Introducera kattunge
I juni hämtar vi hem en siameskattunge, och jag har ingen aning om hur jag ska introducera kattungen och hunden för varandra på bästa sätt.
Om jag och hunden ser en katt när vi är ute och går så blir han helt lyrisk. Om han var lös skulle han jaga katten, när han är kopplad sitter han och viftar på svansen jättemycket, gnyr som en galning och vill så gärna fram och nosa på katten. Han jagar inte katterna för att skada dem, utan just för att han är så himla nyfiken.
Det är helt omöjligt att få honom lugn i närheten av en katt, så jag har ingen aning om hur jag ska bära mig åt när kattungen kommer.
Jag har hört att kattungen ska i lugn och ro få kolla runt i lägenheten, men då måste vi stänga in hunden och vissa har sagt att man då kan skapa konflikt eftersom hunden tolkar det som att katten har tagit över. snälla hjälp mig, kom med bra tips och råd.
Nu är det många år sedan vi skaffade kattunge när vi hade hund men jag minns att vi gjorde inte så stor affär av det.
Kattungen hade möjlighet till att vara uppe på en byrå och uppe på bordet i sin bur med luckan öppen så han kunde komma undan hunden så att säga.
Vi tog även ut hunden i början så att kattungen fick äta och gå på lådan i fred.
Vår hund var överlycklig och hämtade alla sina leksaker och försökte på alla sätt få uppmärksamheten. Jag minns att det tog några dagar men sedan var "isen bruten" och de blev allra bästa vänner och delade både sovplats och leksaker.
/Maria
Vi funderar också på att först låta henne gå runt i vardagsrummet och hallen själv, vi visar henne kattlådan. Sedan efter någon timme lyfter vi upp henne på hennes hylla som vi har byggt ihop, så att hon inte är i räckhåll för hunden. Sedan släpper vi ut hunden från sovrummet eller köket eller vilket rum det nu blir, katten kommer ju se honom först och sedan han henne. Han kommer inte åt henne, och hon är i trygghem. Vad sägs om vår plan ?