Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1785 ggr
Emmny
0

Överös med info !

Jag och min familj funderar starkt på att skaffa hund !

Såklart finns det en del att veta och eftersom här finns så många erfarna och duktiga människor tänkte jag be er om hjälp och råd.

Skulle gärna vilja veta om hur allt ska "va" när hunden är valp, dvs begränsad plats eller inte, när ska man börja träna in namn osv. Allt sånt ! Även allt annat som är viktigt att vet när hunden blir äldre osv. Överös mig med info så att säga !

Jag klickar även runt på lite olika sidor men känns bra att även kunna fråga.

Är så tacksam för hjälpen !

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

[Forest]
0

Begränsad plats eller inte- Här har alltid valp/hundar fått vara överallt förutom när dottern hade hamstrarna så var hennes rum hundfritt. 

,När ska man börja träna in namn- Vi lekte och sa namnet från dag ett.

osv. Allt sånt  Där vet jag inte helt vad du menar? Men jag väljer ta med promenader och ute tid + lite till. Här gick vi ut ofta första tiden, efter mat,lek,sov var det ut snabbt för slippa olyckan inne. Vi sa alltid duktig tjej/namnet när behoven gjordes ute, men aldrig fyat olyckor inne då en valp inte förstår eller kan hålla sig. Det är en mognad och dessutom beror det på om man ser signalerna när valpen/hunden är nödig.  Vi var ute olika beroende på väder o tid med. Vi höll oss till samma plats för att Enja som valp skulle känna sig trygg o våga bajsa o kissa av sig. Vissa vill inte göra ifrån sig i trädgård men då brukar det räcka med bara gå en bit ifrån o låta dom göra ifrån sig.  Vi hade mycket simpelt med Enja jag hade väl målat upp alla tyggar på skor och annat som inte är hundens leksaker.  Här valpsäkra vi hela hemmet, det innebar stängsla trappen, gömma alla kablar sladdar för slippa få en valp som biter i kabel. Vi valde att ha valpen i sängen från dag 1 hon sov hela natten men det är upp till varje ägare att välja. I efterhand har vi valt att inte ha dom i sängen när vi sover. Man ska även veta att ensamträning kan ta tid, detta är något man bör planera in och ha tid till en valp/hund.  Bra läsvärt är detta

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Även allt annat som är viktigt att vet när hunden blir äldre osv. Vet inte heller vad du menar helt. Men jag väljer svara hur det ser ut lite här en normal dag och en ledig dag. 

En normal dag börjar i regel här vid 05-06 med att släppa ut hundarna för låta dom göra ifrån sig för sen göra sig själv klar. Därefter väntas en promenad på ca 40 minuter.  Här jobbar vi väldigt ofta olika tider så hundarna är sällan hemma själva längre tid. Så dagen planeras med promenader efter detta.  Jag går alltid en långpromenad framåt kvällen vid 19 -20 tiden då jag jobbar i butik så vill jag gå efter jobbet för rensa skallen lite ;) 1-2 tim promenad tas, här sker även olika träning som inkallning,vardagslydnad, samt trix därmed tar det lite längre tid :D 

En ledig dag börjar dagen senast 8, har mannen åkt till jobbet har hundarna redan vart ute för kissat där med kan jag dra lite i sängen :) Ledig dag tas 2 långpromenader ofta med kompis för att träna och låta hundarna leka av sig med andra.  Jag åker 1 gång i veckan till hundklubben för att göra något, där finns det ett bra spår att gå där det finns olika hinder och övningar under promenaden mycket uppskattat. Annars är det agility vi tränar. Även kompis med sina hundar brukar följa med.

Emmny
0

tack så mycket, till stor hjälp !

Ha det bra !

CissiD
0

Vet inte exakt vad du vill veta men skriver de ja kommer på :)

Jag har skaffat en valp för några veckor sedan och vi började med namnet så fort vi bestämt vad de skulle vara (andra eller tredje dagen tror jag det va) hade vi bestämt det innan så hade vi börjat från dag ett. 

Se till att ha någon hemma med valpen första tiden då ensamhetsträning inte är det lättaste. Rumsrenhetsträningen gör en ju väldigt trött när man ska ut och rasta (minst) varannan timma dygnet runt. Så va det för oss i alla fall. 

Vi blev tvungna att stänga av med kompostgaller eftersom vår valp hade svårt att koppla av när det blev för stor yta. Sen är det ju också så att valpar biter på allt så om du har kablar som hunden kan nå eller lister/väggar som du inte vill ha bitmärken i så gäller det att du har koll hela tiden och det hjälper att valpen inte kan springa runt på för stor yta eftersom det blir svårt för dig att ha 100% koll. Sen får han va i de rummen när vi är där så vi har inga hundfria rum. Men det är ju en smaksak. 

