Racinel Black Label
Vad tycker ni om detta foder?
-
undrar också:)
// Elin-li,
Jag hittar ingen innehållsförteckning? 🤔
#3 Från Adult Lamb: Ingredienser Bearbetat och hydrolyserat animaliskt protein (4 % lamm, 24,5 % fjäderfä: kyckling, anka och kalkon), ärtor, potatis, torkad betmassa (fibrer), animaliskt fett (kyckling), äggprodukter (torkade), laxolja (kallpressad), natriumklorid, cikoriainulin, rålecitiner, vegetabiliska oljor och fett (raffinerad rapsolja), frukto-oligosackarider, zinkmetionin, kelatiskt (organiskt) selen och yucca schidigera.
/Lova
Ny blogg!
#4 Tack!!
Håller med #2 här, vet knappt vad det är i så nej, hade inte gett det till mina hundar.
Jag vill ha så mycket kött som möjligt och rått, inte bearbetat och sådant. Liksom, vad/hur har dom bearbetat det..?
Skulle inte mata min hund med detta.
Selen…? Är det inte det man ger till hästar..? Och enligt wikipedia väldigt mycket tillsatt vatten (hydroliserat=klyver en molekyl i två och tillsätter en vattenmolekyl…).. Nej skulle verkligen inte ge min hund det fodret, inte när jag inte fattar någinting av innehållsförteckningen.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Selen är en mineral och det är viktigt inte bara för hästar utan även för människor, säkert samma för hundar med.
Och ja, hydrolys är en kemisk process, och den underlättar vid matsmältningen och ger proteinet högre smältbarhet.
Själva innehållsförteckningen tycker inte jag verkar vara så dum, däremot är det kanske lite för lite köttprodukter för min smak.
#1 Om man har en allergisk hund som måste ha hydrolyserat protein så ser fodret bättre ut än andra allergifoder med hydrolyserat protein.
Mängden kolhydrater är lägre än vad ett medeltorrfoder har. Det ligger mellan 32 och 41 %, beroende på sort. Ett torrfoder brukar ha mellan 30 - 60 % kolhydrater. 30 % är de dyrare köttrikare fodren. Proteinnivåerna ligger också bra. Vuxenfodren på 25 - 26 % och valpfodret på 29 % Inte så hög andel fett i vuxenfodren på 12-13 %, vilket gör fodret skonsamt mot känslig mage.
http://www.haromi.se/files/Racinel_BL_Fakta.pdf
Jag googlade och såg att det var ett finskt foder. Det finns en del finska sidor om det. Nån som kan finska kan googla och läsa mer om fodret. Jag brukar ge tuggben från Racinel eftersom det inte har ursprung från Kina.
Det är inga konstiga råvaror i fodret, förutom att det är hydrolyserat. Betmassa finns i massor av foder, men jag gillar det inte eftersom det kan ge fisar. I fodret finns yucca schidigera som ska ta bort gaser så det kanske är ok ändå. Det beror på individen om hunden tål det och vad hundägaren tycker om det. Betfibrer är OK och det står fibrer inom parentes.
Det är bra att det är spannmålsfritt.
Kelatiskt selen betyder att det tas upp lättare i kroppen. Kelaterade mineraler brukar finnas i kvalitetsfodren (tex Acana)
Alla råvaror är benämnda, vilket är bra.
Jag skulle vilja veta ursprunget till råvarorna. Jag vill helst ge ett foder som har livsmedelskvalitet på råvarorna och det står inget om det här. Jag skulle mejla företaget och fråga om ursprunget till råvarorna.
Det här fodret är lite billigare än de med livsmedelskvalitet. Om man letar efter ett foder till sin allergiska hund så varför inte?
Så här står det om fodret på Häromis sida:
"Racinel Black Label är ett spannmålsfritt hundfoder helt utan konstgjorda smakämnen, färgämnen eller antioxidanter."
"Racinel Black Label Adult Kyckling är ett spannmålsfritt helfoder för alla vuxna hundar. Baserat på kyckling som tillgodoser alla näringsbehov hos en vuxen hund. Hundfoder som också är bra för överkänsliga och allergiska hundar. Det är helt fritt från spannmål, gluten, soja, mjölkprodukter, proteiner från gris eller idisslare."
Från Adult Lamb:
Ingredienser
Bearbetat och hydrolyserat animaliskt protein (4 % lamm, 24,5 % fjäderfä: kyckling, anka och kalkon), ärtor, potatis, torkad betmassa (fibrer), animaliskt fett (kyckling), äggprodukter (torkade), laxolja (kallpressad), natriumklorid, cikoriainulin, rålecitiner, vegetabiliska oljor och fett (raffinerad rapsolja), frukto-oligosackarider, zinkmetionin, kelatiskt (organiskt) selen och yucca schidigera.