Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6908 ggr
Moag
0

Vilket torrfoder anser ni är bäst?

Jag funderar på att byta foder till min hund, hon äter nu royal canin men jag har läst att det kanske inte är så bra? Det finns ju indelat i raser men det kanske bara är lurendrejeri? 

Efter att ha googlat lite funderar jag i alla fall på att testa standard. Någon som ger det till sin/sina hundar? Något speciell sorts som är bättre? Finns det någon billig sida att beställa hem det från nätet på?

Moag
0

Jag är mer inne på "Acana Lamb & Apple" nu, om någon har erfarenhet av det. Jag tror att standard har för stora bitar för min lilla hund.

Hildgrim
1

Torrfoder jag anser är bäst är t ex K9, ZiwiPeak, Orijen frystorkade foder, Easybarf osv. Anledningen är för att det är lufttorkat eller frystorkat och har rätt bra innehåll. Torkat foder innehåller mer näring och är mer lättsmält än bakat.

vallhund
1

#2 Nackdelen är att de transporteras över halva jordklotet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hildgrim
4

#3 Inte alla, easybarf är danskt. Men jag tycker inte man ska behöva ha dåligt samvete för att köpa ett foder långt ifrån om det inte tillverkas lokalt. Om det inte finns någon efterfrågan så kommer inget svenskt eller Europeiskt land att börja tillverla det heller. Så genom ökad efterfrågan kanske det dyker upp lokalt sen också.

knutteknop
0

Jag har bytt till standardt till min papillon, jag älskar det! Inte för hård eller lös i magen, mindre bajsande, inget firande och hon klarar av dom stora kulorna galant plus att hon håller sig mätt hela dagen vilket hon inte gjorde på varken Royal Canin eller Robur :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

lizton
1

# Inte att rekommendera just nu eftersom många hundar blir sjuka av fodret.

Igår skrev en person på ett annat hundforum (vovve)  om Standardt:

"Två tikar förlorade sina valpar i magen , samt 13 hundar vart svårt magsjuka. Allt är under utredning Standart har medgett en del saker såsom ister mm." 

Jag skulle själv inte ge något med ris så ofta till en hund pga arsenik som finns i allt ris. Ris tar upp arsenik ur jorden mer än andra spannmål gör. Människor ska inte äta ris jämt utan variera med annat och barn under 6 år ska inte alls dricka risvälling. En liten hund äter mer i förhållande till sin vikt och det blir mycket 2 gånger om dagen under lång tid. Just det ris Standardt använder, parboiled ris, hade de högsta värdena av arsenik i de senaste testerna i USA.

Jag skulle välja ett spannmålsfritt torrfoder av livsmedelskvalitet. Om din hund är liten så tex Acanas för små raser. Andra med livsmedelskvalitet är Kingsmoor, Olivers och  Orijen. Jag tror alla de har sorter för små raser.   animail.se och hemfoder.se har alla utom Olivers. zooplus.se har många foder till lite lägre priser tex  Simpsons spannmålsfria och av livsmedelskvalitet. Storleken på kulorna vet jag inte.

Olivers bestställs genom deras egen hemsida. Välj små raser och spannmålsfritt. oliverspetfood.se

[fabienne]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag råkade ha två sorters Standardt och Acana Lamb & Okanagan Apple hemma så jag tog en jämförelsebild. 

Till vänster Standardt Normal, mitten Acana, höger Standardt Vild.

lizton
0

#1 Acana Lamb & Apple är ett mycket bra foder och det passar känsliga magar. Jag har haft det och andra av Acanas foder under flera år och det har funkat kanon. I början får man fasa in långsamt om det tidigare fodret varit mycket olikt (som RC) Man kan strö lite kruskakli över fodret i början man vill skynda på fastare avföring. Det kan ta några veckor innan avföringen blir exakt som man vill ha den :) Det kan komma några fisar i början tills magen ställt om.

Acana har mycket gott rykte på foderforum i USA och Kanada. Företaget har aldrig haft några återkallningar, vad jag vet. Acana får toppbetyg på alla de foderbedömningssidor jag sett. Tex här:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/acana-dog-food-dry/

Misarn
3

Det torrfoder som är bäst är det som hunden mår bra av helt enkelt.

