Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1546 ggr
labradoodle
0

Valpen svalde vasst ben!

Min labradoodle på 4 månader svalde ett vasst ben igår. Jag hade tinat ett par revben från ren. Jag greppade en stor fin bit och skulle ge honom den, men vips så hamnade en skitbit på marken som måste legat mellan de stora bitarna. Tro fanken att min buse tog det säkra före det osäkra och stal den lilla biten innan han fick den riktiga. Vi talar om fem sekunder innan jag hörde hur han svalde den hel och sedan slickade sig runt munnen. Glupsk eller vad?! Jag hann inte se så bra, men den var väl typ 7cm lång, 4cm bred och 0,5cm tjock. Vassa kanter hade den i alla fall. Han fick käka en burk sparris igår i samband med olyckan, och även en burk idag. Dessutom ordentligt med mat så att det trycker på lite. Men inget ben har synts till efter hans toalettbesök! Han mår precis som vanligt dock. Han har inte kräkts och gör sina behov som vanligt. Kan det helt enkelt vara så att ett sådant ben kan brytas ner i kroppen? Eller ligger det troligtvis kvar där inne? Hmm, det blir att ringa vet…

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

VildaVittra
0

Veterinären kommer nog bara säga åt dig att hålla koll på honom om han börjar må dåligt.

Ben brukar i regel brytas ner under passagen, speciellt om de är råa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Allumania
2

Ben (råa ben!) smälter i hundens mag&tarm kanal. Risken att något skulle hända finns men jag skulle tro att den är minimal. Håll koll på avf och valpens beteende i övrigt. :) Benet har med största sannoliket redan brutits ner. Valpar brukar bajsa 3-5h efter maten, benet kan ha ploppa ut redan då :)

vallhund
1

#2 Under förutsättning att hunden är van att äta ben.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lina Strindlund
0

Ja råa ben är ju mkt bättre för hunden. Men även ben från grillad kyckling (som folk slänger ute , suck) har min lilla sheltie flera gånger smaskat i sig, och jag frågade vet om de ligger kvar i magen, men hon sa att så småningom bryts de ner, om de inte hinner komma ut innan, eller om man har otur, sticker hål i magen och skadar hundens inre organ. Att du gett Sparris var superbra! det har jag gett min sheltie varje gång hon råkat äta ben och det har alltid gått bra… men man vet aldrig, så håll koll, det kan gå riktigt illa. Men var det råa ben så är det väl ganska nyttigt, även om det inte är bra att svälja stora bitar… eller vad säger ni som har erfarenhet av BARF och råa-benätande? de råa ben jag tagit hem har varit stora bitar som sheltien inte kunnat välja, men älskat att gnaga på , helt fixerad blir hon. ;) hihibrukar förvara dem i frysen och ta fram en stund då och då… blir ju kladdigt men… rengör efteråt eller lägger det på en handduk som jag slänger i tvätten…

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.