läcker ur rumpan
hej! tänkte höra om någon har koll på vad det kan vara för fel !
Vi har en rottweiler på ca 8,5 år och idag har vi sett att det blev små fläckar på golvet där hon suttit/legat som ser ut att vara en blandning mellan bajsvätska och blod, och har konstaterat att den kommer ifrån rumpan.
hon har ätit dåligt i två dagar och varit dålig i magen, men idag har hon ätit som hon ska och bajsat halvbra. men vi fick blanda maten med blötfoder för att det skulle gå i. (hon äter vanligtvis bara torrfoder)
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Ser det ut som blod bör ni kontakta vet omedelbart.

Har ni kollat så det inte är inflammerade analsäckar?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hundar med diarré kan lätt få blod i avföringen eftersom diarré ofta ger en inflammation i tarmen, och när tarmen är inflammerad blir det fler små ytliga kärl som kan gå sönder och blöda in i tarmen.
Om det är små mängder färskt (rött) blod och hunden är pigg och glad behöver man oftast inte oroa sig så mycket utan koncentrera sig på att bota diarrén (se artikel i faktabank).
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/min-hund-bloder-ur-rumpan
Är det så att hunden ser ut att ha ont så kan det mycket väl vara analsäckarna som har gått sönder och läker, det brukar ofta lukta en del. Vissa hundar visar inte att dom har ont, kontakta veterinären är mitt tips det kostar bara ett telefonsamtal för rådfråga.
#1 är inte helt hundra men ska göra det om det inte blir någon ändring inom kort. det handlar bara om några droppar , alltså hela fläcken blandan som blir.
#2 tror inte det, inget som känns och hon visar ingen tendens på smärta eller obehag
#3 okej ! det är lite svårt att se då det är blandat med avföring ! tack så mycket ! :)
nu kommer det även ut någon form av gegga ur andra hålet, det ser ut som typ tjockt väldigt gult kiss ser ut typ som en okokt ägg gula…ringa vet !
6 ring vet nu. Det där låter som det är något med livmodern livmodersinflammation kanske? 😕
Vad sade vet? Ska ni åka in?
Hur går det?
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Pyometra/livmodersinflammation kan bli dödlig väldigt fort.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hur går det? Tycker också det låter som livmodersinflammation :/
MVH Erika :)
Andra hålet ? menar du från vulvan ? I så fall misstänker jag direkt livmoderinflammation och då är det vetten direkt som gäller.
vi har ringt tre olika kliniker i närheten, en var på semester men svarade och hänvisade mig vidare och misstänkte också livmodersinflammation… den andra hade stängt, men nu har vi ÄNTLIGEN fått tag på en lite längre bort som ska ringa upp om ett tag !
Idag haltar hon även på ett bakben…
Bara att sätta sig i bilen o köra.
#14 hade jag haft en bil så!
#15 Plan B?
Hur hade du/ni tänkt ta er till veterinär om hunden bröt benet, blev ormbiten eller överkörd? Testat distriktsveterinären?
#15 Tåg, buss, taxi, grannen, en vän med bil?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#16 nej men är lite svårt när man bor mitt uti i ingenstans och inte fyllt arton än….
#17 ja något sånt blir det ! :)

Se till att komma till veterinären idag. Räkna med att det blir operation direkt, så åk till ett djursjukhus som kan fixa det omgående.
Väntar du för länge, och det kan handla om timmar när det kommer var ur vulvan, så kan livmodern spricka, och då dör hon.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#18 Det finns någon juridisk ansvarig/ägare utav hunden som riskerar åtal för djurplågeri om en sjuk hund inte får veterinärvård.
Föräldrar måste väl finnas eller ?
#19 & 20 vet misstänkte UVI och tyckte vi skulle avvakta tills imorgon bitti innan vi behövde komma in.
#21 nej, men pojkvän dock också utan körkort och bil…
#22 Hoppas det löser sig! Skriv gärna här och tala om hur det går!
Det här låter inte bra. Synd om hunden som inte får veterinärvård.
