Springa med hunden?
Jag har ett bekymmer med min 4 mån valp som jag inte riktigt vet hur jag ska få bukt med.
Mitt problem är att jag inte kan springa med honom! När vi är ute på promenad eller i skogen eller sånt så vill jag gärna att han ska få springa av sig lite. Det går jättebra om min tonåriga son eller min pojkvän springer med honom, både i koppel och lös. Men med mig går det inte. Han springer bredvid mig några meter, sen viker han in framför mig så att jag nästan står på näsan för att inte springa på honom, och han hoppar och hugger efter mig som att han vill få stopp på mig.
Vad kan det bero på att det går så bra att springa med andra, men inte med mig? Och hur ska jag gå tillväga för att lära honom? Han är en schäfer med mycket motor i sig, så han behöver verkligen få springa av sig!
Min gjorde likadant, han är blandras med schäfer i sig, jag sa på skoj "kom nu då" och sprang nåt steg, gav beröm och godis när han gjorde de bra, sen blev det längre och längre, han fattade snabbt vad jag ville, nu springer han brevid mig jätte fint och har koll på mig.
Jag får prova det. Tack för tipset!
Valpar ska inte motioneras, så låt valpen gå i egen takt när ni är ute med den. Inte börja springa med den förrän närmare 1 års ålder.
Ta allting i valpens takt.
Och nu får du bara ha hunden lös i skog & mark om den har riktigt bra inkallning, inte annars.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Jag joggar med min skit ett par gånger i månaden, råder ingen nöd på honom, han är välmusklad och tror inte han tar större skada på att jogga några km i månaden, sen springer man mycket om man leker med hunden också, det gör iaf jag, så behöver inte betyda att hon hårdtränar valpen om man springer lite med den.
-
#3 Är ganska säker på att även en 4 månaders valp klarar av att springa ett par meter. Det är ju inte kilometerrundor jag springer. Det handlar om en kort sträcka för att leka. Eller menar du att jag inte ska låta honom springa efter leksaker heller?
Hunden har jag lös i skog och mark i en hästhage tillsammans med släktingen som äger den. Och han har enormt bra inkallning.
Är du alltid så dömande i dina inlägg?
Hade min hund gjort så hade jag påpekat att det inte var önskvärt (hur beror på dig och din hund) samt sett till att vara noga med att visa hur jag vill att hunden ska agera.
#5 Ett par meter ja, men så tolkar jag inte #0 att det är bara några meter. (bra att skriva ut det, för springa kan tolkas på mer än ett sätt).
Att springa efter leksaker är inte samma sak nej. För mig är springa = ut och jogga med hunden, så man kan tolka en text olika, så jag ber om ursäkt ifall jag tolkat din text fel.
Jag dömer inte, utgår det det jag läser, inte samma sak, nu är det du som dömer mig felaktigt. Du kanske tolkar det som dömade men det är det inte på långa vägar. Jag dömer inte folk hit och dit.
#4 Skulle aldrig jogga/springa med en valp. Man bör inte börja jogga med en valp före 1 års ålder. alltså några km, några meter är en helt annat femma.
TS: nu vet jag vad du menar i alla fall.
Jag hade samma problem med Roxy en kort period, på promenader, men gick över av sig själv sen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.