Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1540 ggr
swapp
0

Jag blir GALEN!

Vårat hus har en inhägnad baksida som hunden brukar få vara på. Han tycker om att vara där och strosa runt. Vi brukar ha dörren öppen dit så kan han komma och gå lite som han vill MEN problemet är att han skäller nåt så fruktansvärt. Han skäller på varenda liten sak: fågelkvitter, flygplansljud, människor som går på vägen intill, andra hundar, ibland skäller han fast det inte finns nåt där. Alltså jag blir galen!!! Jag tycker det är pinsamt att han står och råskäller på människor. Hur får man bort det? Jag har testat att kalla på honom när han skäller och belöna när han kommer, men det tar liksom inte bort skällandet och jag vill inte alltid behöva vara på min vakt. Jag har också testat att gå ut och "ta tag" i honom, men oftast så springer han bara iväg då och tror att det är en lek. Vet någon en metod som fungerar??

[Jens]
0

Det låter ändå som understimulans, rastlöshet? Vad är det för ras? Kanske behöver den mer hjärngympa och motion. Ge mer tid med hunden utanför hemmet så att han ser att baksidan är en plats där han kan få vila, njuta och ibland till och med ha roligt men bara ibland. ;)

Har själv stor baksida där min hund ligger mestadels bara några timmar när det är bra väder men då har jag lärt honom det som jag skrev ovan. Att tralla omkring i trädgården för sig själv är inte kul för någon utan då har man säkert gjort massor med andra saker under dagen som t ex gått långa promenader, lekt i skogen, träffat andra hundar för lek m.m.

swapp
0

Det är en mops som vi ioförsej kanske inte motionerar sådär jättemycket, men det är för att han inte gillar att promenera. Men vi brukar en gång om dagen åka iväg med honom till ett roligare ställe där han får springa lös och då kutar han som en dåre. + att han också får hjärngympa varje dag, så jag vet inte…

JoannaLi
0

Våra hundar gjorde likadant, lääänge. Men nu i helgen, när jag börjat luta mig ut genom fönstret och sa till unghunden att "tack, bra att du varnade, läääägg dig ner nu, vännen". Då hade jag lärt honom att i allmänhet att "lääääägg dig ner" är ett mjukt förslag att lägga sig att vila, och det fick det att funka! Så fort jag hojtade det där på honom så gav han efter vaktandet och bara la sig ner. 

Jag hade inte en aning att det skulle funka, så jag kan nog inte berätta hur jag lärt in det, men det kan ju vara ett tips :D

[Jens]
2

Jag tror dock ändå att det är stimulans han behöver mer utav. Mopsar är små men de behöver mycket stimulans. Att en hund inte gillar promenader har jag svårt att tro på för i så fall har den blivit skrämd? Är det rädsla för att gå promenad? 

Promenader är oerhört viktigt för hundar oavsett ras.

VildaVittra
0

Är promenaderna tråkiga? Funderat på att ha lite kul under dom som skogsagility, spår, sök osv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Jens]
0

Har läst lite snabbt om mopsar och oftast behöver de inte så mycket motion utan det brukar oftast räcka med en normal promenad för dagen men däremot hjärngympa verkar vara bra för mopsar men det gäller ju alla hundar tycker jag.

Nu är min 3e hund gammal så han har varit med en del i livet så han behöver inte lika mycket stimulans nu för tiden. =)

Kanske du skulle prova med att när du släpper ut honom på baksidan så följ med ut och var med honom en 15-30 minuter och när han blir hetsig och vill skälla på något så få honom att sluta genom att säga som JoannaLi rekommenderade.

Hota inte hunden genom att bli arg. Få den att tänka på annat än det som finns omkring som fick honom uppmärksam första gången. När min hund t ex ser ett rådjur eller katt i trädgården så brukar jag bara säga: - Den får vara där. Och då lägger hunden ner huvudet och tittar bara.

Glöm inte promenaderna och hjärngympan! ;)

[Tuulikki]
0

Min hund är likadan fast på vår balkong. Han skäller i och för sig bara på andra hundar och väldigt sällan på annat. Möjligtvis om någon går förbi och pratar högt. Jag gör så att när han skäller får han gå in. När han tystnar får han komma ut igen. Titta får han gärna göra och "gruffa" lite men skäller, det gör vi inte på balkongen. Tar 2 vändor sen ger han sig. Men jag märker att jag måste "hålla igång" det, har han inte fått vara där ute på ett tag glömmer han av sig. 

Men ett tips är ju att aktivera hunden också så den inte känner att den måste göra det själv😃

russin
2

Jag har själv en vaktig hund och hon åker in fortare än kvickt om hon skäller och det har inget med aktivering att göra, utan att det finns vakt i rasen. Förekomma och inte låta hunden vara ute en massa själv och skicka in den så fort den ljudar.