Första hjälpen
Hej hopp, jag samlar på mig diverse tillbehör till en första hjälpen låda till min hund, jag beställde ett kit så jag har något att starta med, jag har läst articklar om bland annat hur man gör första hjälpen, sårbehandling och chock, så jag köpte ett kit som innehöll detta:
1 st luskam,
1 st kompress,
1 liten gasbinda,
1 rulle med plåstertejp,
1 liten steril gasbinda/kompress
2 st sterila våtservetter,
1 st fästingplockare,
1 st plastpincett,
1 par plasthandskar,
1 st doserings/rengöringsspruta i plast
1 st nosögla (munkorg).
Det jag tänkte mig köpa till vid sidan av och lägga i lådan är:
Jodopax
Mini flaska desinfektion (för mina händer)
Sax
Bomullstussar och pinnar
Koksalt i mini flaskor
mer bandage och kompresser
Har ni förslag på vad som kan läggas i så skriv på.
Vad har ni för grejer till era hundar?
Skulle lägga till en vass kniv, vatten och en torkduk/microfiberduk - annars ser det bra ut!
En filt kan vara bra också.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tack för förslaget! måste nog skriva upp allt jag ska ha nu blev de mycket att tänka på. :P
Termometer är bra att ha.
#3 bra förslag tack. :)
Tassalva och canikur (mot diarré) är bra att ha hemma. Har dessutom en avmaskningsdos hemma om det skulle dyka upp mask i bajset.
Blodstopp om man klipper i pulpan.
-
#5 #6 Bra förslag, de hamnar på listan.
Lång sparris på burk. Att ge hunden om man vet/ tror den ätit något vasst, sparrisen kan linda sig runt föremålet och hindra att det gör skada i magsäck och tarmar.
#8 Intressant, det visste ja inte. :O
+ Medicinskt kol, gärna flytande, finns på apotek, samma med paraffinolja för förstoppade hundar. Canikur för magstabilisering vid diarréer. Morotspuré typ barnmatsburk är oxå bra för lösa magar.
Snålt tilltaget med engångsartiklar som kompresser, handskar, våtservetter/desinficerande medel.
Självhäftande elastisk binda är bra att ha samt även en peang. Pincett i metall är mycket bättre än plast. Tryckförband vid lite större/djupare sår som blöder ymnigt, i de fallen hjälper inte blodstillande vadd.
Alsol/alsolsprit o/e klorhexidin föredrar jag framför jodopax. Sårspray som blir som ett andande plåster är bra att ha, finns på t ex Lantmännen/Granngården.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#10 Tack för dina förslag. :)