#23 ja ! håller på och får tag i veterinären nu igen för jag skulle vilja ha in henne på en undersökning iallafall så man kan utesluta blindtarmsinflammation. nog för att hon är bättre idag och har slutat halta, men kan vara bra ändå tycker jag !
#24 ja!!

Kolla om hon har feber.
MVH Elin

Bra förslag av #26, men då du kollar tempen så kolla även att den inte är onormalt låg vilket den även kan bli vid livmoderinflammation.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Gått flera dagar nu och jag tycker det låter mycket dumt att du väntat så här länge om det är livmodersinflammation
#26 & #27 ingen feber !
#28 snart två dygn, har inte väntat länge, har ringt sedan i tisdags kväll men ingen som vill ta emot henne, vi har bara fått råd att ge mycket vatten och avvakta
Ingen som vill ta emit en så sjuk hund? Ledsen men det har jag svårt att tro.
Men hur kan ni bo "mitt ute i ingenstans" utan körkort båda två?! Hur tar ni er till jobb, affär mm? Ta er till en veterinär på samma sätt! Annars ring taxi. Nu. Har väldigt svårt att tro att ingen vet vill ta emot er..
Ingen som tar emot?
Då åker man, sätter sig i väntrummet och kräver att de tar emot i ett sådant här fall - enligt mig.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Ring en kompis, moster, faster, pappa, eller liknande med körkort, be dem köra er till akutsjukhuset som finns närmast, där kan i alla fall någon kolla snabbt på hunden och säga att det inte är någon fara
Annars så tar man taxi - bor man ute i ingenstans utan bil, så får man ta till andra sätt att åka på.
Livmoderinflammation behöver inte alltid ge feber - men det kan ändra sig väldigt fort från att hunden är pigg tills den är dödssjuk.
Ring distriktsveterinärerna - dom kan säkert åka hem till er, men det kommer kosta och risken är stor att dom ändå skickar iväg er till närmaste djursjukhus.
http://www.svenskadjurambulansen.se Hit kan man ringa för att få skjuts till veterinär.
"På natten är alla katter svarta"
I mina öron låter det här som ett läge för veterinären. Känns inte som att man sitter hemma å väntar in en sån här sak. Att vara hundägare är att ta ansvar för sin hunds hälsa. Du måste ju ha en plan för hur du ska ta dig till veterinären, tänk om din hund blir akut sjuk. Det kostar att ha hund, bara gilla läget.
Ett hem utan en hund är inget hem
O om du berättat om hur hunden mår så kan inte veterinärerna inte Vilja ta in hunden
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Hon har ju diskuterat fallet i telefon med fler veterinärer som då rimligen borde fått mer info än de korta textmeddelandena här. Säger de att hon ska avvakta och förmodligen hålla koll på fler eller andra tecken så finns det nog grund bakom. Det finns ingen mening med att slänga ur sig kaskader om att hunden kanske dör eller antydningar på att ts är en dålig ägare för det.
Kan man inte ringa djurambulansen och be dom hämta en såpass sjukt djur?
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
39 de finns nog inte ute i ingenstans. Är det inte bara sthlm de åker i?
38 jag tycker kommentarerna och oron här är bifogad. Folk oroar sig ju för djuret. Fast hon slutat med alla detaljerna nu.
men seriöst, blir bara besviken på mänskligheten !
jag skrev här för att få råd och hjälp och höra om någon kunde veta vad det skulle kunna vara.
INTE för att framstå som någon värdelös djurägare, tyvärr så är jag inte perfekt, men det är då inte ni heller som beter er såhär !!!
Jag tror en veterinärs råd ger mig mer än att få höra hur dålig jag är.
Hon mår bättre, har slutat halta, är piggare och flytningarna har blivit mindre och färre.
Och hur vi kan bo här? jo jag har inte så mycket till val när jag är studerande och inte har någon vidare inkomst, vet inte hur detta ska hjälpa min hund att bli bra men okej ^^
Men tack till er som kommit med bra tips och råd!
