Måste bara berätta :)
Jag ska ju skaffa en liten Welsh Corgi Cardigan valp nästa sommar och har börjat samla på mig grejer till honom. Hittills har jag bara gjort fynd! :D Är så glad så var bara tvungen att berätta ;)
Jag har köpt:
En blå biabädd (70x85) på en loppis (helt i nyskick!! 😮) för 50 kr!
6 olika matskålar för sammanlagt 50 kr (även där loppis ;) )
2 klickers 40 kr
1 liten repleksak 10 kr
1 klosax 15 kr
Sammanlagt 165 kr! det är ingenting liksom :D
Men jag undrar en sak.. Bädden är ju begagnad och sen har min mammas hund (en 9årig blandras) sovit i den. Och den luktar illa! 😮 Mammas hund luktar lite småilla och nu har det "Smittat" av sig på bädden! Hur får jag bort lukten? Vill inte att lilla vappisen ska ligga i en illaluktande säng :(
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Riktigt bra inköp! Det är så roligt att börja planera och handla grejer när man väntar tillskott :)
Torka av bädden med vatten och såpa eller tvål. Sen kan du torka efter med bara vatten. Om lukten är svår att få bort kan du testa att badda den med citron (köp citron på glasflaska eller sån där plastflaska som ser ut som en citron om du tycker att det går åt för mycket riktig citron). Citronlukten kan du också tvätta bort med vatten och såpa eller tvål, så att det inte blir för stark lukt för valpen.
#1 Ja det är superkul! Jag kan knappt vänta!😍
tack! ska genast pröva det :) Ska jag då ta av fodralet eller kan jag ha det på?
Lägg undan bädden så att din mammas hund inte får tag på den sen när du rengjort den 🙂
#3 mamma och hunden var bara på besök en vecka här så han kommer inte sova i den igen :)
Ättika brukar ta bort svår lukt om den lucktar mycket illa. Annars borde vanligt såpa-vatten göra susen. Lägg valpfilten i den sen så sover nog valpen gott där.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Om du torkar med trasa kan du låta överdraget sitta kvar på bädden. Det där överdraget ska ju inte släppa igenom fukt så madrassen håller sig torr därunder.
Å, vilken kennel ska du köpa din corgi ifrån? :D Vilka fynd du har gjort!
Å ja vart ska du köpa din ifrån *nyfiken*
så kul! jag har en tioårig cardigantik och min mamma och syster ska om några veckor hämta sin nya valp <3
kan tillägga att vi köpte oxå biabädd som första säng till valpen. mitt busfrö tuggade sönder de två första biabäddarna, sen fick hon vänta till tvåårsåldern innan det vart en ny och nöja sej med en filthög tills dess… ;)
#5 tack ska pröva det om inte citronen funkar :) #6 aha okej, det är dock så att sömmen har släppt lite på ett ställe, men inte så att det är ett hål riktigt…. men det går nog bra ändå :) #7 & #8 jag har inte kontaktat någon kennel än. :$ men jag har några jag fastnat mycket för som jag vill kontakta :D kommer inte riktigt ihåg vad de hette men en av den är Gråsiskas kennel :) tycker ni det är fel att kontakta fler kennlar? Vill. Ju vara säker på att jag hittar en uppfödare som det klickar med, och en valp som passar mig :)
#8 glömde tillägga att din cardigan va riktigt fin! :D angående bädden så hoppas jag,att han inte kommer tugga sönder den ! Då bli jag lite småledsen ;)
#9 Gråsiskas är jätte trevliga och måna om sina djur, dom kommer ha en kull nästa år :) Jätte kul! :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Haha, 6 matskålar var mycket! 😃 Men ack så användbart, och så tappar man alltid bort typ hälften av alla grejer man köper. I alla fall jag… Klickern har varit borta så länge nu att jag inte minns när såg den sist. Och gosedjuren försvinner in på alla möjliga gömställen och vrår.
Tycker det är kanon att du köper på dig nu och köper fynd mycket bra fynd dessutom. Jag har platsskålar med i bilen alltid bra att ha vatten i dom. Sen detta med att man tar med men glömmer o ta med sig hel så där kan man alltid en extra matskål vara bra ;) Hoppas du hittar en härlig liten valp och att du även väljer ut en bra uppfödare :)
#11 ja de verkar helt underbara! Och så fina hundar :) #12 haha ja! Men hittar så billiga på loppisar hela tiden så jag kan inte låta bli! :) och sen ska två av skålarna stå hos min mormor då vi är där mycket, och nån plastskål ska stå ute på tomten alltid full med vatten, och en i bilen. ;) #13 ja det är så kul att planera oxå! :D plastskålar i bilen är det ultimata! Jag hoppas verkligen att det finns en valpis för mig nånstans där ute ;) Tack alla för alla fina och hjälpsamma svar
#14 Ja verkligen! Jag träffade dom i söndags då jag jobbade på en hundutställning 🙂
// Lise
When nothing goes right, go left!
