Fot i bruks - hur strängt?
Hur strängt bedöms fotet i bruks, alltså linförigheten och fritt följ? Ska hunden hålla konstant kontakt med föraren under gången, eller räcker det med att hunden är följsam och inte nosar i marken?
Något mer att tänka på kring bruks? Tränar för appellklassen just nu.
Tass Josephine
Undrar samma sak kring platsliggandet, ifall hunden vrider på rumpan, får man avdrag då?
Tass Josephine
Vad jag vet så ska hunden ha oavbruten ögonkontakt och ligga rakt och stilla
Ett tips är att läsa regelboken.
Vet inte vad du menar med ''hålla kontakt med föraren'' men om du menar ögonkontakt så nej, hunden behöver inte hålla ögonkontakt. Just i appellen (som jag tror du ska starta i?) är domarna väldigt snälla, ''värre'' blir det högre upp i klasserna.
Ang. platsliggningen - ja, du kan få avdrag om hunden går från att ligga rakt till att vippa över till någon sida. Lägger du däremot din hund och hon ligger på ena sidan så brukar man inte få avdrag.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Det med platsliggningen så kan man lära in "hakan i backen" och fokus rakt fram, så blir det en tydligare uppgift för hunden och jag tror iaf att det blir lättare för den att ligga stilla då :) Har börjat lära in Jamie det och det är snyggt! ;)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#3, Var hittar jag regelboken? Läste bruksreglerna (dessa : http://brukshundklubben.se/Documents/2_funktionar/4_prov_tavling/bruksprov/Regler_Bruksprov_inlagt_BPH.pdf ) men tyckte inte att de var tydliga nog.
Låter ju bra att domarna är schyssta, den (förhoppningsvis inte befogade) farhågan jag har är att de helt kommer nedvärdera oss för att jag är ungdom och vovven spaniel :P.
Japp, undrade både kring ögonkontakt och appellklassen.
#4 Kanske det. Samtidigt har platsliggningen mycket med trygghet att göra vad jag vet, och jag vill inte kräva mer än vad jag måste av min hund i position :P. Just för att jag vet att det här kommer vi få jobba på läääänge, och det blir ännu mer jobb om jag måste hacka på honom för var huvudet är :P. Men blir han tryggare av att ha en väldigt bestämd uppgift, så varför inte? Får fundera kring saken :P. Tack för tipset!
En till fråga är hur ett bruksprov går till, gör man alla delar precis efter varandra eller är de uppdelade på en hel dag, eller kanske flera dagar?
Tass Josephine
Ja allt är ju individuellt :) för Jamie fungerar det men är ju inte säkert att det blir bättre för Lotus, huvudet upp kanske är mer hans grej :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.