Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2533 ggr
[Forest]
10

Foder som fraktas långt= dåligt!?

Jag ser mer o mer trådar där folk sågar foder pga det fraktas så långt.  

Jag som jobbar i butik vet lite vart mycket kommer ifrån som säljs men hur är det ser ni lika mycket på vart era andra inköp kommer ifrån? 

Har ni bara svensktillverkade kläder,skor,möbler,smink,rengörings medel,tvättmedel,sköljmedel, mat-ris mm fraktas i regel mycket långt osv?

Ambrose
0

Njaaa. Hade det varit möjligt att köpa Svenska varor för samma eller bättre pris som utländska så hade jag gjort det. Hade även bara köpt ekologiskt om det inte var dyrare, men som "fattig" student kan man inte alltid välja och vraka, men set jag två varor från olika länder där det bara skiljer några kronor, så tar jag den Svenska :) Min hund kommer äta Halla (äter det hos uppfödaren) och sedan Nordic Färskfoder, båda Svensktillverkade, men mest för att det blev så/Nordic verkar bra

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

-Aida-
0

Jag tänker mycket på miljön när jag väljer varor men som fattig arbetslös kan man inte alltid få de man vill så jag måste lätta lite på tyglarna, min hund äter svensk tillverkad mat, de tycker jag är bra för då fraktas de inte så långt, min sambo däremot är den som köper maten jag tror inte han bryr sig riktigt om var ifrån den kommer men när jag går med har jag lite att säga till om i alla fall, ibland köper jag hem lite själv när jag känner mig ganska rik, då jämför jag alltid priser, varifrån de kommer, oftast blir de ju icas egna varor för allt annat brukar va dyrare och ha sämre kvalitet, jag är nämligen en ica älskare. 😂

Majken!
2

Absolut, är väldigt noga med vad vilken mat jag köper och äter i största möjliga mån KRAV-märkt, lokalproducerat och fritt från så mycket gifter och tillsatser som möjligt.

Mischa
0

I största möjliga mån, ja. Just med min egna mat är jag noggrann med lokala varor och äter mycket vilt även om det är dyrare.

≧◔◡◔≦

[tk1971]
4

Varför ska man propsa på att ge hunden mat som fraktats över halva jordklotet när det finns bra foder här hemma? Det har jag aldrig förstått.

Linnea
1

En del saker kan vi inte odla i Sverige, tex ris. Alla andra produkter som även tillverkas i Sverige, då väljer jag svenskt. Dels för miljön men också för att stödja svenska bönder och för att behålla arbetstillfällen i det här landet. Köper gärna ekologiskt och sånt om det inte är för dyrt (studerande). Odlar lite mat själv.

Skynda långsamt så går det fortare.

Misarn
2

Vi är väldigt måna om vad vi köper för varor, KRAV odlat, svenskt och lokalproducerat och med så lite onödiga tillsatser som möjligt i så stor utsträckning det går. Men när det kommer till hundfoder så har vi ett foder ända ifrån Canada och det är det bästa foder vi kan ge till just våra tjejer. Ibland får man kompromissa.

Praefatio
3

Vi köper KRAV, närodlat och närproducerat samt icke djurtestat så långt det bara går, vilket är ganska långt för vår del. Det här är extra viktigt för oss när det gäller förbrukningsvaror: mat, hygienartiklar, städartiklar, smink, hudvårdsprodukter osv.

Kläder, möbler och dylikt köper vi sparsamt och använder tills det går sönder istället. Det är vår kompromiss.

Tillägg: För oss handlar det både om miljötänk, djurrätt och kanske ffa vårt lands industri. Den stora arbetslösheten skulle till stor del vara löst om alla valde att köpa mer svenskt, eftersom bönder och industrier skulle kunna anställa fler. Det skulle bli lättare att komma ut på arbetsmarknaden för alla, både hög- och lågutbildade. Ekonomiskt sett skulle tillväxten öka och det i sin tur skulle leda till bättre vård, skola och… ja, allt infrastrukturellt helt enkelt. Det ger sååå mycket att köpa närproducerat, att vi slipper frakta saker jorden runt är bara en liten bonus! Av liknande anledningar försöker jag att välja småskaligt producerat när det går, och att hellre handla hos den lilla egenföretagaren än den stora kedjan :) Det hade varit mycket smidigare för mig att köpa färskfoder på Arken Zoo, men jag handlar hellre i "min" lilla butik i stan och stödjer deras kanonarbete.

Saffran0Spice
4

Har inget emot att köpa långväga ifrån så länge det håller kraven jag vill ha. Sen om det kommer från grannen eller Antarktis spelar ingen roll - dock försöker jag inte stödja barnarbete och liknande, vissa varor väljs bort från vissa länder.

