Skyddar han mig?
Långt inlägg!
Jag passar en hund under dagen ca 5 dagar i veckan. När jag först träffade han så var han lugn, genomsnäll och sa aldrig ett ljud, okomplicerad helt enkelt. Nu har jag passat han i ca tre månader under dagtid och vi har byggt upp ett oerhört starkt band.
Nu på senare tid så har han vad jag upplever börjat skydda mig!?
Han brusar upp sig mer och mer för små saker som när någon plötsligt börjar springa (framför/mot oss) till bussen, om en hund kommer samt om han ser mig och inte får hälsa på mig direkt. För några veckor sen kom chocken. Jag hade han lös i en hage där hästar ska släppas (men man får fortfarande vara i hagen.) Det jag inte visste var att hästarna hade släppts (stoooor hage såg inte dem fast jag var en bra bit inne i hagen) Hur som helst, han badade, vi busade och tränade lite och då kommer hästarna i full galopp mot oss och hans första reaktion är att springa MOT dem medans de galopperade mot oss. Han tok skällde och "varnade" dem.
Han kommer _alltid_ på inkallning men det var inte förrän hästarna stod stilla som han vände och kom tillbaka precis som att inget har hänt. Han kopplades!
Det var fruktansvärt fel av mig och jag fick oerhört dåligt samvete över att han gick emot hästarna på det sättet (de verkade dock inte ha tagit någon skada utan fortsatte att beta som vanligt och gick efter oss en bit när vi gick) men ändå! Tyckte så synd om dem..
Igår så började han bråka med en hund på andra sidan staketet när vi var i rastgården…
Han har aldrig varit aggressiv, är lika snäll och go som alltid men dessa beteenden som har börjat när han är med mig är inte okej.
Jag har jättelätt för att avbryta och distrahera han (förutom hästincidenten!) men kan det stämma att det är som han skyddar mig?
Han gör inte så med sin matte & husse utan bara med mig.
Vad kan jag göra åt det?
Det blev jätterörigt men det går nog att förstå ändå.