Tips på hundras
Min väninna är så förälskad i min fodervalp och har börjat fundera på att skaffa hund. Dock vill hon INTE ha en FM-hund, för att hon tycker att de kräver för mycket. Jag lovade att jag skulle fråga här inne vad som skulle kunna passa åt henne.
Det här är vad hon vill ha ut av en hund:
*Storlek som schäfer, golden osv..
*Familjehund som främst ska vara till sällskap
*Den ska inte kräva alltför mycket, hon tänker sig en entimmespromenad/dag utöver kissrundor, och istället en del lek på hemmaplan, så att säga, och några skogpromenader/vecka.
*Minimal pälsvård.
Hon tycker inte om småhundar, pudlar, superkort päls eller så kallade "kamphundsraser"
Finsk lapphund, tysk spets (välj storlek själv) eller eurasier kanske? Kräver dock den där entimmespromenaden varje dag, plus lite mental stimulans och en borstning i veckan.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ska tipsa henne om dem när jag pratar med henne imorgon =) Men det är alltså raser som inte kräver så himla mycket? Hon bor i lägenhet, och är inte den mest aktiva människa jag känner.
Den där entimmespromenaden fixar hon nog, men inte mycket mer. Hon sa att hon vill ha "en soffpotatis", men som är pigg och vill leka, gå på stan, och som sagt, nån promenad i skogen då och då.
Och eftersom hon förmodligen kommer umgås mycket med mig med den hunden så absolut ingen "bjäbbig" ras. Visserligen är väl det mycket uppfostran, men framförallt många små hundraser upplever jag ofta är bjäbbiga/skälliga.
Nej, soffpotatisar är de absolut inte så då är det nog bättre att titta på andra raser. Försvinner entimmespromenaden, vilket ju är lätt hänt när nyhetens behag är över, så blir det plötsligt alldeles för lite aktivitet. Spetsarna är dessutom kända för att vara rätt skälliga. Det är svårt att hitta soffpotatisar i mellanstorlek, varför är det viktigt att den är så stor? Finns flera småraser som inte är skälliga, och som trivs bra som soffpotatisar med några långisar i veckan utöver kissrundor varje dag.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Eurasier är en ganska lugn ras men den ska definitivt ha motion varje dag det ska alla hundar få
Jadu, det är väl en smaksak, antar jag. Hon gillar inte småraser helt enkelt.
Vi har en gemensam vän som har en pappillon som vi båda tycker är jättesöt, men det känns inte som en HUND för oss, om du förstår hur jag menar?
Jag förstår att det kan vara svårt att hitta en ras som passar hennes önskemål, men jag tänkte att är det nånstans man kan hitta en sån ras så är det här =)
Grejen är ju dock, som du garanterat redan vet och förstår, att antingen så väljer man en ras som passar ens livssituation och då får man liksom nöja sig med det som fungerar, eller så får man skaffa en ras för att man gillar känslan av den och då anpassa sitt liv efter hundens behov. Vill man ha en större ras så kräver det allt som oftast att man är aktiv, annars får man välja en sällskapsras. Vill man ha en HUND (ja, jag förstår precis hur du menar!) så får man ju ha ett HUND-liv att erbjuda så att säga! :) Har man inte det så får man välja något annat istället!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Absolut håller jag med dig. Jag tycker helt och fullt att det är människan som ska anpassa sig efter hundens behov och inte tvärtom. Ville bara veta om det fanns några andra raser än pytteraser som trivs med den begränsade motion hon kan erbjuda.
Hoppas någon har något bra tips! :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Langharig collie fran utstallningslinjer kan mkt val funka. Men var noga med mentalitet och halsa.
Finns aven "soffliggargoldens" darute. Har en van som kopte en vit golden for att tavla med och valpen visade sig vara for "aloof" for tavlan och lever nu ett sallskapsliv. Kanske finns nagon omplacering eller nat?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Grand danois är riktiga soffpotatisar, dock mycket större än golden, men dom är dock den ultimata soffliggaren och jräver inte mycket motion och kräver inga bamse ytor heller då dom inte är särskillt aktiva,