#43 Skönt att hon blivit bättre! 🌺
#44 verkligen ! Glad midsommar !:D
Underbart ^^ tycker du skötte det här jätte bra du var lugn o stirrade inte upp dig (om man gör det blir hunden nervös o kanske blir ännu dåligare) 🌼🌷🌞Glad midsommar🌞🌷🌼
Skönt att höra att hon mår bättre. jag tror inte de flesta inklusive mig skriver för att berätta för dig att du är en dålig ägare. Jag bor själv på landet långt i från några djursjukhus men då är det desto viktigare för sånna som bor som du och jag att vi har en akutplan för hur ska vi göra om hunden blir sjuk. Jag säger inte att det här gäller dig för jag känner dig inte men jag märker att många tänker på kostnaden för att köpa in hund, möjligen kostnaden för mat men sen tillkommer en bra försäkring och veterinärkostnader som kan uppstå när som helst hur som helst och där ingår ju även kostnad för att täcka att ta sig till veterinären.
När det gäller hur du kan bo där du bor så förstår jag utmärkt att man kan det. jag älskar mitt liv på landet även om det är långt ifrån allt. :-) jag har bott en sväng mitt i en av sveriges största städer också men nu vill jag bo här. På sidan om allt. Mina hundar älskar sitt fria liv på landet i en av sveriges stora glesbygdskommuner. Men när det kommer till mina hundar så kollar jag hellre upp dom en gång för mycket än en gång för lite hos veterinären även om det innebär många mil för att ta sig dig.
Ett hem utan en hund är inget hem
Vad bra att hon repat sig :) Inte lätt när ens älskling blir sjuk men hade jag varit i din situation hade jag nog inte kunnat göra mer än vad du gjorde.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Två dagar låter ju extremt när det föreligger risk för livermoderinflammation, men visst tenderar man att lyssna på vet. Och den här attityden att "åk in direkt det gör man bara punkt slut", alltså det finns inte alltid nånstans att ta vägen på tex natten.
Har en gång suttit en hel natt med valp hemma och åkt till veterinär på morgonen, då valpen hade råkat ut för ett högt fall. Fanns fan ingen som tog emot på natten. Ena personen satt i telefon för att fixa bil, (vi hade ingen och hade precis flyttat 5 timmar från familj och vänner) andra satt och ringde runt efter veterinär som tog emot, och överallt fick vi samma svar "ingen veterinär på natten". Det var en fruktansvärd jävla mardröm, hade ingenstans att ta vägen. Närmsta ställe med veterinär på natten hade tagit lika lång tid att ta sig till som att vänta till morgonen. Så vi tog till slut distriktsveterinärers råd, höll valpen varm och väntade ut natten. Valpen avlivades och jag önskar så det hade kunnat ske på natten istället för onödigt lidande fram till morgonen.
Fuck hela det systemet, och fuck alla som klandrar en för att man gör som vetten säger.
Distriktarna brukar ju ta emot alla tider på dygnet, om dom inte är upptagna med annat.
Trodde jag också men bevisligen stämmer inte det alla gånger. Kanske även beror på typ av skador, minns hur en distriktare som inte kunde hjälpa till och sa "det behövs röntgen i allra första hand och det har inte jag". Det stämmer inte alltid och det stämde inte för oss.
#43 Skönt att hon är bättre. Hoppas ni får många friska år tillsammans i framtiden. Och när jag undrade hur ni kunde bo där så menade jag inget illa. Jag skulle också väldigt gärna bo mitt ingenstans. Jag undrade bara hur ni tog er till jobb, affär, skola o dylikt? Utan bil, på något sätt måste ni ju ta er fram? Haha, jag som har bil o körkort blir ju lätt hemmablind, skulle ha svårt att klara mig utan bilen nu även om jag klarat mig flera år utan bil innan utan problem. För övrigt kan jag säga att jag är väldigt glad över att ha 20 min till strömsholm där dom har nattöppet. Det borde alla veterinärer ha.. Sjukhus för människor har ju öppet dygnet runt, så varför inte för djur?!…
Tydligen har det inte blivit bättre och jag hoppas hunden kommer till veterinär då du lagt ut detta på annat forum istället för att fortsätta här där du fått svar och tips… 🤐
På andra forumet skriver du ts att veterinärerna misstänkte löp. Detta har du inte sagt ett ord om här. Tycker detta är väldigt obehagligt, att du trots alla råd och trots att hunden blivit sämre igen inte åkt till en veterinär.