Träna valpen på namn, baslydnad och liknande kan man göra så fort valpen känner sig hemma. Med en valp hemma kan man aldrig ha för mycket tuggpinnar/leksaker för valpen att tugga på. 

Vår dagsrutin ändras hela tiden som det är just nu så svårt att säga exakt hur vi gör vi går ut när han säger till och sen busar vi och tränar lite lydnad mellan sovstunderna. 

Jag har ju själv inte haft någon vuxen hund än så ja överlåter de åt de som har erfarenhet av det. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Emmny
0

Men  tar ni ut hunden i trägården när den ska kissa och bajsa eller går ni från tomten ?

Ha det bra !

-Aida-
0

#4 Jag gick ut på tomten, vissa hundar vill däremot inte göra på gård, då får man gå en liten bit och se om den vill gå då, annars är de bara att gå runt i lite cirklar och vänta på att den gör nåt, gå inte in förrän den uträttat sina ärenden ute och massa med beröm, den optimala årstiden är väl nu i sommar, jag fick min valp mitt i vintern, de va inte kul att rusa ut i kylan, inte hade man tid att ta på sig kläder heller sen va han ingen hund man direkt tar under armen.  :P

CissiD
0

Vi bor i lägenhet så vi har ingen trädgård men vi går ut på gården och rastar där. Har du en trädgård så ta bara ut valpen på gräsmattan så den kan göra ifrån sig och leka lite. På natten tillät ja inte någon lek och uppmuntrade bara när han va lugn och nu sover han genom nästan alla nätter och är en morgontrött herre :) 

Med valpar behöver man inte tänka på motion men att gå ut från tomten för att utforska saker i valpens takt är både bra och roligt för valpen. Håll bara koll på när valpen blir trött så får man bära en stund eller bära hem.

Emmny
0

tack allihopa ! 

När tycker ni det är bra att börja byta miljö lite, tex skogen eller hälsa på någon ? För vi ska ha släktkalas här precis efter att vi fått vår lilla valp, med säkert 10 pers är det okej eller för tidigt ? 

Sen vill jag gärna veta vad det mest effektiva och bästa sättet att säga till valpen när den gör något fel ?

Ha det bra !

CissiD
0

Det beror ju helt på valpen och hur säker den känns med er. Vi gick på släktkalas andra eller tredje dagen efter att vi fått hem vår lilla valp men han va väldigt säker från första stund han kom till oss.  Och det gick hur bra som helst han låg i mitt knä majoriteten av tiden och sov. Men han hälsade på alla och va nyfiken. 

Det andra är svårt jag började nästan direkt att lära in kommandot "låt bli". Vilket funkar bra nu och så började jag lära in nej vilket inte alls är lika effektivt ännu.  Men låt bli är bra att ha när valpen försöker äta saker utomhus som den inte borde stoppa i sig eller till och med kan vara farligt för den.

[Forest]
0

7 det där är olika vad man anser själv att valpen klarar av. Hör med uppfödaren om tips då om detta. Har ni valt valp nu? Vart det en dvärgpudel?

Emmny
0

Ja, en dvärgpudel ! Jag har varit i kontakt med en uppfödare som vi ska åka till imorgon :) så spännande !  

Eftersom vi är 4 i vår familj och ska få en liten valp som ska lära sig "låt bli" & betydelser av saker vi gör osv är det väl väldigt viktigt att vi allihopa säger samma, tex så att ingen säger "nej" och någon säger "låt bli" i samma syfte. Menar att det är väldigt mycket att tänka på och när hunden är så liten är det viktigt att vara tydlig.

Tycker ni man ska göra någon sorts lista på vad allt "betyder "osv eller har någon en bättre ide ?

Ha det bra !

CissiD
0

Jag har båda eftersom nej använder man lätt utan att tänka sig för så så småningom så börjar de ju fatta vad de betyder ändå. Låt bli har jag haft mer som ett tränat kommando och inte använt förrän jag vet att han kommer att göra det.  Så nu när jag säger låt bli så vet han att det inte är någon diskussion om han får eller inte får göra det. Medan nej är ett alldeles för vanligt vardagligt ord så de slinker ur mig stup i kvarten. Svårt för honom att veta vad man menar då. :) Men självklart ska ni använda samma ord. Men se till att valpen verkligen vet vad det betyder innan ni använder det överallt. Det blir mycket enklare för valpen att göra rätt då :) Så tänker jag i alla fall.

Ja en lista kan säkert funka bra även när ni försöker lära in nya trick så att alla använder samma. Vi är bara två så vi har inte behövt någon lista.

