Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1379 ggr
Wenniz
0

Vilken hundras? :)

Hej!

Vet att det är många som skapar liknade trådar om hjälp med raser osv men nu behöver jag också det haha. :) Jag funderar nu på en 3,e hund men denna gång har jag ingen aning om vad för ras jag är ute efter eller som passar mig. Idag har jag en Siberian Husky/Border Collie tant och en 4 år gammal Whippet.

Mina ungefärliga krav är:

• Ska vara en ganska stabil hund och kunna koppla av vid rätt plats som t.ex. inne, vet att resten behövs träning oavsett hund. :)
  • Aktiv och villig hund som söker kontakt.
  • Mångsidig - ska vara en allroundhund.
  • Inte så mycket vakt i sig och inte en allt för skällig ras då vi bor i lägenhet.
  • Storlek, antingen en Medium hund eller liten Large, typ i Whippet storlek.
  • Ska inte fälla mycket, trimning är ok men ingen borst å ta hand om päls. :)

Idag så är jag aktiv inom lite olika hundsporter så hunden kommer komma till ett aktivt hem. Jag är väldigt förtjust i Whippetens temperament och skulle gärna vilja ha en till om det inte var så att de är lite envisa och kan stänga av lätt när de inte vill. :)

Vet inte riktigt vad jag mer ska skriva men men. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Wellcraft
0

Hur mycket ska du aktivera hunden & hur?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wenniz
0

#1 Idag så håller jag på med Spår, Agility, Lydnad, Rallylydnad, Freestyle och vinthundsgrenar med mina två hundar så det är de sporter jag kommer träna, men främst Agility, Spår och Lydnad då det är de hundsporter jag vill tävla i. :) Vet inte riktigt hur du menar med hur? :)

Wellcraft
0

Menade då vilka grenar :) Låter som du söker en aktiv hund, jag rekommenderar varmt jaktgolden eller jaktlabbe, fäller ju en del men mindre än de utställningsavlade varianterna. Eller ev. lagotto, Pudel. Amstaff kan vara riktigt roliga & duktiga att jobba med, men är oftast inga elit hundar i agility. Kh collie är en bruksare med fart, fläkt, intelligens & förarvekhet. Ska du tävla seriöst och vill satsa på eliten kan du ju kolla in vissa av brukshundraserna, dock är det svårt att undkomma vakt. Aussie är en riktigt arbetarhund men med en del skärpa.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Turast
0

#3 vill bara tillägga att de collies jag träffat (inklusivemin) är väldigt pratglada och har lätt till skall :) min har även rätt mycket vakt '
men annars tyckte jag kh Collie var ett bra förslag :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

hund_katt
0

sheltie? lite mycket päls, men en päls som inte tovar sig så lätt. det är 10 min borstning i veckan ungefär :)

kan vara skällig, men inte t.ex som spets som skäller för ingenting. det går även att träna bort.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Hiro
0

Jag rekomenderar jaktlabor. De har en tydlig av och på knapp dvs de går från passiv till aktiv då det blir dags för träning :)

Michaela-N
0

kooikerhondje?

Wenniz
0

Glömde skriva att det måste vara en relativt frisk ras. :)

Kooikerhondje tittade vi på innan vi skaffade vår Whippet, kanske men ska kolla in rasen igen. :)

#3 #6 Vet ni om Jakt typerna är friskare än utställningstypen? :)

Wellcraft
1

#8 Jakttyperna är sunda & friska, då dessa hundar är avlade efter prestation & funktion.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hiro
0

#8 Som #9 skriver + så är de lättare i kroppen och har inte samma belastning som utsällningsavlade labbar

Tanjis
0

Får man vara fräck och rekomendera sin egna ras? Känns so att den skulle passa. jag har welsh corgi cardigans och det om något är en allaraound hund, det är gårfshundar som avlades för att vara bra till allt som kom till nytta på gården, främst vallning så den har interligens som en vallhund men de användes även till vakt (kan därför vara skällig men det går att träna bort) jakt på småvilt, passa barnen o.s.v. mina hundar är glada på all aktivitet jag gör med dom och bäldigt lyhörda. Dom har väldigt bra på och av knappar, när vi inte tränar och aktiverar så är dom soffpotatisar, till och med unghunden på 11 månader. Dom fäller bara två gånger per år och då är det hår överallt hur mycket man än borstar och dammsuger och så, resten av året är det inget fällande alls vilket är toppen. Sen tycker jag att det är extremt söta vovvar