[TeamGolden]
2

Nu äter min hund sams spannmålsfria, men måste säga att det bästa han ätit har varit magnussons. det är högklassiskt foder till billigt bris, kravmärkt och svenskt och visst sams är jättebra det med, det ligger också i toppen enligt mig bland de bästa torrfodrerna men magnussons är verkligen kanon foder.

Moag
2

#9 Jo så är det ju, men jag menar om man tänker på innehållet.

Jag har i alla fall bestämt mig för Acana. Nu hoppas jag bara att min vovve ska äta det också, hon är väldigt kräsen. 

Tack för alla svar!

Misarn
2

#11 vi kör med Acana chicken burbank potato och det fungerar verkligen super på våra tjejer som är känsliga i magen.

[fabienne]
2

#11 Hoppas vovven både äter och mår bra på nya maten! :) Jag använder ibland Acana som godis till min hund och han älskar det. Han är dock inte värst kräsen så det kanske inte säger speciellt mycket…

Mischa
3

"Många" hundar blir sjuka(?) vilka är dessa, och hur många är "många"? ett påstående saxat från ett annat forum säger ingenting, du glömmer även dem hundar som blivit bättre på fodret. Skall du komma med så grova anklagelser att djur blir sjuka på ett specifikt fodermärke så bör det finnas ett bättre underlag, alla kan vi räkna ut med halva skinkan att alla foder inte passar alla individer.

Förlåt TS för att jag går OT.

Men jag har bevittnat den här användarens smutskastning av standardt så länge och på många forum att jag börjar ruttna på det.

Går man in på användarens inläggshistorik så börjar det bli tydligt vilken agenda som finns, varför är man enbart delaktig i fodertrådar och alltid där på studs med samma gamla repetoar så fort "standardt" nämns?

≧◔◡◔≦

Moag
0

#14 Det är ingen fara. Jag håller med om att det verkar märkligt.

Angående att byta foder… Det nuvarande som vi använder lär hinna ta slut. Måste jag då köpa en ny förpackning för att börja med att ta lite av den nya maten i taget, eller är det inte nödvändigt? Om jag har tur så finns det lite foder kvar när det nya kommit, så att jag kan blanda lite i början, men max för 2 dagar.

drika
0

four friends skulle ja gett om ja använde torrfoder:)

Hälsningar

Fredrika

Hildgrim
3

#10 Vad är det som är högklassigt med Magnussons? Vad jag kan se så består fodret till största del av grahamsmjöl. Det är väl inte speciellt bra?

lizton
0

#14 Gå in på vovveforumet och fråga den medlem och moderator som skrivit detta. Eftersom hen skriver att problemet är känt och att Standardt håller på att utreda varför hundar blivit sjuka och att det kan  bero på en av råvarorna,  så kan du ju ta direkt kontakt med tillverkaren för närmare information. En seriös tillverkare är öppen med problem som uppstår under tillverkningen. Foderåterkallningar är inte ovanliga. Det är väl bra om TS får veta detta nu och är uppmärksam om hen skulle välja fodret.

Mischa
3

H*n har enbart skrivit det du citerade först gällande att problemet skulle vara "känt", jag vet inte vad det finns att medge gällande ister, det framgår rätt tydligt på förpackningen vad det innehåller, när jag fortfarande gav torrfoder hade jag aldrig problem, slänger man däremot ner fodret i en tunna och inte rengör mellan gångerna så självklart är risken stor för att det härsknar.

Eftersom jag var så pass nyfiken av mig så tog jag chansen att fråga tillverkaren själv då jag inte hört ett knyst om någon återkallning.

Och mycket riktigt.

1, Det existerar inte någon utredning eller dåliga råvaror.

2, Ägare till dessa 13 sjuka hundar samt valpkull har märkligt nog inte hört av sig.

Jag tycker också att det är viktigt att TS får avgöra själv, men inte baserat på hörsägner.

Även om fodret skulle vara det enda som knyter samman dessa hundar  så är det ex. rätt så mycket som kan gå snett med en valpkull, hundar kan bli dåliga på annat än bara fodret eller om det har lagrats fel.

≧◔◡◔≦

lizton
0

#19 Det finns två inlägg av samma person på forumet. Du kanske inte såg det här:

"Två tikar förlorade sina valpar i magen , samt 13 hundar vart svårt magsjuka. Allt är under utredning Standart har medgett en del saker såsom ister mm."

Det jag fetstilat innebär ju att det är känt. Antingen har du pratat med någon som inte känt till det eller så vill de mörka det.