Arashi
0

vad kul med valp=) du har redan fått bra tips om rumsrenhet och valp säkring, så kan försöka komma på nått att skriva också=) nått man måste tänka på e att en valp är en bebis och är helt beroende av er, i början kan man inte ställa allt för höga krav på den,  Ett bra tips är att ha några få, men tydliga regler och att alltid va konsekvent, då slipper ni många problem i framtiden:) ex. ni vill inte att hunden ska tigga vid bordet men en i familjen bestämmer sig för att låta hunden smaka en god bit, då har ni snart en hund som alltid kommer prova sin chans-de kanske går den här gången:p

ex på grundregler för valpen som jag hade på min:

1. inte jaga katterna

2. inte va i soffan

3.inte tigga mat

4. inte bita människor i vaderna

5. inte bita på möbler

sen las de på mer regler när valpen blev äldre och hade börjat lära sig lite mer vardags lydnad:)

Att avbryta ett oönskat beteende:

de bästa är att avleda, de kommer spara er massor av onödiga diskussioner med valpen. De gör ni genom att locka ev sätt någonting värdefullt/intressant för valpen precis framför nosen på den och föra bort den fån de oönskade föremålet. Om den tex biter på stolsbenet-istället för att skrika nej på valpen klämmer du lite på en pipleksak och gör dig rolig-valpen avbryter de den gör å kommer till dig. Bita på saker brukar valpar sluta med att göra av sig själv efter dom tappat tänderna efter 5 månader ungefär. De enda ni behöver göra är att avbryta så valpen inte får en vana/lär sig att något förbjudet är kul etz genom att avbryta den i tid. Om den biter på er är de bra att alltid ha ett litet ben till hands som ni helt enkelt håller i och ger till valpen så den får tugga på de i stället.

Att börja träna med valpen kan ni göra på en gång. Tänk på att ha korta pass gärna flera pass på högst 5 min uppdelat under dagen istället för ett långt pass. Tänk på att sluta när de går som bäst, så kommer valpen alltid vilja vänta på mer:)

Arashi
1

a just de, sen har vi de här med låss och förbjudna saker som valpen kan hitta ute:P försök att undvika misstaget att kasta dig över valpen och slita ex bananskalet ur munnen på den så fort den hittar något intressant, de ni säger valpen då är att de där bananskalet är något matte tycker är JÄTTE viktigt, bäst jag lär mig efter matte och beskyddar de  med mitt liv. självklart finns det situationer när man inte har något val som att valpen hittar choklad eller något som faktiskt är farligt. Men många saker är inte jordens undergång typ banan, bullbit, snorpapper harskit etz :P De är igen något dom ofta växer ur (om du inte har en extremt mat glad ras) För en valp är allt nytt och spännande. Gör istället så att du skuttar ifrån valpen som sitter med sitt bananskal, ignorerar den helt och tar fram tex en boll som du börjar leka med-hoppa skutta för liv-jaa lossas ha jätte roligt. Med stor sannolikhet kommer valpen komma och kolla vad du håller på med för roligt och kan då få leka med bollen=)

Problem som kan uppstå om man hela tiden tar saker från valpen , är att den börjar vakta, och de kan ibland gå riktigt illa.

Träna samtidigt in ett låss kommando på sidan av. Sedan när de sitter jätte bra kan man be hunden att låssa de den hittat ute. Förövrigt kan man köra med bytes handel, du ger hunden ex en godis i utbyte mot bananskalet.

[Forest]
0

Vi är 5 personer i familjen och här har vi inte haft grundregler eller lista på olika saker. Detta beror säkert mycket på att Enja var en otroligt enkel valp men så är inte alla valpar. 

Jag tycker inte man behöver vara exakt lika dana alla i familjen, sen visst ska man inte tillåta den bita på skor en dag o nästa inte. Avleda som föregående talare skrev tycker jag är det bästa man kan göra. Sen enkelt lyfta valpen från bita på skorna och ge annat mer tuggbart är ett sätta o visa nej men här. 

Hur gamla är barnen hur insatta kommer alla vara i skaffa hund?

SuperLimm
0

Ni kan göra upp en lista på saker ni tycker är okej att valpen gör och saker som inte är okej. Tex om valpen får vara i soffan, sängar, köket osv. Om den får rusa rakt in i hemmet efter att ha varit ute eller om den ska sitta vid/utanför dörren tills den får ett varsågod (tänk dock på att om den får rusa rakt in i hemmet så kommer den göra det även när den är blöt och lerig).
Där är det viktigt att alla är överrens så det inte blir som #14 skriver att man tillåter en sak ena dagen men inte nästa dag. Det är viktigt att vara konsekvent! :)

Lycka till! :)

Mvh Linn