Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1970 ggr
[Forest]
0

Bur eller galler?

Då har vi äntligen skaffat oss en kombi igen :) Jag har bilselar till vovvarna och det är lastgaller visst kan dom sitta bakom gallret men jag vill gärna att dom har mindre utrymme så man även kan ha lite packning där bak. Vi har små hundar så dom skulle kunna dela på halva sidan av bagaget då funderar jag på jeep grind/ar med galler i mitten, just för att ha dom varsin ibland men ihop när man ska iväg. 

Eller kanske det är bättre skaffa mindre burar och man kan nyttja lastmöjligheten över buren ?  

Ge mig lite tips hur det kan funka, vi sätter säkerheten högt. 

Det är en Volvo XC70 och 2 dvärgpudlar av mindre storlek 28 cm och 30, hur stora dom är sittande har jag inte mätt än. Burarna ska vara så stora att dom kan sitta ledigt sen samt ligga i dom.

[Empisen]
0

En mimsafe som bara täcker halva lastutrymmet kanske kan vara något?

Paxxa
0

Jag föredrar grindar då jag har större hundar och tycker bur tar upp onödigt mycket plats som hundarna kan dra nytta av istället. Dock med småhundar hade jag nog valt bur, känns säkrare tycker jag..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Lord Vulcan
0

#1 Vad är det? Själv har jag precis beställt grindar och mellanvägg.

[Forest]
0

2 jo det är lite det vi känner med det blir mycket dö-yta med grindar så visst lutar valet mer åt burar. 😉

1 det är en vi funderar på 😃 

tackar för tips mer tas gärna imot är det kanske någon med småhundar som kan visa bild hur ni har det?

Lilllens
0

Jag är i samma sits som dig, ska förhoppningsvis hämta en kombi till helgen. Men jag har bestämt mig för att ha en bur till hundarna eftersom de är så små, en mops på 32cm å en miniliten mopsmix. Jag tänkte köpa en MIMbur, vet dock inte vilken storlek som behövs :)

vallhund
0

Bur alla gånger, själv har jag en MIM Variocage. De finns numera även för mindre hundar.

Det är en fördel att ha dem separat eftersom de kan skada varandra om något händer o de blir rädda.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

7, det har jag funderar på men antagligen kommer det bli utökning dok tror jag inte ena hunden kan sitta i bur hon blir mer åksjuk och kräks. Men bältad funkar hon bra så hon kommer bältas fast i bilselen. Vi får helt enkelt prova olika burar det finns några som är krocksäkra men vill som sagt inte va ha möjlighet till kunna packa lite med för slippa skaffa oss en takbox 😉

Rafflan
1

Ang säkerheten: om ni bli påkörda från sidan så med galler kan hunden flyga ut genom fönstret och skada sig men är den i bur sitter hunden säkert.  Blir man dock påkörd bakifrån så går inte bakluckan att öppna och har man bur är då hunden inlåst och kan dö pga värme eller om bilen börjar brinna, har man bara galler kan man knacka en sidoruta och ta ut hunden den vägen.

Även hört historier om när bakluckorna gått i baklås och folk fått plocka sönder baksättet i bilen för att få ut hundburarna och hundarna, men det känns extremt ovanligt.
Jag föredrar galler ur säkerhets synpunkt, för då kan jag alltid få ut min hund om det händer nåt.

vallhund
2

#9 MIM ha revakuerungslucka mot baksätenas rygg, bara att fälla ner baksätenas ryggstöd o plocka ut hunden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

10 det är just dessa burar vi spanar på. :) 

9 Tåls att tänka på :)

JamieBlue
0

Håller med om att MIM-burarna är bra, vi har haft både en singelbur och en dubbelbur (med dubbelbur menar jag en som tar upp hela bagageutrymmet men vi har inte någon skiljevägg i). Nackdelen med singelburen var att eftersom vi har en ganska stor flat var vi ändå tvungna att ha en så pass bred bur att det var svårt att få plats med särskilt mycket vid sidan. Därför köpte vi en dubbelbur, så fick hunden mer plats och det gick ändå att lasta saker i buren om han inte var med. 

Så, min enda reservation gentemot bur är om ni ofta har stora/skrymmande saker i bagaget, då kommer buren nog vara i vägen även om ni inte köper så stor bur. Mät ordentligt innan ni bestämmer er :)

Vi kommer att byta till grindar just pga detta. Buren har funkat kanon men snart behöver vi ha möjlighet att kunna lasta in en barnvagn och då blir det mer flexibelt med grindar. Annars hade vi behållit buren.

herdehund
0

Alftaburen har låga dubbleburar så man kan lasta packning 

på buren

[Forest]
0

13 tackar för tips där, jag tror tusan min syrra har den i sin bil ska höra med henne lite närmare med :) Nu har vi tänkt åka och prova två burar för att se vad vi tycker passar in det är ArtFex och Mim Variocage. Vi får se vart vi hamnar hur som helst kommer det inte vara bara galler och grind :)