Kanske riset är orsaken. Förutom arsenik från jorden så kan det finnas mycket gift från fordonens utläpp i ris eftersom ris torkas på vägar och flygplatser. Fordon i Asien släpper ut mycket mer gifter än våra fordon gör.

Bilder på ris som torkas på vägar:

https://www.google.se/search?q=riset+torkas&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=lP2nU46LCMfNygPKs4LIDw&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1024&bih=565#facrc=_&imgdii=_&imgrc=FGX30igujadHPM%253A%3B7F_AoZDkMo2PlM%3Bhttp%253A%252F%252Fbowsaw.se%252Fimages%252Flandsbygd%252Fhun19hi.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fbowsaw.se%252Fhemma_hos.html%3B400%3B268

Annars så är de vanligaste orsakerna till att hundar blir sjuka av torrfoder salmonella eller aflatoxin (mögelgift). Allt spannmål kan angripas av mögelgifter.

Mischa
3

#20 Åter igen en massa spekulationer. Nu låter jag tråden återgå till Ts frågeställning. //Mvh en hundägare som gett sin hund både ris och ister utan bekymmer under flera års tid .

≧◔◡◔≦

LeaBus
1

#20 Visa istället en trovärdig källa på att detta har hänt, en kommentar på ett forum säger ingenting. Standardts ris kommer INTE från asien!

Misarn
0

#22 fast ris är importerat, det går inte att odla ris i vårt nordiska klimat som jag förstår det :-) Asien står för över 80 % av all risodling, men det finns andra platser där det finns omfattande risodlingar som i Sydamerika och i Väst- och Östafrika. Ris odlas även i södra USA och i andra i-länder. På dessa platser är riset en kommersiell gröda och odlingen sker med maskiner. Det finns omfattande odlingar runt många flodslätter, till exempel kring Ganges, Bramaputra, Irrawaddy, Mekong och Chang Jiang. Odlas framförallt i södra och sydöstra Asien. Monsunregnen på sommaren är av stor vikt när man odlar låglandsris som kräver enorma mängder vatten. 90 procent av allt ris som produceras är just låglandsris.

[TeamGolden]
2

#17 jag utgår ifrån hur min hund mår av det och att det är svensk tillverkat. Ett foder min hund mår toppen av är bra enligt mig, och grahamsmjölet är jag helt ok med om man tänker på all den skit som kan pressas i andra foder som är kemikalier och färgämnen.

lizton
0

#22 Torkning av ris sker på samma sätt på fler ställen i världen.  Standardts ris kan komma från Afrika ( Egypten), Grekland eller Italien.

Här torkas ris på en motorväg:

http://wendyveenvliet.wordpress.com/2011/05/13/h%E1%BB%99i-an-again/img_5347/

vallhund
0

#20 Länk till originalkälla på det citatet?

#25 Av skriftstilen att döma så har bilden tagit i ett sydostasiatiskt land. Varifrån kommer riset som används i Standardts produkter?

Mischa
1

Enligt hemsidan: Italien, Grekland & Egypten

≧◔◡◔≦

lizton
0

#26 Här får du länken du efterfrågade  till orginalkällan på citatet:

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=7159415

Forumdiskussioner är inga tillförlitliga källor, så det behöver du inte påpeka. Jag ser dock ingen anledning att betvivla denna medlem och moderator på forumet.

Anledningen till att jag publicerade det är att jag själv skulle vilja vara förberedd om hunden skulle bli dålig. Det behöver givetvis inte gälla alla säckar om det varit något med en råvara. 

De stora tillverkarna brukar vara öppna med sådant och gå ut med serienummer och datum på dåliga säckar. Det är inte alls ovanligt och kan drabba den bäste. Ex så hade Diamond Petfoods stora problem med dåligt foder i  de foder som tillverkades i fabriken för ett par år sedan. Det blev fler och fler foder och till sist var summan uppe i 17 återkallade foder. TOTW är ett av deras foder och just då skrev många att deras hundar blivit sjuka av fodret. Problemet försvann så småningom, men det tog uppemot ett halvår innan Diamond Petfoods hade fått ordning på det hela.

Om det här skulle vara nåt liknande det som hände DP så kan givetvis fler märken vara inblandade.

vallhund
4

Säg som det är istället, du dammsuger diverse hundfora efter inlägg om Standardt o tar varje tillfälle i akt att skriva skit om just detta fodermärke. Det har ju pågått i flera år.

