt är. Hade det varit jag och hundägaren muttrat att den inte förstår varför den gör sådär hade jag faktiskt sagt att det förstår jag. Sånt där som bara hoppar ur munnen ni vet, utan att man egentligen faktiskt tänkt säga det.

Mvh Linn

Wezza
2

Det är väl ändå bättre att försöka än att inte göra något alls?

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

SuperLimm
0

Man kanske kan fråga om personen vill ha något tips eller hjälp om den tycker det är ett problem men att komma med tips till någon som inte bett om det brukar bara sluta illa och göra saker och ting värre.

Mvh Linn

[VampireGirlElvira]1
0

Men herregud. :( Jag blir ledsen när jag läser det du skrev TS. Tänk att det finns sånna människor. (Kapar tråden lite. :D) Även om jag nu inte har hund, så när jag fick ta hand om en hund åt min kompis, (hon är en Cavalier King Charles Spaniel), så gick jag ut med henne en runda här hemma, så mötte jag en kille som hade en schäfer (eller vad det nu var för ras). Men i alla fall så gick vi en runda så skulle vi gå förbi varandra, och hunden tittade lite småkonstigt mot oss och morrade till lite medans jag och hon gick lugnt och stilla förbi dom, och sen så såg jag att killen drog omkull hunden rejält mot marken, och höll fast den väldigt hårt. Hunden gnällde till och jag såg honom med hunden på marken. Jag visste inte vad jag skulle göra, så jag gick vidare. (Snälla, inga elaka kommentarer.) Jag vet inte hur man ska reagera om sånt händer. Men jag gick hem efter det.