Aktivitets brainstorming!
Har ni liksom jag lite svårt att komma på vad man ska aktivera hunden med ibland? Jag vill gärna variera aktiviteterna mycket så dom inte tröttnar på något utav dom. Jag känner dock att jag inte känner till så särskilt många aktiviteter man kan göra och jag är säker på att fler känner som jag, så jag tänkte så här:
I denna tråd ska vi bara brainstorma alla hundaktiviteter vi kan komma på och så skriver man dom i den här tråden lite kortfattat, typ upplistat med förklaring om det behövs eller youtubehänvisningar kanske. Gärna lätta aktiviteter som inte kräver så mycket rekvisita ;)
(Jag kommer skriva ner alla aktiviteter och lägga i en burk och typ dra en lapp när jag känner "nu är det dags att göra nått men vad")
Jag börjar:
Korvspårning: bind en korvsnutt i en tråd och dra den efter dig en en bit så får hunden sniffa upp den
Kontaktövningar, så nyttigt, något jag gör för sällan
Söka godisar inomhus eller ute, lägg godisar högt och lågt.
Vid måltiderna: klura till det, låt hunden leta reda på maten, ställ dom ställ maten på ställen som man inte brukar ha skålen eller sprid ut matkulorna ute så dom får söka dom ute
Förfina de trix man kan: jag väljer ex rallylydnad här
Då kommer jag med någon min hund älskar att syssla med, använd något godis som luktar, som torkat kött eller lever, lägg de under en knölig filt så hunden får gräva fram de.
#1 Oh, intressant :) mina vovvar älskar att arbeta med nosen och lösa problem
Min hund älskar "föremåls sök". Jag gör detta ute på stor yta men det går säkert fint att göra det vartsom.
Jag har henne lös/i långlina på en stor gräsyta och platsar henne i sitt eller ligg. Sen går jag iväg med en leksak(som hon får titta på innan) kanske 10 meter och slänger iväg den ytterligare 5-10 meter så att hon inte ser exakt vart den hamnar. Sedan går jag tillbaka till henne och skickar iväg henne.
Har hon svårt att hitta leksaken brukar jag hjälpa lite att navigera henne till rätt håll, annars brukar jag bara låta henne leta. Det räcker med ett par gånger tills hon är nöjd.
Vill man göra det svårare kan man gömma leksaken utan att hunden tittar eller slänga den i högt gräs eller inne i skogen.
Balans övningar är också väldigt roligt. Hoppa upp på stubbar, stenar, parkbänkar, gå på ett nedfallet träd m.m
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Gömma godis i gräs/snö/bark/ihopvikta toarullar/äggkartonger
Passivitetsträning (kan vara nog så svårt och jobbigt för huvudet att ligga still)
Långpromenad (nosa en lång promenad är uttröttande och man får motion på samma gång)
köpa Nina Ottossons leksaker
balansträning
preparatsök, t.ex. kaffe eller te. I hög nivå kan man gömma teet eller kaffet i väskor, skor, på besökare, utomhus, inomhus, etc.
Apportering.
Delta i aktiviteter hos brukshundklubben.
Spår och sök av figurant (toppen lek med barn som älskar att leka kurragömma och bra träning ifall ett barn skulle komma bort.)
Godis i petflaskor utan kork. Större flaskor är större än små. Se till så de är ursköljda.
Godis i tomma tobleronekartonger för små raser.
Är de jag kan komma på rent spontant.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Nu i kväll testade jag och sambon en ny grej :) vi satte ut pinnar på en gräsmatta och fördelade kvällsmåln vid vardera pinne och så fick vovvarna söka sin mat (pinnArna för att vi skulle se så de hitta all mat) mycket mer stimulerande sätt att äta sin mat på än ur skål, lätt och smidigt gick det att fixa med