Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 857 ggr
Turast
0

Aktiv med ED?

Hej som vissa vet ska Jamie opereras om ca 2 veckor för tillväxtrubbningar i armbågslederna.. Vet är inte säker på att det är ED eller om det är något annat än (OCD?) 
Röntgenplåtar är inskickade till SKK för avläsning också så vi får se vad de säger att det är för grad osv. 

Men undrar om någon har erfarenhet av ED hundar och vilken grad, har ni kunnat träna/tävla? Vilka sporter? Har hunden ont eller berörs den inte? 

Jag och Jamie hade tänkt tävla/träna i Bruks (lydnad o sök och möjligtvis rapport) och agility, men agilityn skippar vi då det verkar lite för risky..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Rafflan
1

Hade en golden med E och D höfter, hade tänkt köra agility med honom men dem planerna fick vi stryka. Vi valde att ha honom som ren sällskaps hund.

Vi tränade dock för kul, vi tränade lydnad (utan hopp), även spår gick bra men försökte välja rätt terräng så han inte fick hoppa och klättra över massa svåra saker, men samtidigt lite terräng så han fick bygga muskler. Körde även freestyle.

Det vi tänkte på att undvika var alla hopp, och svår terräng i skogen och snäva svängar, men om man anpassade allt efter hunden så kunde han göra allt. Han älskade att träna och röra på sig och gå långa promenader, när han blev uppåt 6-7 år blev han ibland lite stel om han vart väldigt aktiv någon dag, då fick vi medicin av veterinäre som vi gav i 1 vecka, och sen vart han bra igen.

Det viktiga är att tänka på att bygga muskler och aldrig låta hunden bli överviktig.

Han blev 11 år och då fick vi ta bort honom, han fick misstänkt tumör i nosryggen och höfterna hade börjat ge upp, så var inte okej att utreda och ev operera tumören i nosen utan han fick somna inte <3
Underbaraste och snällaste hunden i världen :)

Turast
0

Tack för att du skrev :) 11 år är ju ändå rätt mycket med tanke på graden på höfterna :) Fler får gärna dela med sig!

Majken!
1

En god vän har en hund vars bägge armbågar fått opereras. Hunden tävlar elitlydnad, mästarklass i rallylydnad och gör i helgen sitt femte SM.

Turast
0

Oj så det finns hopp ändå!

Rafflan
0

Ja det finns hopp, det man ska tänka på är hundens kropp kommer inte säga stop i början, du kommer kunna göra allt, men det är i det långa loppet hundens kropp kommer säga stop. tex kommer du i teorin kunna köra agility med hunden, men det kommer troligen göra att hunden kommer få för ont tidigare och därför somna in tidigare än om man inte hade tävlat agility.

Så det är viktigt att du pratar med din veterinär och får veta exakt vilka rörelser som kan förvärra leden :)

Turast
0

Tack ja självklart ska jag höra med veterinär och bestämma då vad jag ska och inte ska göra med honom :)

[EvisLevis]
0

Jag har haft en malle tik som hade ED grad 1 och 2. Veterinären rekommenderade mig att inte göra många snabba och snäva svängar under träning, dra ner allmänt på arbetstempot, vi jobbade på rätt hårt i både lydnad och bruks och träna mycket balans ex vippbräda osv. Hon började tyvärr visa stelhet och smärta vid 2 års ålder och jag fick ta bort henne. Tungt beslut men en sån extremt aktiv hund kan inte vara en soffpotatis. Stort lycka till med din hund, hoppas ni får många år tillsammans!

Turast
0

Tack så mycket för svaret! Himla synd om din hund :(