Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 740 ggr
bamreb
0

Lek och aktivering

Vissa dagar står det helt still i huvudet. Vill gärna variera våra lekar mer än vi redan gör. Har en 3.5 månaders gammal valp och behöver tips på sätt man kan leka och aktivera honom. Googlat runt och läst lite i böcker men tänkte fråga här också - hur leker och aktiverar ni era hundar/valpar?

(vet inte om jag la i rätt grupp/ämne)

CissiD
0

Ja har en fem månaders valp som ja aktiverar genom att lära eller repetera tricks, miljöträning, kamplek, kasta boll ( man kastar en gång sen biter han på den en stund sen får man kasta den igen), kasta frisbee, leka båge ( jag jagar honom när han har en leksak i munnen( det är hans favoritlek) och aktiverings leksaker där han använder hjärnan ordentligt. Han älskar att jaga och bita på boll och frisbee men man får ha lite koll på när han blir trött. Det är inte alltid han själv vet när det är dags att vila. Lycka till med din lilla valp!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

bamreb
0

Frisbee var ju en bra idé, måste införskaffa en sådan. Bollar utan godis i tycker han inte om speciellt mycket (än). Tack för tipsen!

Sugar Mist
1

Istället för atta aktivera och överstimulera valpen kanske ni borde sikta på passiviteten och lära den ta det lugnt i alla miljöer.

-

Turast
2

#3 och du vet att de INTE passivitetstränar? Man kan ju leka och aktivera men ändå passivitetsträna, det är ju inte så att det ena utesluter det andra. Du kanske borde tänka på att låta lite trevligare för du har ingen aning om de överstimulerar sin valp, ingen här har någon aning om det så det finns ingen anledning att vara spydig.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Sugar Mist
1

#4 Skrev utifrån vad jag uppfattade det som, inget annat. Är väldigt många som har överstimulerade valpar i tron om att den är understimulerad, vilket resulterar att det blir värre, så kände att det var nödvändigt att pointa ut det. Var ingen mening till att "låta spydig" men jag har verkligen inte ett behov av att använda smileys i varje inlägg.

-

Turast
1

Så som du formulerade det lät det som en anklagelse att de överstimulerar valpen vilket du inte har en susning om. Om du tror att det är spydigt att inte använda smileysar i inlägg har du nog fel uppfattning om vad spydig betyder.. Till ts: om ni är i skogen kan det vara roligt att upptäcka saker med valpen, att ni går omkring och du kanske hittar en kotte och visar för valpen som "oj kolla vad jag hittade!" Och klättra upp på låga stenar och gå i blåbärsris. Skogen är rolig, speciellt för valpar! Nä min hund var valp gillade han att leta godis i gräset, man slänger ut ett 10 tal godisaffär på en plätt gräs. Då de använder nosen blir de lite trötta av det, speciellt en valp. Lycka till med valpen och lek, lek, lek!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

slarvigt
0

Hoppas att det är okej att jag hoppar in i tråden lite! Jag har precis för en vecka sedan fått hem en valp som nu är nio veckor. Vi spenderar dagarna med att sitta ute på gräset och titta på människor, strosa lite, sova inomhus och träna lite med klicker, någon dag har vi också åkt buss och sådant som miljöträning. Hon är duktig på att vara passiv ifall vi håller på med annat och även när vi sitter med henne ute. Vårt problem är dock att det är svårt att leka med henne och vi vet inte hur vi bör tänka kring det. Lite lek behöver väl ändå en valp? Men så fort vi försöker med drag- eller jaglekar så slår det över i att hon bits i händer och fötter. Hon är bättre nu på att bita i föremålen, men när hon är riktigt uppspelt går inte det. Förstår att det här är stressande lekar för en valp, men ska man då inte leka alls/extremt lite sådant? Vad kan man göra annars för att tillfredsställa lekbehov? Vi träffar nästan bara stora hundar som leker för våldsamt eller sådana som inte vill leka med valpar när vi sitter ute.

CissiD
1

Det är vanligt att valpar biter i händerna i början. När jag började leka draglekar med min valp så slutade jag så fort han bet mig i handen. Sen så fort han slutat och lugnat ner sig så började jag igen. Och så om och om igen tills han fattade att vill jag leka så får ja inte bita i händerna. Klart du ska leka med valpen men du måste bara lära den hur den ska leka med dig. Valpar biter varandra när de leker men de vill vi träna bort. Min valp fattade snabbt va ja ville medan andra valpar tar lite längre tid så ha tålamod och va lugn så går. Samma med jaga lekar man måste lära valpen hur man vill att den leker med människor så använd samma princip här så fort valpen blir för uppspelt så slutar du leka och när den lugnat sig så börjar du igen. 

Lycka till!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

slarvigt
0

#8 Jo, det är typ så jag har försökt göra och ser väl några få framsteg… :) Svårt att veta när hon är över- och understimulerad dock tycker jag. Ibland blir hon verkligen ett litet monster, då får man ta ett djupt andetag och upprepa att hon bara är en liten valp ;)

bamreb
0

(oj, varit inaktiv här ett tag…)
Tack för alla bra tips. Ibland står det verkligen still och det gjorde det då.

Såklart så har vi tränat en massa passivitet. Det har vi gjort sedan knotten kom hem, så ni behöver inte vara oroliga. Dock så är det ju en lekfull och busig valp så aktivering och lek behövs också. Vet inte riktigt vad jag skrev som fick det att låta som att det bara är bus och aktivitet här hela tiden men får nog tänka mig för nästa gång jag skriver så att det inte är så lätt att missförstå. :)