Jag behöver förvisso inte påtala att diskussioner inte är tillförlitliga källor, det räcker med att påpeka att du återger o sprider rykten/påståenden som passar dina syften, knappast av omsorg av random hundägare runtom i landet/världen.

lizton
2

#29 Du gör våldsamma överdrifter. Du själv " skriver skit" (ditt uttryck) om Royal Canin, Eukanuba m fl  på hundforum. Du "skriver skit" om veterinärers foderkunskaper och om veterinärfoder.

Anser du att vissa fodermärken står i en särställning och att man inte får ha någon åsikt om dem?  Det finns många personer som "skrivit skit" om Standardt både här och på andra hundforum.  Häromdagen skrev en  medlem om att flera av hennes hundars magar kraschat av fodret, att hennes hundar tappat muskler och magrat och om att hen blivit mycket otrevligt bemött av Standardt vid kontakt. Hen får alltså inte skriva det, anser du?

Jag förstår att Standardt använder hundforum som  marknadsföringsplatser. Vi har i åratal kunnat läsa vissa medlemmars rek av detta foder i alla möjliga sammanhang. 

Det är inte forum som gör att Standardt tappar marknadsandelar. Generellt över hela världen har hundägare börjat gå över till spannmålsfria torrfoder av livsmedelskvalitet. Man tycker att hundens foder är lika viktig som övriga familjens mat. Färskfodertrenden tar också marknadsandelar. 

Om ett litet svensktillverkat medeldyrt torrfoder ska överleva krävs att de hänger med i trenderna. Carrier har gjort det och har ett spannmålsfritt alternativ.  Magnussons står i särklass genom att de är de enda med 100 % svenska råvaror och det enda bakade torrfodret, så det tror jag kommer att behålla sina marknadsandelar och det säljs sedan några år ute i delar av Europa.   

Du själv kompletterar ju med Magnussons Meat &Biscuit. Varför ger du  inte Standardt?

vallhund
0

Använder som träningsgodis, inte kompletterar. Finns i lagom förpackning i min ICA butik, funkar bra när jag behöver ha med mig något som inte är klibbigt.

Skulle jag vara nödd o tvungen att utfodra med torrfoder skulle jag inte använda vare sig det ena eller det andra av de Svenska fodren.

Ja, jag har starka åsikter om foder o luftar dem ibland, inte alltid, beror på frågeställningen.

Till din cred erkänns att du utvecklats, läst o lärt dig mycket undr årens lopp. Du är inte lika enkelspårig numera.

mvh

Hildgrim
1

Jag tror det kan ligga något i det Lizton säger. Livsmedelsverket har gått ut och sagt att barn ej bör dricka risdrycker pga arsenik. Dom har även sagt att det är viktigt att barnen inte äter för mycket ris utan varierar med andra kolhydratkällor.

Så om barn inte bör äta mycket ris, varför skulle det då vara bra för hundar? Visst, lite ris då och då skadar antagligen inte. Men om man ger ett foder som huvudsakligen består av ris varje dag så blir det väldigt mycket ris.

Jag hade inte vågat chansa.

vallhund
0

#4 Kollade upp Easybarf, skulle kosta ca 375 kr i månaden för en 20 kgs hund, helt OK pris.

Skall se var i närområdet det finns, kan vara bra att ha som nödfoder (bor långt från ära o redighet), samt enklare att ta med sig när man är ute på vift.

Tack för info. 🌺Hade aldrig hört talas om.

SuperLimm
0

#4 och #33 Vart hittar man easybarf? är det ett eget märke?

Mvh Linn

Hildgrim
1

#33 Det var ju jätte bra pris om man jämför med liknande produkter. Nu har jag inte provat det själv (med tänker nog testa att ha med det som semesterfoder) men det verkar som att det kan vara det bästa alternativet vad gäller torrfoder. Torkat med 99% kött/ben och närproducerat. ;P

#34 Det är Pommys som har rättigheterna till fodret i Sverige. Man kan beställa det på deras hemsida såg jag. http://www.pommys.se/easy-barf/

SuperLimm
0

#35 googlade lite och hittade det där samt på något sida som hette zoozoo.com men visste inte om det var rätt :)

Ska det blötläggas då innan man ger det?

Mvh Linn

Hildgrim
0

#36 Det står att man kan ge det både torrt eller blötlagt. Jag gissar att fodret inte är lika hårt som traditionella kulor.