Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 814 ggr
htt
0

Fotgående långt ifrån

Hej! 

Jag tränar Rallylydnad med min hund, det går faktiskt ganska bra och han har väldigt fin kontakt. Vi har nu fastnat på en liten detalj- han går alldeles för långt bort! Någon som kan tipsa om övningar eller liknande som jag kan göra för att han ska söka sig närmare mig?

Ambrose
2

Gå med honom så att han har en vägg på ena sidan och dig på andra sidan? Sedan flyttar ni er längre och längre bort från väggen?
Eller så börjar ni helt enkelt om med att lära honom hans position och aldrig belöna förutom när han är precis där du vill ha honom :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Arashi
1

Har du tränat bakdelskontroll?-lära hunden att flytta bakbenen när han står på en låda. När han kan de på lådan kan du prova att börja gå med honom ett steg fram sen gör du en 180 grader vändning går ett steg en vändning och sen smyg in lite sid steg åt höger, för att försöka få han att komma närmare. Träna med klicker och belöna hela tiden när han är i rätt position:) Annars kan du prova att träna om från början med godis i handen och vägleda honom:)

htt
0

#1- Tack för tipsen, ska prova det där med väggen! :) 

#2- Åh jag tycker det är dötrist med klossträning, men jag kanske borde ge det en chans ändå. Det känns som att det är svårt att komma undan det där om man vill ha bakdelskontroll på hunden…. :)

Majken!
1

Belöna bara när hunden är där du vill ha den, det är det enklaste sättet att befästa positionen. Flyter den ut, avbryt övningen, börja om och kom ihåg att du gick för fort fram.

htt
0

#4- Tack för tipset! 
Jag antar att jag litegrann får börja om helt och hållet 👍