Valp som tappar tänder!
Nu har min valp börjat tappa sina tänder, ska man tänka på någonting speciellt med foder eller så? hon har tappat en framtand uppe och en framtand nere idag.
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Alla valpar tappar väl ändå sina valptänder? Precis som vi?
Se till så valpen har något att tugga på bara, det brukar klia i tandköttet.
Nä, inte ändra något med foder inte… Som sagt, ge bara något att gnaga på. Här hemma går det åt många ben nu under tandbytet. Du kan köpa frysta ben i djuraffären, de brukar vara populära.
My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺
Alla valpar tappar sina tänder precis som vi! 👍 vi är inte så ovanliga trots allt :) Ge den bara något att gnaga på som det sägs ovan;)
Nej ver ju att de ska tappas men tänkte mest på om jag behövde ändra något ^^ verkar inte ha tugg behov än iaf ben ligger överallt som vanligt :)
/Josefin
Min uppskattade att bita på morötter under byta-tänderna-tiden 😃
Annars är det egentligen inget speciellt att ändra på. Jag har dock alltid hållit koll från dag till dag hur det går med tandbytet, ger bra träning så att valpen låter en kika på tänderna, och så håller man koll på att tänderna byts korrekt (så ingen blir kvar eller behöver hjälp ut t.ex.) De flesta valpar byter tänderna utan problem eller utan att vi människor behöver lägga oss i. Som nämnts så brukar det börja klia i tandköttet iom att de nya tänderna växer ut så då brukar alltid valpen bli glad över något bra tugg/klivänligt!
I morgon ska jag prova en morot, kollar i munnen ett par gånger om dagen! Dels för att träna in för eventuell utställning och sen för att se hur det går för de små tänderna =) Belönar självklart massor, men kan man få henne lite mera medgörlig när man tittar i munnen!
/Josefin
Min tyckte att han skulle tappa sina ultimat vassa kindtänder i min fluffiga matta.. Svor många gånger över de där tänderna haha! Så se upp för fluffiga mattor ;)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Vilken tur att jag hatar mattor, är dock rädd att dottern ska hitta en tand före mig! Men hon har bara tappat tänder ute än så länge =)
/Josefin
Haha ja jag slängde nästan ut mattjäveln genom fönstret när jag klav på tänder konstant haha usch vad hemskt det var x) Ett tips är att set finns som gummiben till valpar, min älskade att tugga på dem när han tappade gaddar
Jag har köpt ett rött gummiben med lång mjuka piggar på och ett gult slätt ben, men hon har inget intresse för dessa :p
/Josefin
Lite lätt dragkamp eller lek med bollar är bra om tänderna ska ut, märkte jag på Fia.
Min lilla kille tyckte han skulle tappa alla samtidigt 😂
på 3 dagar tappade han 12 tänder, det jag behövde göra var att ge honom lätt-tuggad mat en kort period då han tappade så många samtidigt - annars tror jag inte du behöver göra något utöver det vanliga =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Har nog bara hittat en mjölktand som någonsin. Vet inte om de annars lyckats tappa dem typ utomhus eller om de lyckats svälja dem eller nått…
Men kan verkligen tänka mig att det är mindre roligt att "hitta" en vass valptand genom att få den i foten genom att trampa på den t.ex. på en matta 😉
#14 ja fyf*n va ont det gjorde! Jag har nog 6-7 stycken av hans tänder kvar :) alla 4 huggisar !
Jag har också sparat de tänder jag hittade.
Nu har hon två lösa till, ser lite kul ut då de är så lösa att de fladdrar runt! Hon verkar köra två i taget ;)
/Josefin