Hildgrim
1

Jag försöker köpa bra mat. I mataffären köper jag bara svenskt kött till hunden och helst krav eller vilt i den mån det går. Tyvärr begränsas det en del av ekonomi och framförallt dåligt utbud (just nu får jag köra fyra mil för att få tag på krav-kyckling t ex). Men sen är det klart att man får prioritera andra saker ibland. Själv använde jag mycket Mush vaisto för att jag tycker det är ett mycket smidigt och bra foder, men det kommer från Finland. Självklart vore det bättre att köpa svenskt egentligen men det finns inga liknande produkter som tillverkas här.

Det är ju ganska lätt att tänka mer miljövänligt om man ger rå mat. Dels för att det finns närproducerat i varenda mataffär men också att det finns flertalet svenska företag som tillverkar färskfoder. Finns även bra produkter från grannländerna.

MEN vad gäller torrfoder så är det en hel annan historia. Jag vet att många hyllar Magnussons för att det är krav-märkt (även fast köttet de använder inte är det)  men va fan, det innehåller bara 8% kött  och är ett rent skitfoder. Jag har inte hittat något bra svenskt torrfoder, verkar rätt snålt i resten av Europa också. Danmark har ett bra torkat foder som heter Easybarf men för övrigt har jag inte sett något.

Jag personligen väljer hellre ett foder med bra innehåll som kommer från andra sidan jordklotet än ett svenskt dåligt foder. Hunden ska inte behöva bli lidande för en sådan sak. Om tillräckligt många köper foder som kommer långt ifrån så kanske något företag i Sverige eller Europa börjar tillverka ett liknande hundfoder. Men först och främst måste det finnas en efterfrågan.

[Forest]
3

Hur är det med schampo och balsam, allt till hygien artiklar? Kläder? Skor och allt sånt? Möbler görs en del här men i regel kostar dom mer.

Jag kan säga att jag köper inte hel svensk foder till hundarna eftersom jag ser mer på att dom ska gilla sin mat och dom har hittills ratat dom "bättre".

[Forest]
1

bättre svenska foder som finns missa ta med svenska foder ;) 

5 Det var inget svar på frågan utan hur är det med dina andra inköp? Är allt svenskt ?

[tk1971]
0

#12: vad tror du?

[Forest]
3

13 Bra svar. Ärligt nej jag tror inte alla dina andra inköp är svensk, från elektroniska saker  diskborste-hygien,kläder så tror jag inte det är allt  från Sverige.

[tk1971]
0

#14: dåså, varför fråga då?

[Forest]
4

15 ursäkta, men varför är du så sur? 

Min fråga var just varför är det så viktigt att foder inte fraktas men sen kan mycket annat fraktas runt jordklotet utan att man reagerar ett smack över det.

[tk1971]
0

#16: jag är inte alls "sur", däremot tycker jag din fråga var konstig. Självklart kan ingen köpa allt från bara ett land! Men om man nu har bra hundfoder här - varför måste man tvunget köpa nåt från t.o.m. andra kontinenter? Det är obegripligt.

[tk1971]
0

#16: jag är inte alls "sur", däremot tycker jag din fråga var konstig. Självklart kan ingen köpa allt från bara ett land! Men om man nu har bra hundfoder här - varför måste man tvunget köpa nåt från t.o.m. andra kontinenter? Det är obegripligt.

Praefatio
4

#16 Men vad säger att man inte reagerar ett smack? Man kan väl hitta en medelväg där man inser att hundmat är en lyxvara (man måste inte ha hund för att överleva) till skillnad från kläderna man har på kroppen, sängen man sover i osv, och därför tycka det är viktigt att prioritera att åtminstone inte denna "lyxkonsumtion" fraktas över halva jordklotet? Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Ytterligare en aspekt i jämförelsen mellan t.ex. kläder och hundmat, är att hundmat som produceras utomlands kommer från djur utomlands. Djur som kanske inte har det så bra. Svenska industridjur har det förhållandevis bra, om man jämför grader i helvetet, och det kan vara anledning nog att känna att man vill stödja svensk hundmatsproduktion. Nej, klädindustrin utomlands är inte heller så gullig alltid men oftast betydligt mer kontrollerad än djurindustrin, och ffa är aktörerna som säljer kläderna granskade utifrån så att de köper in sina varor från industrier som är okej. Djurmatsindustrin är knappast lika synad i sömmarna, om den är det alls. Köper man svensk hundmat så vet man att djuren haft det hyfsat drägligt. Köper man det utomlands ifrån får man se över hur djurindustrin ser ut där - vilket såklart inte är omöjligt.

VildaVittra
5

Finns det svenska alternativ så köper jag det svenska. Finns det inget svenskt alternativ, så funderar jag på om jag verkligen behöver den saken. 

Som utförsäkrad (dvs avsevärt fattigare än studenter och arbetslösa) så tar jag mig råd till att inte delta i förstörelsen av vår planet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Forest]
2

18. Jag anser väl att hunden ska äta sin mat med, gör den inte det så letar jag vidare.  Inget konstig fråga det finns mycket som görs här även ekologiska. 

19 finns svenska kläder, ekologiska kläder. Finns svenska möbler osv även där ekologiska.  Kläder kan man ha tills dom är trasiga men jag vill gärna följa modet lite så visst blir det lyxvara 10 par skor behöver man inte heller ha. Det är lyx för mig. Och visst lyx är det att ha hund då det kostar :)

lizton
0

När det gäller torrfoder så finns bara ett foder med 100 % svenska råvaror (Magnussons) och jag ser ingen skillnad om man väljer ett importerat torrfoder eller ett med importerade råvaror som är tillverkat i Sverige.  Hundar funkar olika på foder och man måste ge ett foder som  passar just den hunden. 

Om jag gav färskfoder skulle jag  välja svenskt färskfoder. 

Man kan om man tycker det är viktigt,  tänka på att svensktillverkade foder ger arbetstillfällen här i Sverige och att företaget skattar i Sverige (i bästa fall), men jag tycker inte att det är viktigt. Det blir ju arbetstillfällen där det blir och det är ju bra för dem.

Kött till oss tvåbeningar väljer jag alltid svenskt när det går. Ibland blir det danskt om det inte finns svenskt.  

Övriga varor  väljer jag svenskt där det går, men oftast går det inte.

[TeamGolden]
3

självklart är det viktigt vart maten kommer ifrån! Jag förstår snarare inte hur man kan välja Ziwi peak eller Taste of the wild när det finns bra foder flera tusen mil närmre så det slipper fraktas över hela jorden. Alla människor kommer nog aldrig börja bry sig, men något så enkelt som hundfoder är väl bara plocka en svensk säck istället? Vad är lite grahamsmjöl i jämförelse till det som händer jordklotet i alla transporter?

Praefatio
1

#21 Klart det finns, men det är en väldigt konstig tanke, att man ska vara tvungen att köpa precis allt ekologiskt bara för att man tycker det är viktigt att göra sitt bästa. Det är mycket möjligt att jag läser in en ton du inte använder, men genom hela tråden känns det som att du dumförklarar folk för att de vill utfodra svenskt men inte har råd till/tänker på/prioriterar att köpa allt annat svenskt och kravodlat också. Det är det nog i princip ingen som gör och varför göra det till något slags krav: "Om du ska bry dig så måste du gå utom och bortom din förmåga, annars är det ingen idé att bry sig alls"?

VildaVittra
6

#22 "Hundar funkar olika på foder och man måste ge ett foder som  passar just den hunden. "

Eller så slutar folk att utfodra sina hundar så förbaskat ensidigt, varpå de inte blir lika känsliga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IngaTrnqvist
3

Nej, jag köper inte alltid svenskt/närproducerat, men när det finns vettiga svenska hundfoder ser jag ingen anledning att använda ett som fraktats över halva jordklotet.

kigon
1

Försöker köpa animaliska EU produkter i största mån (hundmat, kattmat, mm) och kött endast svenskt, också grönsaker/frukt försöker jag hålla svenskt eller inom europa. För övrigt kollar jag inte om saker och ting är svenskt tillverkat. Om jag ser att de är svenskt så väljer jag dock det över något som ej är svenskt.

Är dock självisk och inte så mån om miljön att jag hade suttit den framför min egen eller mina djurs välmående eller hälsa 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

VildaVittra
3

#27 Och hur skulle smarta miljöbeslut kunna påverka dina djurs eller din hälsa negativt?

[Forest]
1

24 onej jag dumförklarar ingen. Du läser i din ton och det är inte i min ton som jag "pratar i skallen". Vad jag ville med syfte är väl lite att många trådar hyllas svenska foder eftersom det är bättre miljötänk medans andra sågas då det är från andra länder typ Kanada.  Men allt annat som man köper är inte alls så viktigt. Kanske börjar man fundera ut sina andra inköp,  man funderar på vart är mitt schampo och balsam ifrån finns det bättre alternativ som gynnar miljön om jag köper annat märke? . Ja lite sånt var jag mer ute efter :)

kigon
1

#28 Min katt t.ex. Hon äter endast RC adult hundfoder. Hon svälter sig till döds hellre än att äta något annat foder (blötmat/torrfoder/rått/tillagat/mm). Går att få ner en liten bit av hjärta/lever om jag pulveriserar RC över det, dock bara 1 då hon inser och slutar äta, ibland lyckas hon svälja ibland inte. Veterinärer vet inte varför och hon mår bra fysiskt sätt.

