Nervig hund
Btw, jag passar en hund som är extremt nervös. Han blir jätterädd när det är förmycket ljud, han blir nervös och vill gärna springa fram och tillbaka när vi åker buss(han har dock bara åkt buss 2ggr). Om det spelar någon roll så är han en Sibirien Husky. Hur skulle ni vant honom vid ljud och bussar?
Det är i och för sig mest ljuden i bussen han blir rädd av, tex när dom stänger dörren och ljudet när bussen kör. Skulle ni bara vant honom vid det genom att åka buss ibland och gå bland mycket ljud och folk samtidigt som ni är lugna och inte lägger så mycket vikt på vad hunden gör? Eller hur hade ni gjort?
Vi åkte buss igår och han ville springa ut hela tiden när dörren stod öppen, när vi satt oss så ville han springa fram och tillbaka i bussen, hoppa upp så säten och så. Jag testade att klappa honom och prata lugnande med honom men han blev bara ännu mer nervös. Så jag lät honom vara och "ignorerade" honom, då blev han någorlunda lugn tillslut och satt fint brevid.
Kan tillägga att han inte är särskillt nervös när han åker bil
Börja inte med det absolut "farligaste" i hans ögon först. Ni kan gå till någon liten busshållplats först och bara sitta där och vara. Bry dig inte så mycket om honom förutom att du kanske ber honom sitta/ligga om han klarar av det. Sedan kan ni bara sitta där och inte göra någonting. Bry dig inte om honom när han blir stressad för då uppmuntrar du bara det.
Om han är stressad och då får kel/klappar/"ta det lugnt vännen det är inte farligt" så är det beröm för att han är stressad. Stressad -> något bra/trevligt händer.
Sitt bara där med honom och gör ingen stor affär av det hela, för att åka buss eller kolla på bussar är ju faktiskt inget speciellt :)
När han sedan klarar lite lättare grejer så kan ni börja göra svårare saker. Uppgradera svårighetsgraden med måtta varje gång och utsätt honom inte för sådant som han inte klarar av än :)
Lycka till!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
aah, coolt tack! Will try that
Hur är han vid andra tillfällen? Är han osäker på många saker/nervös? Eller är det endast vid bussfärderna?
beter han sig likadant med ägaren?
#3 Tja, när det kommer in nya folk i huset så blir han rädd och vågar inte närma sig dom och han är en aning allmänt osäker.
#4 Jag vet inte riktigt, jag visste vem ägaren var innan men jag kände inte honom eller hunden förr förra veckan. Nu känner jag ju båda lite mer i och med att jag passar hans hund. Men det enda jag vet om när han är hos ägaren är att han drar som fan dom första 20minutrarna i början på en promenad, han sliter sig ibland men är alltid hemma inom en timme, han hoppar och välter omkull folk, han pratar mycket och sånt. Det är typ det enda jag vet, nu är han dock lugnare.
Hur aktiveras han?
Klappa / beröm aldrig en hund som är visar fel-beteénde. Då uppmuntrar du det / berömmer att hunden är rädd.
#6 Hos mig eller ägaren?
#7 Jo, jag insåg det sen
Min hund är lite likadan, jag övar mycket självförtroende. Gör lätta saker som att klättra på stenar, balansera på räcken osv och ge myyyycket beröm!
#9 Funderade lite på det, badade med han lite och han fick öva på att simma. Är dock inte helt säker på om det gick bra eller dåligt. Han blev inte lika rädd sen iallafall när han "lyfte" från marken på djupare vatten. Försökte få upp han på en sten men han svarar inte så lätt på sånt xD Iallafall inte med mig, eller aa, har ju inte gjort det särskillt mycket så ja kanske ska testa mera
#8 Både och. Huskyn kräver ju en del
#11 Tja, hos mig är vi ganska mycket ute och går, jag cyklade med honom 1,5mil en dag. Nu är det dock så jävla varmt så vet inte om han blir överhettad. Eller kan man cykla med han även om det är apvarmt ute? Vi badade en gång. Typ det ba, försöker vara ganska mycket i skogen med
Hos ägaren är jag faktiskt inte helt säker. Vet att han står bunden en hel del men helt ärligt så vet jag inte så mycket om just den biten.
Han tog över hunden från några som köpt honom som valp hos en uppfödare. Dom hade tydligen inte tid eller tålamod att ha han.
Tänker att mycket av hans beteende kanske beror på understimulering och stress? Kontakta människor som kan rasen och be dem om hjälp, är mitt tips.
#13 Det var faktiskt ganska smart. bland känner man sig efter. Men tack!
Man kan aldrig förstärka rädsla genom positiv förstärkning, det är inget beteende utan en känsla. Dock kan man förstärka rädsla genom att man (omedvetet) informerar hunden om att den har motiv att vara rädd, tex genom att klappa den, försöka lugna den, tala lite ömkande tex "såja vännen". Rädsla är heller inget "felbeteende" utan det är en helt naturlig känsla som alla individer har i något läge. Det vi kan göra är att få hunden att ändra inställning/känsla inför det den idag upplever som obehagligt.
Det gäller helt enkelt att hitta något som hunden gillar, något som ger hunden en bra/trevlig/trygg känsla och försöka att applicera den nya känslan i den situation som hunden idag upplever som obehaglig.
Tex om en hund gillar att äta ett visst godis, då kan man ge det godiset i den situation som är jobbig för hunden. Då kommer hunden att känna välbehag av godiset och på så sätt börja en om-associering av situationen, dvs börja koppla ihop den "nya" känslan med den tidigare obehagliga situationen. Om hunden inte bryr sig om godis/inte uppskatta det tillräckligt får man försöka hitta något annat som hunden tycker bättre om. Antingen godare godis (godis är bra för det är lite lugnande vilket gör att stressen dämpas) eller om man har någon leksak som hunden uppskattar som man kan leka lite med eller låta hunden bita i eller vad den nu vill göra.
Sen är det viktigt att hunden inte utsätts för allt för stort obehag till en början. Om obehaget blir för stort, dvs det som hunden är mest rädd för, så kommer hunden direkt gå upp i sådan stress att det blir alltför svårt att göra en om-associering. Så börja på en lagom nivå och på ett lagom avstånd. Det kan vara att börja titta på bussar på avstånd tex.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Gjorde spårvagnsträning med mammas hund när han var yngre. Började att bara sitta på hållplatsen, ge massa små köttbullebitar precis innan vagnen skulle komma så han var lugn. Sen gå jåmte vagnen med köttbullar. Sen åka en hållplats… osv. Gick åt en del köttbullar och energi men han har inga problem alls att åka kollektivt nu. Och han var ett nervvrak när det kom till tåg/buss/spårvagn!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.