Framspringande hund - hur gör ni?
På senare tid har det dykt upp lösa hundar lite här och var, något vi varit skonade från tidigare. Jag trodde att jag skulle mota bort den andra hunden och hålla min hund bakom mig. Detta försökte jag första gången men jag har länge kämpat med min hunds vilja att komma fram till andra hundar för att hälsa, och om han känner tryck och blir tillbakadragen i en sådan situation blir han istället osäker (antagligen på grund av att han inte kan visa sitt kroppsspråk fullt ut). Så när lösa hundar kommit fram till oss efter det har jag rent instinktivt släppt kopplet, för att undvika att min hund ska känna sig trängd eller missuppfatta situationen, och han har möjlighet att springa iväg om han vill istället för att stå fast. För oss passar den metoden bättre än att försöka separera hundarna till varje pris. Förutom släppa kopplet håller jag mig lugn och fokuserar på min hund, även om jag självklart blir irriterad över sådana händelser och vill "läxa upp" ägaren.
Hur gör ni när det kommer en lös hund framspringande till er hund?
Jag håller kvar i kopplet, föser min hund bakom mig, gör mig stor och stadig och försöker få bort den andra hunden. Min hund ska inte behöva lösa den situationen på egen hand och eftersom min hund inte gillar alla hundar och ALDRIG backar från en fight (hon är en terrier ut i klospetsarna) så är det den metoden jag använder. Vi har ingen fungerande inkallning på vår hund i de situationerna, så att släppa henne är ingen bra idé om det inte är en nödsituation eller så.
Håller kopplet, hunden bakom mig och motar med all kraft mot den andra hunden. Är det flera hundar eller en väldigt stor och aggressiv hund så plockar jag upp min hund - men endast om situationen verkligen kräver detta.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 jag förstår, allt beror ju på ens egen hund och vad som passar den. jag har alltid tänkt att det är så jag ska göra men det är svårt.
#2 nu har vi bara mött trevliga hundar och då har det funkat att släppa kopplet, tänker att om hunden är aggressiv har jag inte ett koppel som stoppar honom, men det är möjligt att jag skulle agera annorlunda om en sådan situation uppstår. man hinner dock inte tänka så mycket och på automatik har jag släppt kopplet de senaste gångerna.
Vi går bara vidare. I enstaka fall, när jag känner mig osäker på om hunden är vänlig, tar jag upp min hund.
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att ägaren till en framspringande hund är oansvarig. Hunden kanske lyssnar till 99% men just då fick för sig att springa fram. Jag tänker eftersom att du skriver att du skulle vilja läxa upp ägarna till hundarna.
#4 Skulle man be om ursäkt är man förlåten, klart det kan hända även den bästa. Jag är aldrig otrevlig mot de jag möter även om jag kan bli irriterad efteråt, om de struntar i att ta in hunden till exempel. Med läxa upp menar jag säga till att det inte uppskattas att deras hundar kommer fram, de kanske inte förstår det. Mötte en man utanför där vi bor & han hade sin lös i ett bostadsområde för att hunden var "snäll" ( han hade en mindre "snäll" kopplad). Han tänkte uppenbarligen inte på att det kan betyda olägenheter för andra eftersom den sprang fram till min hund, mannen försökte inte få in den och kopplade den inte heller.
Jag går oftast mellan, min hund bakom. Men min hund är också sån som gärna vill hälsa och leka, mer än mest. Så är väldigt jobbigt när lösa hundar rusar fram eller ägarna släpper fram då jag försöker få bort det. Hon blir väldigt stark (labrador) och det är svårt att hålla koll på två, oftast lekande upphetsade hundar. Det hände senast i helgen att rn hund sprang mot oss med ägarna springandes eefter.i skogen, där man måste ha hunden kopplad, sjukt mycket vilt där också. Dock var det bara en valp och den var bara glad. Men min hund löper och hetsar oftast upp sig för mycket så hon blir olidligt jobbig resten av tiden man är ute så i mitt försök att få min hund att sitta stilla och hålla bort den andra hunden fick min hand stryk så var tvungen att gå hem ändå och plåstra om min blodiga hand, inget allvarligt bara en "lekskada" men tycker man får hålla koll på sina hundar så det inte händer. För någon vecka sen kom det en gigantisk (var väldigt stor) hanhund rusande fram till oss, lös och min hund löper ju, hon blev livrädd dessutom. Gick bra. Men ha koll.