Och som du ser får du inte annorlunda svar på andra stället heller. En sjuk hund ska få vård omedelbart. Inte en vecka senare!
Har du fortfarande inte sökt vård för din hund så tycker inte jag att du ska ha djur, inte i öht. Får rysningar bara av tanken. Snälla, ta din hund till vet genast, innan det är för sent
Medarbetare på Social fobi iFokus
Jag har också bott mitt ute i ingenstans utan körkort och bil, med ett sjukt djur, vet hur de känns, riktigt surt är de när man behöver hjälp direkt, om du frågar någon som har bil och betalar för bensinen då brukar de gå bra att få skjuts, min pappa körde hur långt som helst så länge jag betalade.
Ta hunden till veterinär omedelbart, man är som djurägare skyldig att se till att djuret får vård. Förstår inte hur du har kunnat vänta en vecka med detta. Hade jag varit du hade jag ringt och sagt att jag kommer in oavsett vad dom säger. Om det nu är allvarligt så har du inte tid att vänta!
Meddela om hunden fått vård - eller ett nytt hem.
Folk är oroliga för hundens hälsa.
#50 nej,inte de jag ringt till iaf^^
#52, hehe ja, ursäkta för min reaktion men blev så frustrerad när man får personliga påhopp av okända folk ! ;)
#53, jo hon har blivit mycket bättre men sen gick det åt andra hållet igen men nu är hon bättre igen, men imorgon ska hon in på en koll, lika bra.
#54, ja du, jag har fått olika svar och liknande svar från olika veterinärer, har ju ringt 4 eller 5 olika. de kan ju vara så mycket olika, det kan vara löp, UVI livmodersinflamation, att hon gjort illa sig inuti, en hel hög med orsaker.
#55, det är dock inte jag som har huvudansvaret eller jag som står som ägare ,hunden står som sagt inte på mig, men jag har gjort allt jag kan för att få in henne till vet,fått i henne mat och tagit hand om henne så gott jag kan.
men rätt svårt när jag inte är 18, har bil eller körkort eller gångavstånd till en veterinär. jag kan inte trolla^^
#56 vad bra ! :) men jag har inte samma tur :/
#57 jo tack jag vet!! men som sagt så har jag gjort det jag kan ringt och fått råd och försöka få "fingrarna ur röven" på h*n som står som ägare, försökt fått fram pengar, bil, skjuts osv ^^
#58 hon skall in imorgon.
Bra att ni ska till veterinär, sent omsider, men ta detta som en läxa och lägg upp en plan i förväg till nästa gång (förhoppningsvis aldrig då, men du fattar) där du vet att det finns akuthjälp att få, att ägaren ställer upp, att det finns transportmöjligheter och att pengar finns till akutbesök. Om inte ägaren tar sitt ansvar hade jag inte haft hand om hunden, vad händer om den bryter ett ben, får en pinne i halsen, river upp så det blir en livshotande blödning till exempel? Det är inte något jag skulle ställa upp på för det är inte rätt att utsätta en hund för att behöva vänta på behandling.
Nu håller jag tummarna för att det är något lättfixat!
#60 ja jag har gjort allt som jag bara kan, ja det är ju ägaren som ska bry sig och se till att djuret får vård, men denne verkar inte göra någon stor grej av detta och tycker nog bara att jag överreagerat, men men upp till bevis!
Folk hade blivit mindre upprörda på just dig om du redan från start nämnt att det inte var din hund - du skrev "vi har en hund..".
#62 ja, den bor hos mig och min kille så ja^^
#63 om den bor hos dig och din kille så är det ju antingen din, hans eller eran hund - gissar att den är hans då eftersom du skriver att den inte är din?
#65 nix den är skriven på hans brors tjej
#61 Vad jag menar är att du inte ska sätta dig i den situationen igen. Det är ju helt hopplöst att behöva vänta i en vecka på att bli tagen på allvar. Hade det varit jag hade jag inte tagit hand om hunden på de premisserna. Antingen är det min hund och jag tar fullt ansvar eller så är det någon annans hund och då får den ta ansvar. Vill den inte det, ja då hade jag inte tagit hand om hunden. Det är inte schysst mot hunden och det är inte schysst mot dig.
