B12 brist
Jag var inne med min Storpudel förra veckan hos veterinären där hon genomgick gastroskopi + rektoskopi då vi tror att det är något problem med hennes mage då hon ofta sväljer väldigt hårt och kräker fast att det inte kommer något (ibland lite).
Hon visar inte annars på något vis att hon mår dåligt alls, utan är sitt vanliga jag och är bra i magen.
Jag skulle egentligen ringa till min veterinär imorgon för att höra om dom fått in hennes provsvar som dom hade skickat iväg men idag så ringde plötsligt veterinären till mig och sa att hon hade B12 brist. Detta tydde hon ifrån hundens blodprov, hennes vävnadsprov har vi inte fått svar på än så jag är väldigt nyfiken på vad det kommer att visa!
Nu till frågan, är det någon här som vet hur det är med en hund med B12 brist? Kunde inte hitta så mycket på internet, vet bara att det är vanligt hos människor.
Men vad brukar det bero på och vad gör man åt det?
Vi fick en tid till imorgon där vi ska åka in och så ska hon få vitaminsprutor.
Jag hoppas att vi snart får reda på vad det är så att vi kan fixa detta! :/
Hunden /människan saknar vitamin B 12, som är nödvändigt för att tillgodogöra sig näringen i födan och bilda saltsyra. Därför ges B12 per os eller parenteralt med Behepan = vitamin B12.
#1 Tack för ditt svar som gjorde mig lite klokare! 👍
Var hos veterinären idag då hon fick sin första spruta. Dom anar att det är något galet med hennes bukspottkörtel och då hennes låga värden av B12 och fosfar(någonting) + fler värden och små inflammationer och magsårsbakterier är biverkningar av bukspottkörteln.
Så om en vecka ska hon få nästa spruta och då ska vi också ha fått in provsvar ifrån bukspottkörteln och se vad det visar!
Så länge så ska hon käka 2 olika antibiotika + någon för tarmfloran.
Uppdatera gärna ang. bukspottkörtelproverna.🙂
Var hos veterinären så att hon skulle få sin andra omgång av B12 med sprutor och fick också reda på svaret på hennes bukspottkörtel.
Den var helt normal!! Jätteskönt att höra 🙂
Så det är Helicobacter som är boven i dramat! Men redan förra veckan så fick jag insatt Flagyl, Vetrimoxin och Losec så hon har redan ätit det i 1 vecka och det ska vi fortsätta med då det är en dunderkur mot just dessa magsårsbakterier! :)
Dock ska hon få B12 spruta igen om en vecka och hon kanske behöver en gång till veckan efter men annars så ska allt bli bra nu! 😊
Låter bra!
Tack för uppdateringen!🌺