Med min förra hund gick det rätt bra när det kom en lös hund(hänt en gång) och turligt nog kände jag den hunden som sprang fram och hade träffat den förut. Men i det hela skakade jag rätt mycket, tog min hund och tog in den på altanen, hämtade koppel och kopplade hunden och gick upp i skogen där den kom ifrån och där fick ägaren ta över. Med min nuvarande hade jag försökt läsa av andra hundens signaler, hade den varit glad hade jag försökt binda upp min hund och gå fram till hunden och ta den. Hade den sett ilsken ut hade jag vänt på klacken och försökt sätta något imellan mig, min hund och den främmande hunden.
-
Om det kom en lös hund springande mot oss kan jag garanterat säga att jag skulle lyfta upp min hund omedelbart. Det har inte hänt ännu men jag vet att jag skulle göra så.
Med förra hunden hände det ett antal gånger att vi mötte lösa hundar och då blev det slagsmål, så det enda man fick försöka göra var att sära på dom. Gick inte så bra att lyfta upp honom, han var av en modell större och backade inte för en fight tyvärr.
Jag går bara därifrån och bryr mig inte om hunden.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Ni med mindre hundar som lyfter upp, är ni inte rädda för att den lösa hunden ska hoppa upp och vara nyfiken på hunden i famnen? Om nån lyfter upp sin hund när alva är inärheten blir hon jättenyfiken och ska till varje pris lukta och titta vad det är för konstigt den håller i. Samma om jag lyfter mina katter. Hon undrar vad som hönder och vill titta/nosa. Kan vara farligt tänker jag, om hunden inte nöjer sig med att nosa utan kanske är ute efter att bita…..
"På natten är alla katter svarta"
Jag laser av hunden och beroende pa vilken hund jag har sa avgor jag vilken losning som ar smartast. Det ar allt franatt slappa kopplet till att stalla mig emellan eller lyfta upp. I vissa fall gor jag ingenting alls for jag ser att hunden bara vill halsa.
Den gangen jag slappte kopplet var jag ute med Ixxi och jag vet att hon ar otroligt duktig pa att lugna nervosa hundar och den framspringande hunden var otroligt nervos. Hade troligen blivit attackerad forst och forsokte skramma ivag andra hundar.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#4 I min värld är man oansvarig som hundägare om man tillåter sin hund att springa fram till okända hundar.
I möjligaste mån motar/skrämmer/fotar jag bort framspringande hundar, vill inte att han gör slarvsylta av andra hundar. På ulltussars mattar/hussar brukar det räcka med att högt utbrista: Titta Fäis, där kommer frukosten!
Får jag inte bort en anfallande hund som har potential att skada min hund så släpper jag den lös så att den har möjlighet att försvara sig själv.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 Om en hund kommer framspringande behöver det inte betyda att ägaren tillåter hunden att springa fram. Ingen kan ha 100% lydnad på sin hund.
Om en liten lös hund kommer framspringande lyfter jag upp min hund för att ingen skada ska bli skedd, har inte upplevt någon större hund komma framspringandes så vet inte hur jag skulle reagera riktigt.. Men skulle göra allt för att försvara min hund och hålla isär dom.
Kom tre mindre lös springande hundar fram till min hund en gång, jag hann se dom innan dom kom fram, lyfte upp min 27kgs hund för att småhundarna inte skulle bli bitna (då min hund inte gillar mindre hundar så mycket), fick bara en sne blick av ägaren, inget ursäkta, och hon fick knappt tillbaks sina hundar.. otroligt störande. När min hund var mindre (ungefär 4månader om jag minns rätt) så kom en lös jackrussel fram och bet henne i benen för att springa runt henne och bjäbba, den ägaren sa inte heller ursäkta eller något, hon vråla bara på hunden tills den vände tillbaks till henne, både jag och min hund stod kvar helt chockade.
#13 Om man inte har pli på sin hund där det rör sig andra hundar så använder man koppel om man är en ansvarig hundägare.
Men du kanske tycker att det är OK att jag skall behöva betala veterinärvård för en hund vars förare inte kunde hålla den borta från min hund? Eller att min hund får munkorgstvång o ev tom avlivas för att han klipper en framspringande hund?
Snacka om respektlöshet för andra människor, hundar o övriga djur som kan komma i vägen.
Så här års skall lösa hundar gå så som de varit kopplade, dvs inte vika från förarens sida.
Ganska så nyligen var vi ute med tre hundar och gick på en lång grusväg, min hund och en till gick lösa. Vi går förbi ett hus med en stor trädgård med staket runt, och i trädgården så är det två små JRT som kommer springandes och skäller. Familjen sitter ute och äter middag på deras terass o bryr sig inte om att hundarna springer längst staketet och skäller. Tänkte koppla min hund först då han är så osäker vid andra hundar och vanligtvis brukar han reagera på skällande hundar, speciellt om de är så nära som de var. Men han brydde sig inte ett dugg, kollade inte ens åt deras håll. Så jag öste han med beröm samtidigt som vi gick vidare. Fokuserade mycket på han o fortsatte beröma. När vi gått en bit så vänder sig min sambo om o säger att nu kommer hundarna springandes hit. Så jag vänder mig o ser dom, vi stannar och hundarna stannar o börjar skälla på oss väldigt mycket, de kommer aldrig fram dock. Jag håller i min hund som små morrar lite. Samtidigt så undrar jag vart tusan ägarna är, de måste väll höra att hundarna skäller från långt håll? Den andra lösa hunden som tillhör oss blir ganska irriterad då han också har svårt för andra hundar. Så jag sa åt dom hundarna att gå hem, de lyssnar inte, så jag höjer rösten rejält o ber dom gå hem, då vänder de o springer hem, men plötsligt så vänder de mot oss igen o då ingriper min sambo o ställer sig framför dom o ber dom gå hem. DÅ reagerar ägarna. De ropar in hundarna när dom springer hem, ingen ursäkt eller nått.
Jag brukar oftast invänta ägarna men kommer de inte så säger jag åt hunden att gå. En hund kom allitd springandes till oss då hon gillade vår tik så mkt, henne gick jag hem med till ägarna. Annars vet ja inte hur ja skulle reagera om hunden vägrade gå ifrån oss, är de en stor hund som skäller o försöker närma oss så skulle jag nog bli fysisk. En liten hund skulle ja ta tag i o bära iväg den. Gör allt för att skydda mina hundar.
Står även alltid framför min hund så den lösa hunden hellre griper sig på mig än mina hundar.
När vår tik rymde som liten så bad jag alltid om ursäkt om hon sprang fram till någon. En självklarhet för mig.
Hemsida: Nivinas kaniner
Jag var på en promenad med min hund flera kilometer in i skogen. Hon fick springa lös och sträcka på benen lite. Hon kommer alltid när jag ropar så med det är det inga problem. Då kommer en man med boratjoggingkallingar? O_o . Piri börjar springa fram till honom men när jag kallar på henne så kommer hon tillbaka till mig. Han är flyförbannad och helt röd i ansiktet. Han står och pekar med fingret ca en dm från mina ögon och verkligen skriker åt mig att det är lag på att koppla hunden och att han skulle ha anmält mig om han var hundrädd vilket han påstod att han inte var. Jag bad om ursäkt flera gånger och sa att jag faktiskt inte visste att hunden måste vara kopplad i skogen även när det inte är jaktsäsong. Han fortsatte skrika på mig ändå trots att jag bad om ursäkt och skrek att det är min jävla skyldighet att ta reda på och något om allrättigheten eller något. Till slut fick piri nog på hans skrikande och att han stod för nära mig så hon började ju såklart skälla på honom. Då vände han på klacken och sprang vidare i sina tighta boratkallingar och magväska.
Jag menar. jag var 8 km in i en djup skog, det var inte jaktsäsong, piri kom när jag ropade på henne, jag kopplade henne. Måste man stå och skrika en i ansiktet i 10 minuter efter åt. Jag stod faktiskt och bad om ursäkt flera gånger.
Härdan efter blir det bara koppelpromenader för min tös.
