Vilka raser?
Detta är Skorpan, en hund precis under året som hittades av polisen ynka 10 veckor gammal.
Om ni fick gissa vilt vad tror ni det är för raser i honom?
Vet att man aldrig kan veta säkert genom gissningar osv, men detta är bara en kul grej.
- Han är helt orädd för allt, väldigt tuff med skärpa.
- Relativt förarvek & relativt följsam
- Viss jaktinstinkt som går att kontrollera dock
- Mycket energi, kräver en hel del aktivering.
- Vaktar, tappar lätt humöret & kan gå från glad till flyförbannad på mindre än en sekund.
Man ser ju tydligt att han har/är Chihuahua, men känns inte som att någon dumpar en renrasig hund sådär..
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Chihuahua och pappis.
-
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Gissar som #1!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Ägaren tror också pappis & chi, men jag tycker han har så mycket skärpa för att va dessa raser, även om de också kan vara mycket tuffa..
Han påminner mycket om någon slags terrier i personligheten, men ser inte direkt ut som en..
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tycker jag ser lite tysk spets också 😃 Annars pappis och vavva!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
kanske är en gnutta terrier i? som bara märks i personligheterna? och inte i utseendet.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#5 Intressant, inte tänkt på det :)
#6 Jo jag tror det!
Kan tillägga också att han har för vana när han bjuder upp till lek att nafsa andra djur & hundar i haserna, även människor ibland.. Nästan som att han försöker valla.
Mystisk hund detta 🤪
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Chihuahua+ Lancashire heeler alt Pincher ?
DP gissar jag på i så fall.. Är nog ganska osannolikt pinscher(mellan) i honom.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Papillon och korthårig Chihuahua. Dom kan vara rätt kaxiga även fast man inte tror det… och nu talar jag av erfarenhet!
" Han är helt orädd för allt, väldigt tuff med skärpa.
- Relativt förarvek & relativt följsam
- Viss jaktinstinkt som går att kontrollera dock
- Mycket energi, kräver en hel del aktivering.
- Vaktar, tappar lätt humöret & kan gå från glad till flyförbannad på mindre än en sekund."
Särskilt det att han är helt orädd och tuff m skärpa samt att han har mycket energi, vaktar och lätt tappar humöret är mycket typiskt för Chihuahua (men inte typiskt för dvärgspanielsläktingen papillon - mer än den myckna energin då). En typisk chiuhuahua ska vara alert och "mycket modig" - de är ofta mkt uppkäftiga, skälliga och envisa och råkar därför ofta illa ut. Samtidigt brukar de vara mkt smeksamma och älska närhet o värme. Jaktinstinkt och viss följsamhet finns hos de flesta hundar just för att de är hundar.
Papillon ska ha ett mildare psyke än chihuahua men är också mkt aktiva och ofta mkt skälliga, särskilt i grupp. De har oftast starkare jaktinstinkt än Chihuahua eftersom de ursprungligen är en variant av dvärgspaniels.
Huvudet och uttrycket på hunden ser ut som ett medelmåttigt chihuahuahuvud. Många vavvor har såna huvuden trots att de egentligen skulle ha mer äppelformad skalle. Den har det rätta uppkäftiga chihuahuauttrycket.
Svansen och hårlaget pekar också på Chihuahua och han kan mycket väl vara renrasig - om än inget championämne. Många betydligt sämre exemplar av rasen finns registrerade hos SKK och visas på utställningar.
Hur stor (liten) är han? TS har inget nämnt om storleken men den har ju en viss betydelse i det här fallet.
Han är ca. 17-18 cm i mank, väger runt 1 kilo. Kan kolla lite noggrannare sedan när han kommer hem hit. Har bara stött på rädda chihuahor & papps, och det har ändå varit många.. Därför kändes det så olustig med en modig & skarp sådan. Är det normalt för chihuahuor att nafsa andra hundar, djur & människor i hasorna, typ valla?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund