Spyr & äter gräs?
Om min hund först spyr lite och sen äter en massa gräs, vad ska jag göra? Har hört att de äter gräs för att spy upp "konstiga saker" eller hur man ska säga. Ska jag låta honom äta gräs om han vill det eller hur ska jag göra? Han står liksom och äter för fullt, betar som en häst nästan haha? Tacksam för svar :-)
Många äter gräs för att det är gott, typ vårprimörer. Andra behöver hjälp med att få ut hårbollar, typ som katter. Så länge de inte äter torrt fjolårsgräs skulle jag inte bry mig.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Om dom äter gräs efter dom kräkts, är det ofta för att försöka lugna ner magen.
De kan äta gräs för att kunna kräkas. Sker ätandet med stor frenesi och ofta skulle jag se upp med det.
Känner flera kor/hundar som betar, de är ett normalt beteende och vissa betar mer än andra =)
Så länge hunden inte visar att något är fel, mycket illamående eller kräks massvis - så är det inget man behöver oroa sig för särskilt mycket ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tack så jätte mycket för alla svar!
Jag tror att om man reagerar på att hunden äter mycket gräs så bör man nog kolla upp det. Är en hund för sur i magen och äter gräs av den orsaken så kan det ju bli magkatarr tillslut.
Jag skulle inte reagera om min hund strosade runt på gården, stannade till för att äta ett grässtrå för att sedan gå vidare och göra något annat. Däremot om min hund skulle stanna på promenaderna för att äta gräs, och kanske till och med inte slutar fastän man lockar, så skulle jag ta det som en varningssignal på att något kanske inte är 100 i antingen magen eller halsen. Man ser nog skillnad på lite slö-ätande i brist på annat att göra och på maniskt betande.
Om hunden äter gräs och också "må-illa-smackar", spyr galla, harklar, luktar illa ur munnen eller bullrar mycket från magen skulle jag kolla upp det. :)
När mina två hundar börjat äta mer gräs har det varit pga magkatarr, tonsillit och för tom och sur mage.
#7: Där håller jag med. När min hund åt gräs frenetiskt, och hade andra symtom som t.ex. att slicka på textilier, var det ett symtom på plasmalymfocytär enterit, som hon hade resten av livet och fick tre olika mediciner mot. Men nåt enstaka grässtrå ibland är ju inte nåt tecken på nåt alls.