#15 Det menar jag givetvis inte. Vad jag skriver och menar är att ingen kan ha 100% pli på sin hund. Djur är alltid djur. Men den glädjen det innebär för en hund att vara lös önskar jag alla hundar, oavsett om ägaren har 100% pli på dem eller inte.
Om ens hund attackerar andra hundar när denna inte kommer på inkallning så blir det en annan fråga, då bör man ju aldrig ha hunden lös där det kan dyka upp andra hundar.
#17 Det är ens eget ansvar att kunna Svea rikes lag. Har man hund borde man veta att under barnkammartiden i naturen, Maj tom Augusti så skall hundar vara kopplade eller bete sig så som om dom vore kopplade för att inte äventyra ungarnas välmående. Många fåglar bygger bo på marken, rådjurskid kan överges av geten om den blir skrämd o kidet kan dö om inte geten kommer tbx i tid.
Rådjur kan kasta foster (få missfall om någon missat terminologin) om den jagas, osv i all oändlighet.
Det är ingen rättighet att låta sin hund sträcka ut i naturen, under denna perioden är det dessutom brottsligt.
Jag hade på riktigt ingen aning om det och ber väl om ursäkt för mitt dåliga uppförande utav att ha min hund lös i skogen här också. Ibland har man missat saker. Och det har även jag gjort. Är det samma sak på egen mark också? Och får man inte jaga med hund heller?
#19 Men det skriver jag ju ingenting om. Självklart bör man inte ha hundarna lösa om de jagar vilt nu.
#20 Här kan du läsa mer och det gäller även på egen mark : http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/
#19 Hade heller ingen aning om det förrens för inte så längesen. Så nej det är ingen självklarhet att alla vet om det.
Hemsida: Nivinas kaniner
#19 Jag skrev att man självklart skulle ha hundarna kopplade om de jagade vilt nu, inte att det var en självklarhet att veta om det. Det var inte längesedan jag fick reda på det heller.
#21 #24 Det du skriver gäller året runt, under naturens barnkammartid är det betydligt striktare, dvs koppel eller så som om den vore i koppel.
Ni kan ju fråga inne på http://brott.ifokus.se/ vid vilken ålder man förväntas känna till landets lagar.
Ingen kan ha 100 koll på hunden i koppel heller. De hundar som kommit fram till oss har varit i koppel men har varit "tappade" Hur jag gör beror ju på hur de kommer ja läser av hunden, kommer någon för att mucka så kör jag bort den. Är de en unghund som vill leka sätter jag min hund o busar med den avleder den från min hund. Vet att Indra kan bli irriterad på busiga unghundar.
När en stor rottis hane störtade mot min kanin så så kastade jag mig över den utan att tänka. Skrek ligg till Indra. Då blev jag lite svett vilket drama de kunde blivit men rottisen blev nog paff o få mig på ryggen så han lugnade sig o min hund höll sig lugn. Kaninen fortsatte o äta gräs som om inget hade hänt. Ägaren var en tjej på ca 45 kg. O vad väger en stor rottis hane 60 kg? Hon orkade inte hålla när han drog iväg. Men hon var helt förtvivlad o grät o bad om ursäkt osv. Nu möter jag henne ibland o vi brukar skoja om när hennes hund tänkte fixa en fika själv. Olyckor händer den bästa.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#25 Om det inte är någon som berättar om alla Sveriges lagar är det svårt att veta om dem. Jag skulle tro att det finns någon som även du har missat.
#19 Ja tvivlar på att ens jurister kan hela lagboken utantill.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Att skjuta budbäraren eller i detta fall förlöjliga samt att stoppa huvudet i sanden förändrar inte verkligheten.
http://www.skk.se/sv/hundagande/lagar-och-regler/
http://www.skk.se/sv/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
Inte så svårt att hitta mao.
Om någon bryter mot lagen o åtalas så är det inte en förmildrande omständighet att man inte kände till lagen. Som hundägare ligger det i ens eget intresse att känna till lagarna som handlar om hundägande.
#10 Jag inbillar mig väl att jag försvara min hund bättre i famnen än när han är nere på marken.. Det kan ju självklart vara farligt också men jag skulle göra det automatiskt :)