Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1425 ggr
oh-la
0

när börja med klicker

vi fick hem vår lilla valp i måndags, en riktigt kavat liten tjej, helt underbar och har tagit både mig och sambon med storm! jag har planerat att klicka in henne, tror det kan vara bra för framtiden, men då kommer den stora frågan, kan jag börja introducera klicker redan nu, när hon är 8 veckor? självklart då utan några större krav, korta korta stunder och nu i början bara klick och godis tills hon fattar? och när började ni jobba med enkla kommandon som typ sitt? och när ska man börja. nu har hon ju verkligen av och på läge. antingen är det 190 knyck eller så sover hon. när hon är i fullt bus-mode är det ju kört, är det bäst precis efter vi varit ute och busat, och hur höga krav kan jag ställa på henne? man har verkligen tusen planer innan valpen kommer och tror att man är på det klara med hur man ska göra, och så kommer hon och man är helt nollad :)

labradoodle
1

Jag hämtade min lilla valp när han var åtta veckor. Han lärde sig t.ex. "sitt", "ligg" och "vänta" utan klicker. Sitt lärde han sig vår fjärde dag (på kvällen, när han var för pigg för att sova och jag ville trötta ut honom lite)! Ligg lärde han sig vår femte kväll. Han är en labradoodle så han lär sig riktigt kvickt. Det har vi nog pudeln att tacka för!

Däremot var han knepigare att lära "loss". Ett absolut nödvändigt kommando förstod jag snart 😛 Då fick jag väldigt god användning av min klicker, eftersom man kunde vara mer exakt att "berömma" när han väl släppte efter.

Han var då 10 veckor (han är 13 nu).

Jag har annars ingen större erfarenhet av klicker, så jag lämnar experterna till att svara på din fråga 😃Men jag kan absolut skriva under på att min lilla valp förstod alldeles utmärkt, och lärde sig supersnabbt tack vare klickern - mycket fortare än med röst - så det kommer vi arbeta vidare med! :)

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

russin
1

Inga problem att klicka in en 8 veckors valp - kör på 🙂

Jag har kört klickerträning med båda mina från dom var 8 och 9 veckor unga och dom älskade det.

oh-la
0

började lite igår kväll när hon lekt av sig ute och var lite lagom trött och inte för speedad :) började klicka lite utan godis för att se hur hon reagerade, och när jag såg att hon i alla fall inte reagerade negativt på ljuder blev det godis på golvet och klick i ungefär 2 minuter. gjorde samma sak 3-4 ggr igårkväll, och sista gången blev hon hlet till sig när hon fick nosa på klickern innan vi satte igång. tänkte att man kan ju ha en liten startrutin med klickern, så hon vet att nu ska vi träna lite (även om det verkligen är på kravlös nivå för tillfället), vet inte om det är rätt, men det kändes rätt :) tränade lite på sitt det sista, även det väldigt kravlöst och mest fokus på klick och godis, men hon verkade fatta! innget kommando tillagt än, men för man handen över huvudet på henne nu så sätter hon sig dirket mot att ha hoppat och studsat efter handen som en tokig.

oh-la
0

en till fråga som ni som redan gjort det borde kunna svara på. hur har ni lärt in "vänta"? antar att man utgår från sitt? börja med sitt och sedan låta henne vänta tills hon får godis?

russin
0

Jag har alltid belönat direkt efter jag klickat med valpar och har gjort så en lång tid - inte riskera att förstöra. När jag väl börjat med vänta-övningar så klickar jag inte förrän valpen suttit still några sekunder - alltså aldrig klicka och sen vänta med belöningen.

oh-la
0

#5, då ger vi det lite tid. börjar med sitt. när hon kan det kanske vi kan börja lite vid mat att man sitter ner och sedan ta det därifrån. vi fortsätter ett t ag med bara klick-ge godis så det verkligen sitter.

Hiro
1

Jag klickade in min valp då hon var kring 8-9v

Klicka, godis. Klicka, godis. Klicka, godis när valpen förstår att det är godis på G då hen hör klicket så kan man börja träna vad man nu vill träna :p

oh-la
0

bra :) då fortsätter jag bara. det känns som hon börjat fatta, och även "sitt" verkar börja gå in, men bara när matte gör :P vi fortsätter med bara fokus på klick och godis tills vidare :)