Hund och värme
Hej alla!
Nu när det är så varmt, hur hanterar era hundar värmen? Min airedaleterriertik på 9 år lider rätt mycket av värmen. Dessutom har hon blivit rätt långhårig men är inte mogen att trimmas än. Det vi gör är att försöka undvika promenader mitt på dagen men i den här värmen är det inte ens svalt inne. Vi går bara korta promenader på dagen. Hon ligger och sover väldigt mycket hemma i lägenheten men jag oroar mig ändå. Försöker få henne att dricka mycket vatten och vi har jämt öppna fönster men ändå är det ju varmt. Så vad gör man? Har ni några tips?

Man kan fylla badkaret med kallvatten, det kyler ner hela badrummet om hunden kan tänka sig att ligga där inne och vila.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Smart! Tyvärr är vårt badrum rätt litet. Funderade på att duscha henne med kallvatten men det hjälper ju bara en stund sen springer hon ju runt för att torka och då blir hon trött och varm av det. Längtar verkligen tills värmeböljan är över!
Lägga en kall blöt handduk över hunden. Brukar jag göra.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#3 Tack det ska jag testa!
Har en Italiensk vinthund som just nu ligger under en filt. Hon älskar värme men jag brukar ta kallt vatten på hennes tassar när jag tycker det blir för varmt.
Är mycket inomhus. Samt i skugga.
Sprayar dem lite med vatten ibland på tassar och mage och ja ibland spolar av hela kroppen. Promenader sker tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man måste ju inte vara ute och gå långpromenader när det är som varmast. Kolla hur hunden mår och reagerar. När vi är inne har vi ofta dörrarna ut mot entrén och mot trädgården öppna så det blir lite luftcirkulation inne.
Tyvärr gillar min hund inte att bada så på det sättet kan jag inte kyla henne. Då får man blöta ner päls och kropp på henne lite.
Tack för alla tipsen! Ja vi fortsätter att undvika promenader mitt på dagen och jag ska testa det där med att spraya tassar och mage, hoppas att hon inte blir för rädd för vattensprutan, hehe. Eller så tar jag bara och blöter en handduk.
#7 Min hund gillar inte heller att bada tyvärr, iofs finns inte så fräscha ställen här i stan men hade vart skönt att kunna duscha henne lite kallt och att hon gillade det!

jag blöter en handduk och fäster i halsbandet/selen och under magen. vill man vara lite ambitiös vet jag flera som har sytt på kardborrebarn eller liknande på handdukarna och gjort som ett täcke som man blöter och kramar ur. funkar kanonbra på vår valp.
har också en liten balja ute på balkongen med vatten som hon går i och badar tassarna i.
Min hund väcker mig på morgon för att han vill lägga sig i soffan och sola, sen hade han gärna varit ute heldagar om han fick bestämma!
Kan nog räkna stunder då han flåsat pga värmen på min ena hand dom här veckorna så han njuter! Skön kontrast mot för vintern då han lägger i bromsen så fort han ser att det snöar!
Just nu har vi ca 27+ i sovrummet och han sover under mitt varma täcke och har legat tryckt mot mig och är helnöjd!
Däremot håller vi oss från att gå långpromenader, mesta han fått motionera ordentligt är då han fått springa lös och busa, då kan han stanna när han känner sig varm + att vi har varit till havet och badat! Första dagen så sprang han frivilligt ut i vattnet och hoppade över vågorna, han tycker inte bad är jättekul men följer med efter lite övertalning :)
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Jag har rakat min finska lapphund på magen. Lapphundspäls skyddar mot solen genom att fungera lite som en termos och hålla den svala luften instängd vid huden så att raka där solen ligger på är en dålig idé, men på magen kommer solen inte åt så där går det bra att raka. Han uppskattar sin rakade mage väldigt mycket, var helt utslagen större delen av dagen innan jag rakade men nu har han fått tillbaka lite energi även om det är jobbigt.
I övrigt är jag extra noga med att pilla i honom mängder av vatten, han får bland annat sitt färskfoder utblandat till en soppa vilket han älskar. Plus att vi stannar inne när solen står som högst och har dragit ner drastiskt på promenaderna.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vi ger vår valp en isbit någon/några gånger om dagen beroende på hur varmt det är. Det uppskattar han väldigt. Den är sval och en rolig leksak som han springer runt med samtidigt som han får i sig lite vatten den vägen. Han dricker väldigt bra ändå men de får man ha koll på så att de får i sig tillräckligt med vätska.
Nu när det varit som varmast har han fått ett svalkande bad i badkaret. Han gillade det inte först men efter en liten stund så njöt han. Och nu går han och tittar på badkaret och sen på mig till och från så tror han tyckte det va väldigt skönt. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Köp en kylväst super bra.
Testade med handduk det tyckte hon var konstigt och gick inte med på det. Att äta en isbit tyckte hon bättre om!
#13 Kylväst låter ju jättepraktiskt! Har aldrig ens hört talas om det förut. Ska kolla upp det, tack så mycket för tipset!