Så ja, om jag hade bytt till ett svenskt foder så hade hennes hälsa försämrats till döds och det är inte en chans i världen jag hade suttit miljön framför henne.

VildaVittra
1

#30 Hade hon aldrig fått RC skulle hon ju inte velat ha det. Alltså är det att du köper importerat foder som skapat situationen, inte att miljötänk skapat det.

kigon
0

#31 Och vem har sagt att miljötänk har skapat situationen?

kigon
0

#31 Känner samt att det är lite roligt att du säger hur min katt hade velat ha saker… Innan hon fick upp ögonen för RC åt hon i princip ingenting, vi prövade foder på foder på foder från både sverige och utomlands, tills vi tillslut pröva RC hundfoder. Hon var mager och ett totalt benrangel då det var svårt att få i henne mat varje dag… Tycker du jag borde ha tvingat henne i svenskt foder från början tills hon tillslut dog av svält då, eller? För övrigt var märkena vi började med svenska, det är något jag brukar kolla upp som förstaalternativ.

VildaVittra
1

#32 Låt säga att RC inte tagits in i Sverige, så hade du förmodligen hittat något annat som funkade. Exempelvis mört/älg/möss osv. 

En katt som fötts upp med att äta varierat, blir inte en katt som spottar på maten. 

#33 Så länge din katt inte har en spåkula, så kan jag dra den slutsatsen helt korrekt.

kigon
2

#34 Vi provade både fisksorter, olika köttsorter, olika invälvsmat, hela bytesdjur, mm. Även olika vilt, samt kanin, vaktel, mm. Både tillagade och råa. Så nej, om vi inte hade lyckats hitta RC hade vi fortfarande haft dessa problemen, eller har du behövt söka foder i flertal år där katten lider risk av att avliva varje dag? Vi var tvungen att tvångsmata henne konstant. Om vi inte hade hittat RC så hade hon levt på tvångsmatad välling + foderförsök.

Även efter RC slutade vi inte det minsta, vilket du verkar tro. RC är som sagt ett hundfoder, vi söker fortfarande efter kattfoder då det är otroligt svårt att fixa taurinet när hon ej äter annat. Den enda skillnaden från nu och då är att vi ej behöver tvångsmata + mindre oroa oss över att hon är döende och de fysiska problemen. Även köttslag vi redan har testat så försöker jag på igen ibland, speciellt olika hjärta bara för hoppets skull även om det redan har misslyckats.

Kanske svårt att sätta in dig om du tror variation = magic fix, men nej inte i detta fallet. 

Förstår bara inte varför du försöker säga "om ni hade gjort xxx så skulle det bli xxx" när du inte har en aning om hur min katt som individ fungerar och vad vi redan har provat på eller hur vår situation är… Dela gärna med dig dina egna erfarenhet i ett sådant här fall om du nu vet så mycket om det och hur man fixar det.

Hildgrim
3

Kan du nämna något svenskt torrfoder som du anser är bra för jag har då aldrig sett något? Det rör sig inte om "lite grahamsmjöl" som du uttryckte det, det rör sig om enorma mängder spannmål, ofta mer spannmål än kött. Jag har en hund, inte en gnagare.

Jag själv använder orijen/acana/tatse of the wild som godis till hunden. Jag har testat torrfoder med spannmål också men jag märker direkt negativ effekt på min hunds avföring (betydligt större högar). Det märks tydligt att hundar inte tar upp spannmål på samma sätt som kött om man jämför bajset. Dessutom så börjar hon lukta hund (är annars näst intill luktfri) om hon regelbundet äter spannmål även om det bara är som godis och inte mat.

Misarn
1

Just inom hundfoder tror jag det kan vara svårt att hålla ett miljötänk, framförallt om man har hundar/katter med dålig aptit,känslig mage m.m.

Kan bara se till mig själv med våra tjejer, framför allt Alice. Hon har en väldigt överkänslig mage och vet inte hur många olika foder som vi provat och dom har alltid resulterat i överbajsningar,diarre,kräkningar och att hon inte fått behålla eller ta upp allt hon ska, att vi varit tvugna att åka in till veterinären för dropp för att det går så fort på henne. Där kan vi inte ha ett miljötänk, det foder som fungerar bäst är det som fraktas ifrån Canada, Acana. Det för oss är det bästa foder vi har haft då vi ser på båda våra tjejer att dom mår bäst på det, inte ens veterinär foder kan jämföra sig med den skillnad vi ser på henne. Syster hennes är inte alls lika extrem i magen men tål inte heller dom foder vi testat. I miljötänk kan vi inte väga mot våra tjejers hälsa och miljötänk, men när det kommer till vad vi själva köper, främst i matväg så är det lokalproducerat, KRAV och hela den biten men sen odlar vi mycket själv och kan försörja oss på det också.