#66 nej men jag vill ju dennes bästa har inte mage att bara kunna "skita" i hunden för att ägaren ska fatta allvaret , men förstår hur du menar !
men varför har ni hunden då ? Låt dom ta hand om hunden, så lär dom själva upptäcka problemet.
# Kan ni ta över hunden på riktigt? Förklara även för ägaren att det är ett brott att inte se till att en hund får veterinärvård i tid, det är liksom inte okej någonstans! Klarar hon inte av att ta hand om sin hund, ja, då ska hon inte ha någon heller. Jag vet att det är en svår sits, men hunden måste få komma först här.
#68 som ni märker så är inte min röst hörd efter allt detta tjat så tror inte de skulle lyssna på något annat jag har och säga heller, då detta är blodigt allvar^^
men hundens riktiga husse har blivit allergisk och jobbar mycket så därför bor hon hos oss
#65 Då hade ni kunnat tvinga ägaren att ta sitt ansvar - genom att åka med hunden till veterinären och ge namnet på ägaren. Då hade de tagit hand om hunden och de hade sett till att ägaren fått det hon skulle - betala för vården av SIN hund.
Skaffar man djur är det ett ansvar man tar på sig, vill man inte ha detta så skaffar man inte djur alt. säljer sitt djur så man slipper det. Att låta en hund gå över 1 vecka och vara sjuk för att man inte vill ta ansvar för den är vanvård av djur och kan bestraffas med bla böter, djurförbud och fängelse.
En anmälan mot hundens ägare skulle vara på sin plats, denna människa ska uppenbart inte ha djur.
Fast om hunden bor på heltid hos er, så låter det som ni egentligen är dom som har ansvaret - är det bestämt vem som ska betala vad om något händer ?
#69 ja jag trodde ( var nästan helt 100) på att det var våran hund tills jag ringde till en av veterinären då jag fick en tid( som avbokades….😭) å de ville ha ägarens personupg. DÅ fick jag reda på att hon inte var skriven på oss, av min kille ( kan lova att detta har skapat måånga konflikter…) så jag har gått runt i ca ett år och trott att det har varit våran, för vi (jag ) har stått för de vanliga kostnaderna som mat osv.
#71 ja, det skulle jag ha gjort, om jag hade vetat!!!! men nu ska vi iallafall iväg med henne och ägaren kommer följa med som det är sagt iallafall…
#73 Hoppas att ni kan lösa det så ni slipper det här i framtiden och naturligtvis att allt går bra nu!
#75 verkligen ! :)
#67 Fast ärligt talat så verkar det som om att du "skitit" i denna hund i en vecka nu och själv inte riktigt fattat allvaret.
Varken du eller den riktiga ägaren bör ha hand om denna hund om ni ej klarar av att ta med henne till vet trots att det krisar.
Medarbetare på Social fobi iFokus
Vaddå inte skriven på er ? Det kollar inte en veterinär ??? Finns gott om fodervärdshundar t ex där ägaren står som ägare och fodervärden går till veterinär med hunden. Det enda veterinären bryr sig om är att du betalar.
Men viktigast är att den kommer till veterinär oavsett vem som följer med och betalar
Spelar ingen roll vem som står som ägare på djuret, de struntar väl veterinären i, jag har gått till veterinären med min syrras djur många gånger och pappa har betalat, dom ville inte ens ha hennes personuppgifter.
Jag tycker de är märkligt att din tid avbokades i så fall.
Vill inte veta vart du bor - men vilka veterinärer har du ringt till?
Att de skulle kräva personuppgifter på ägaren OCH inte ta emot en så pass sjuk hund är något man själv skulle vilja kolla upp då det låter otroligt.
Om inte annat kolla upp kliniken och se om en varning om den borde spridas till andra djurägare.
Då får väl du skriva dig som ägare så länge, hos veterinären är det väl skitsamma, bara att höra med dom så det inte blir problem med försäkringen. Är hunden sjuk under ditt ansvar/ din tillsyn så är det DIN uppgift att ta hunden till veterinären, eller lämna tillbaka hunden till ägaren.
