Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 561 ggr
LekGott
0

VoH-kosttillskott?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en 7mån gammal aussie hane. Som ätit VoH från dagen han börja äta fast föda(deras valpfoder). Min fråga är om man ska komplettera med några kosttillskott? Isf vad? Han äter även en hel del råa ben (allt från nöt, lamm, kyckling osv) Tacksam för svar! :)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Elin-Li
0

Det behövs inte. Voh valp är ett komplett fullfoder:) men om man vill så finns det ju div tillskott som förbättrar pälsen, imunförsvaret, musklerna… ja allt;)

// Elin-li, 

Vattnadal
0

Hundar som arbetar hårt kan behöva mer rött kött. Om jag var du, skulle jag byta ut 1-2 korvar i veckan mot tex mush nöt eller grisnöt, eller ge lite much vaisto med mycket rött kött nån dag i veckan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ison
0

#2 ger man hunden VoH så behövs det inte alls tillsättas rött kött. VoH är en helfoder. Har hunden mot förmodan konstaterad brist kan man tillsätta. Min får laxolja + biotin för klorna på vet rekommendation exempelvis. Om du är osäker så hade jag mejlat Calle på VoH och frågat han är väldigt kunnig och trevlig:)

russin
0

Jag ger en halv dos Standardt Start Mix, då VoH (och även de övriga färskfodren på svenska marknaden) har låg vitamininnehåll. Även om det är ett helfoder, så vill jag gärna ha lite högre vitamin/mineralhalt än vad dessa innehåller - vilket är nära den nedre gränsen av vad som behövs.

Som snabb jämförelse så innehåller VoH lägre dos A-vitamin än vad vanliga billigaste Doggy gör…

Vattnadal
0

#3 Jag är återförsäljare av V&H, och vet att Calle är mycket duktig. 👍
Dock finns det några hundar som inte håller hullet och som tappar muskler när de jobbar hårt och bara äter V&H. Då detta foder är till största delen baserat på kyckling, kan det behövas mer för vissa. Jägare ser tex att det räcker att de ge rlite älgkött, många andfra väljer att ge lite mush med rött kött en dag eller så, och hundarna funkar bättre då.

För att ett foder är ett helfoder finns det inga garantier att alla hundar funkar på det. De flesta hundar klarar sig toppen på V&H, många blir lite runda så att de kan äta mindre än 2% om dagen (vuxen hund av storlek mellan och uppåt brukar klara sig på 2% av vikten vid normal motion, mindre hundar har oftast högre förbränning och kan behöva 3-5%, valpar 2% av förväntad vuxenvikt) , men vissa behöver lite mer.

MVH Elin

LekGott
0

Tack för svar. Nej bara för att de e ett såkallat helfoder betyder de inte att de alltid räcker. De vet jag om, därav frågan :)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Vattnadal
0

#6 Jag förstod precis varför du frågade, och svarade därför i #2 . Mitt inlägg 5 var riktat till #3, då jag har kunder med hundar där det inte riktigt räcker till.

MVH Elin

LekGott
0

#7 Förstod de. Va bara ett tillägg =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego