Fisk i maten eller ej?
Har lärt mig att det är lite aja baja med fisk i fodret till katt. Hur är det till hund? Att det är vanligt förekommande är inte samma sak som att det är bra, för så är det ju uppenbarligen på katt. Kunskap tack! :)
Mvh Ellenfyrkant
Jag ger rå lax till min hund som godis, plus att han får annat med fisk i. Fisk är bra för leder och ämnesomsättning, hundar bör få i sig omega3 på nått sätt, och enklast är väl med fisk anser jag ^^
Eller foder med omega3 tillskott i.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag har lärt mig att man inte bör ge fisk ofta pga att jodhalten är hög och jod påverkar bland annat sköldkörteln och reglerar ämnesomsättningen. Har jag förstått det rätt så kan för mycket jod ge låg ämnesomsättning. Detta är inget som jag satt mig in ytterligare i men det finns säkert hur mycket som helst att läsa om hypotyreos och annat om man vill ha mer kunskap angående jod och hur det påverkar kroppen. :)
Jag ger sällan fisk av flera anledningar. Dels är den mesta fisken odlad lax av det som finns i hundmat (jag ger färskfoder) och odlad lax är långt ifrån lika nyttig som viltfångad fisk.
Fisk är heller inte direkt naturlig föda för hund och fisk kan ge problem.
Mina kan få rå strömming som är viltfångad ibland och det gillar dom -men det är sällan dom får någon annat i fiskväg.

Hur är det med att tillsätta tex laxolja?
Mvh Ellenfyrkant
Laxolja är finfint att tillsätta i maten ett par gånger i veckan. Rå fisk går också bra, men inte varje dag. Fisk innehåller bland annat lite för mycket naturligt salt för att vara bra varje dag. Min hund äter rått och får då och då agera frysrensare när något har blivit frostskadat. Han har fått alla möjliga och omöjliga fisksorter :) Inga problem.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#4 Laxolja av viltfångad lax och av livsmedelskvalitet är OK att ge.Det finns också laxolja som är ISO-certifierad dvs spårbar till båt och fiskeställe. Salmopet och Fjord Laxolja är det. Grizzly Vildlaxolja är av livsmedelskvalitet, men ej ISO-certifierad.
Ska man tänka på miljön så är det bättre att ge linfröolja (ekologisk). Man kan köpa linfröolja av svenskodlade linfrön (korta transporter).
Haven håller på att bli utfiskade och det finns inga rena hav. Hunden får i sig mer miljögifter av laxolja än av linfröolja. Linfröoljan innehåller dubbelt så mycket omega3 som laxolja. Det är ofarligt att ge och är inte detsamma som linfrön som har skal.
Det finns forskning som visar att hundar mycket väl kan ta upp linfröolja i sin kropp. Det är möjligt att riktigt gamla och svaga hundar lättare tar upp laxolja. Testa och se. Om pälsen blir skinande blank som aldrig förr av linfröolja så vet man att det fungerar. (Vet)
Har givit linfröolja till mina hästar av samma anledning som jag givit laxolja till min hund, frågan är bara om man får i hunden linfröoljan lika lätt som laxoljan. Den smakar ju vidrigt. Laxolja tycker min hund är mums.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#7 Nej, inte till en kräsen hund. Jag får toppa med något gott för att den kräsna ska äta linfröoljan. Matvraket äter allt, så inga problem där.
Laxolja kan jag ge utan topping om det är Grizzlys Vildlaxolja och den inte är förvarad för lång tid. Max 3 mån i kyl får man ha den, men det är för lång tid för den kräsna. Om man har en kräsen hund, så tänk på att inte köpa för stor flaska för smaken försämras ju längre tid den förvaras.
Jag tror att laxoljan i kombination med B-vitaminer hjälper mot fästingar, så sommartid får hundarna också laxolja.