Jag vet inte, jag hör bara ursäkter. Tror ärligt talat inte på nånting Ts skriver. Hoppas hunden kommer till vet innan den dör eller nåt.
#82 Instämmer, det är mer än en hund begravd här.
Vem som står skriven som ägare på hunden visar inte vem som faktiskt äger den. Så länge ni inte skrivit något kontrakt på att ni bara är hundvakt så är det den som betalar för hunden och köper saker till den som kan räknas som ägare. Har man haft hand om en hund en viss tid (tror det var 6 månader) eller längre kan hunden räknas som ens egen om inget annat är skrivet i ett kontrakt eller liknande. Att sen veterinären skulle bry sig om vem hunden står skriven på låter väldigt konstigt.
Mvh Linn
Uppdatera gärna vad veterinärundersökningen visade🙂
tycket detta är lite komiskt att läsa, jag tror ju dock mer på vad en veterinär har att säga om djuret än vad outbildade har att säga 😉
#82 ursäkter? jag kallar det att berätta hur situationen ligger till jag, men efter som du inte tror på det så tycker jag ärligt talat att du inte behöver yttra dig överhuvudtaget! (:
#85 japp det ska jag har tid vid två så :)
#86 Ärligt talat så tkr jag att de låter väldigt konstigt att en veterinär inte tar in hunden. Ringer man flera gånger så tar dom in en. När min tik blev dålig så misstänkte veterinären livmoderinflammation men sa att vi skulle avvakta. Hon blev sämre så jag ringde igen på kvällen o fick komma in akut. Nu hade hon inte livmoderinflammation utan borrelia o de fick vi reda på efter ett x antal vet besök.
I övrigt så håller jag med #82. Synd att de är hunden som ska få lida..
Hemsida: Nivinas kaniner
#73 Jag har aldrig varit med om att veterinären kollar sådant. Jag var fodervärd till min hund i ett antal år och under den tiden så fick jag aldrig frågan vem som var ägare. Även andra i min familj har gått till veterinären och inte heller dom har fått frågan vem som är ägare. Så det tycker jag låter väldigt konstigt.
Hur gick det? Du har väl varit till veterinären nu om du skulle dit två? :)
Det har gått bra, jag var inte med då jag inte är hemma, men har talat men min pojkvän som var med in och de kom fram till att det var livmoders inflammation och tyckte det var konstigt att hon var så "bra" trotts detta.
och hon ska få äta antibiotika
#90 Som jag skrev på Vovve, ni kan inte ha haft mer tur, hon skulle lika gärna kunnat ha dött för ett par dagar sedan. Köp en lott och förebygg så att sådana här situationer inte händer igen.
Kan säga som en liten parantes att när jag varit hos vet, har de kollat vilka som äger hunden. När jag skulle hämta ut askan av "min" hund (som då fortfarande var skriven på förra ägaren idiotiskt nog) ville de ha leg på mig och jag var tvungen att uppge namn på ägaren för att det ens skulle kunna komma upp på tal (de var tvunga att ringa till honom och kolla så att det verkligen stämde också). Har även kollat att det är rätt ägare när jag varit in på rutinkontroll, inte vaccination men allt annat.
Ska dom enbart ge antibiotika - risken är otroligt stor att det kommer tillbaka. De flesta brukar välja att operera, för att slippa riskera att operera en ännu äldre hund. Hoppas det går bra för hunden.
#91 okej… de hade sagt att om man hade tur hade det till och med kunnat gått över av sig själv, men vem vet när oturen är framme!
#92 ja , de var noga med de när det handlade om medicinering och operationer !
#93 de tyckte inte att det skulle behövas, men la fram det som en alternativ men rekommenderade piller, sedan om hon inte biter på det så fanns det någon spruta man kunde ge dom, så operation är den sista utvägen.

En tik kan ibland gå med en livmoderinflammation upp till 2 år innan vi märker det. Om det rinner var ur henne, är det långt gånget. Spricker livmodern dör hunden. Har svårt att tänka mig att någon veterinär ska kunna säga att det kan gå över av sig själv. De flesta brukar rekommendera att man opererar, särskilt om hunden är i dåligt skick.
MVH Elin
Kan ju vara så att hunden inte är försäkrad, då tar man kanske till de billigare varianterna först.
Jag har varit med om en tik som gick från fullt frisk till döende i pyo på mindre än ett dygn.
Jag har haft hund i 30+ år o har aldrig behövt lämna personuppgifter när jag beställt tid. O oavsett så kan en vet inte veta utifrån personuppgifterna vem som äger hunden. Varken JBVs register eller SKKs hundägarregister är bevis på vem som äger hunden, många glömmer att ändra.
Nåja, vi får hoppas att hunden blir frisk o skrivs på någon som tar ansvar för den.
Jo det känns som man i det här fallet tar det minst kostsamma alternativet först. Kan tänka mig att veterinären nämnde operation. Jag vet inte, men får en sån känsla. Hade jag varit en fattig student hade jag KANSKE gjort samma sak. Om jag inte fått låna pengar utav någon.
#97, det var iallafall vad jag fick höra att dem sa! ägaren var med och betalade så det var hennes val och hon jobbar dock och har iaf ekonomi till de olika valen men gjorde det vet rekommenderade!
Jag har också fått frågan vid veterinärbesök om det är jag som är ägaren till djuret. Det verkade dock vara mer för dokumentering än nåt de dubbelkollade men vad vet jag… Jag föredrar att de är mer noggranna på en klinik oavsett vad det rör sig om. En veterinär som inte bryr sig så länge pengarna kommer in vette tusan om jag skulle lägga mitt djur i händerna på.
Varenda gång jag varit hos en veterinär har dom faktiskt frågat om personuppgifter, adress, namn, ålder, allt, om jag är ägare m.m. När jag hade iller som stod på mitt ex så spelade det ingen roll direkt, även fast de frågade, men de frågade. De kanske frågar folk som är -30, alltså ser en aning yngre ut, eller låter unga :) Har ingen aning.
#101 Jag är -30 och har aldrig fått den frågan någonsin av någon veterinär =P
En seriös klinik/djursjukhus borde begära rätt uppgifter om ägaren. Finns för många som uppger sig att vara någon annan/falska uppgifter och bara sticker med djuret utan att betala.
#101 Jag var 17-18år när jag var hos veterinären med illern, jag ser ut hela tiden ut att vara yngre än vad jag är och har en väldigt barnslig röst också, så kanske var därför dom frågade mig ;) Är snart 22år men folk gissar på att jag är 17år när dom ser mig.
Fast även om kliniken frågar - hur ska de kunna veta säkert? Det enda som skulle kunna vara bevis för att jag äger mina hundar är köpekontrakten och de brukar jag inte ha med till vet…
De har å andra sidan aldrig frågat om jag äger något av mina djur heller, däremot har de naturligtvis tagit adressuppgifter och dylikt för att kunna fakturera vid behov.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Har oxå fått ge ut mina personupgifter vid veterinär besök. Både via telefon och på plats. Även om hunden inte var min.
Har oxå fått ge ut mina personupgifter vid veterinär besök. Både via telefon och på plats. Även om hunden inte var min.
# 98 Jaha okej.
Självklart uppger man vem man är, adress o telefonnummer när hunden skrivs in, har dock aldrig behövt uppge det vid tidsbokning.
Mina föräldrar har tagit min hund till veterinären när de varit hundvakt åt mig & hunden blev algförgiftad… Då var det akut & det ifrågasattes inte alls, även fast jag även då var myndig & dessutom skriven på annan ort. Visst, det var väl mer närstående än TS fall, men låter helt orimligt att man blir nekad akut vård för att någon annan står som ägare. Dessutom måste det ju gå att isåfall om man tvekar, ringa ägaren & bekräfta uppgifterna. OT, men då det diskuterats nu i slutet av tråden är det bara mina allmänna funderingar…
Fast hon hade ju inte nekats vård på grund av ägarskapet, som jag förstod det, utan det var bara att när det kom på tal så upptäckte hon att hon inte ägde hunden.. Vilket visserligen låter underligt nog..