Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1834 ggr
nashjamie
0

Bästa polishundsraser?

Vilken/vilka raser anser ni lämpa sig bäst för ett arbete som polishund? En hund som ska fungera utmärkt i arbetet men även fungera lugnt och fint på vardagen. 

Själv tänker jag en bra bruksschäfer, malle men även en bra vit herdehund kanske skulle lämpa sig till det. Vore spännande att se vad ni tycker 😊

Majken!
1

Schäfer och malle, kan även tänka mig några holländska herdehundar som skulle fungera. Vad är det hos den vita herdehunden som gör att du tror den skulle vara lämplig?

Ralktad
0

Schäfer och malinois.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Galenihundar
1

Polisen var ju påväg att ta in stor pudeln som polishund, det är ingen mesig ras som många tror. Jag tror mycket väl att stor pudeln skulle passa mycket bra som polishund.

Majken!
4

#3 Vilka egenskaper har pudeln som polishunden har stor nytta utav?

NiklasTyreso
1

Idag är svårt för polisen att få tag på bra polishundar för att hundar idag avlas sällan på bruksegenskaper och hälsa.

Utställningsaveln i kombination med linje/inavel har förstört den mentala och fysiska hälsan i många raser.

Jakthundar avlas fortfarande ofta för sina mentala jaktegenskaper pluss hälsa och de har generellt lägst inavelsgrad. Det är så man ska avla hundar. 

Frågan om vilken bruksras som är bäst som polishund handlar snarast om vilken ras som är minst förstörd.

MelliPirelli
0

Schäfer och malle utan tvekan.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Sugar Mist
0

Schäfer och Malle, vissa holländare kan funka också. Chodsky Pes kanske också skulle funka?

-

Praefatio
0

Polisen tar ju inte in skimlar, vita hästar, för att de sticker ut och därför löper större risk att bli utsatta för våld i tjänst. Man vill ha hyfsat enhetliga hästar för att skydda dem helt enkelt. Skulle tro att det är samma sak med hundarna, att det är ett jättestort plus att malle och schäfer ser lite lika ut. Vit herde t.ex. har med andra ord få egenskaper man vill ha och en egenskap man inte vill ha.

vallhund
0

#5 Jasså?

8 av 12 hundraser hårt inavlade eller friska hundar lika inavlade som sjuka:

"Generellt friska hundraser är inte mindre inavlade än de raser som är mest sjukdomsbelastade. Den slutsatsen drar populationsgenetikern Mija Jansson efter att ha jämfört stamtavlor från 1970-talet och framåt med veterinärdata. "

"Inga jakthundsraser finns med i gruppen med de raser som har störst hälsoproblem. Men en gemensam faktor för de flesta raserna i den gruppen är att de är mycket storväxta och/eller mycket tunga.
– Det finns ingen skillnad i genetisk variation mellan grupperna från 1970-talet och framåt, så frågan är hur mycket av deras problem som är genetiskt betingade och hur mycket som beror just på att de är stora och tunga, säger Mija Jansson."

http://svenskjakt.se/hund/jakthundsraser/fyra-stovarraser-blir-en/

http://svenskjakt.se/hund/jakthundsraser/svenska-hundraser-hotade/

http://www.zoologi.su.se/about/staff/person.php?suuid=maja2406

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Allumania
0

Beror väll på vad pomisen tänkt använda hunden till? Brotta ner brottslingar så funkar bruksschäffer, malle och holländsk vallhund kanske? Har HÖRT om dobermann och rottweiler som använts i samma syfte men icke vet jag om det stämmer… Sen är ju labbe mera lämpad för eftersök av narkotika KANSKE? Dock vet kände min väninna en schäfer som var en eftersöks hund på människor, han var för snäll för att funka som en "brottare" men hade ett EXTREMT bra luktsinne.