Gråsiskas är fantastiska. En fågel viskade att de planerar att ta två kullar nästa år. ;)
#15 åh vad roligt :) #16 ska dem?gud vad spännande! :)
Ja gråsiskas är jättetrevliga :) flera kennlar är det såklart oxå :)
när vi eventuellt var ute efter en ny cardiganvalp för två år sen (det blev ingen i slutändan av olika skäl då) så pratade jag med olika kennlar. jag var öppen med det för uppfödarna jag pratade med och de tyckte det var jättebra och att det tydde på att jag var seriös tyckte de :) det viktiga är tycker jag att man är öppen med det och berättar, särskilt om man ställer sig i kö hos någon.
tips är att ringa redan nu och prata med dem, många har kölistor med intressenter inför kommande kullar, då kan du redan nu börja hälsa på föräldrarna osv och göra dej en uppfattning om vilken kull som borde passa dej bäst och vilken uppfödare du klickar med. kanske du tom kan vara med på en kennelträff eller rasklubbträff?
#18 jo jag ska snart börja kontakta uppfödare :) det är lite svårt att gå på kennelträffar/då jag bor på Gotland :/ men såklart ska jag hälsa på uppfödare och sånt :) Någon som vet något om Tiwedas kennel? :)
#19 Vet tyvärr inget alls om dem, de verkar precis ha haft sin allra första kull cardigans.
#21 jaha okej tack :)
Hej, Kul att du fyndat massa saker! :) Jsg hsr en tiwedas hund, från första kullen. Tiwedas asti Martina heter hon .. världens bästa hund verkligen! Hade inte kunnat önska mig bättre, rekommenderar verkligen kenneln!
Haha oj detta var länge sedan! Det blev ju inte ens i närheten av en corgi Haha :) blev en colliegrabb istället
Collie?
Va han inte en Corgi med långa ben? 😃
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
HAHA jo nästan så! men han har inte de söta parabol öronen som är typiskt corgi :x han kanske är en blandras?!:o
Haha, Turast, blev jätteförvånad när jag såg det här inlägget! Corgi, va?! Du har ju Collie! Hahah ;P
Tass Josephine
Haha åh jag vet xD det var innan jag började gymnasiet å grejer! Va helt kär i corgis men min lärare ba "nej Turast, du vill för mycket du kommer köra Slut på corgin" så det blev en bruksis ;) hihi! Är glad nu att det inte blev corgi faktiskt, även om de är bedårande!
Javisst! Gud, Corgi känns jättelångt ifrån vad du kräver av en hund :P. Okej om det hade stått mellan Collie o en annan bruksare eller kanske nån retriever, men Corgi? Jättegoa hundar, säkert, men Collien känns mer du ;P
Tass Josephine
Du kanske vill ha en mindre aktiv hund i framtiden. :) Livet ar langt! :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Vad kul med en liten Corgi kompis till din fina Collie :)
Vi har en liten cardigan valp från Tiwedas 3dje kull . Hon är bara 11v så vi har ju inte haft henne så länge men vi kan absolut rekommendera kenneln :)
Haha nångång kanske ;) men just nu känns bruksraser mest rätt! :D Haha hade nästan glömt att jag var inne på corgi förr, kul att bli påmind dock ;)
Så får det bli Turast, Corgi i framtiden :P. Så tänker jag också göra när jag inte orkar med större och jättekrävande raser, ta en mindre och kanske en sällskapshund istället :).
Tass Josephine
Haha men jag vill ha en Yoda (fralla) ju ;) så bedårande ♥ haha men när jag inte ska tävla /träna Bruks Osv längre vill jag ha massa vinthundar ♥ en borzoi ♥
Det finns for manga bra raser. xD
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Haha jaa kan räkna upp säkert 100 raser jag vill ha någon gång XD tur att det inte finns liiika många bruksraser ;)

Ojdå jag missade helt att det var en gammal tråd… :(
Haha lätt hänt :) corgis är riktigt söta men blir nog inte en än på ett tag ^^